byte ut keramikrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trankelstein
    • February 2008
    • 20

    byte ut keramikrör

    Hej!

    Har ett litet fluval 305 externt filter till mitt 275 l akvarium som jag har enbart makaroner/keramikrör i korgarna i. Nu undrar jag lite om rören någonsin behöver bytas ut?

    Har bara öppnat filtret en gång sen jag startade i februari och då kramade jag bara ur grovfiltret och gjorde rent pumpimpellern.
    Hälsningar Martin
    275 l Sällskapsakvarium
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Makaronerna behöver du inte byta ut.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #3
      Keramiskt material tar bara inte slut,räcker i många år som filtermaterial i ett ytterfilter...
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • Trankelstein
        • February 2008
        • 20

        #4
        ah

        Fint då är det bara att köra på då, tack för snabba svar!
        Hälsningar Martin
        275 l Sällskapsakvarium

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          asså de fina porerna täpps ju till med tiden och kan vara bra att byta en del av keramikrören varje eller vart annat år om du vill få den bästa effekten av dem! Roligt att du kallar det "mitt lilla 305" med sina 4,7L filtervolym
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Galne-Gurra
            • April 2008
            • 1080

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            asså de fina porerna täpps ju till med tiden och kan vara bra att byta en del av keramikrören varje eller vart annat år om du vill få den bästa effekten av dem!
            Ta ur dom ur filtret och lägg dom i en stor kastrull med kokande vatten,koka dom i 10-15 minuter och låt dom svalna.
            Lägg tillbaka dom i filtret och kör 12-18 månader igen..
            http://web.telia.com/~u22310064/index.html

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Koka dom inte, det finns ingen anledning att ha ihjäl nitrobacterna och allting annat roligt som lever i makaronerna, skölj dom bara det räcker.
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Gaffel
                Koka dom inte, det finns ingen anledning att ha ihjäl nitrobacterna och allting annat roligt som lever i makaronerna, skölj dom bara det räcker.
                Instämmer.
                Det positiva med keramikrör är just att de är outslitliga, det negativa är att det inte är ett så himla bra filtermaterial.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Det positiva med keramikrör är just att de är outslitliga
                  fast du skrev en gång att du själv körde alla filter med lavakross en gång i tiden (antagligen väldigt länge sedan) och att det just tappade effekt efter ett tag och var tvungen att byta, pga att porerna blev tilltäppta och det är just det som händer med dessa keramikrör vi pratar om här (bio makaroner och inte förfiltermakaroner)! upplever att jag får en väldigt bra filtrering med dessa biomakaroner och matta som förfilter!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Galne-Gurra
                    • April 2008
                    • 1080

                    #10
                    Ursprungligen postat av Gaffel
                    Koka dom inte, det finns ingen anledning att ha ihjäl nitrobacterna och allting annat roligt som lever i makaronerna, skölj dom bara det räcker.
                    Om man nu tänker slänga dom för att dom är igensatta,är det väll lika bra att koka ur skiten och återanvända dom igen....eller...
                    http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Ursprungligen postat av Trankelstein
                      enbart makaroner/keramikrör i korgarna i. Nu undrar jag lite om rören någonsin behöver bytas ut?
                      Ursprungligen postat av åheim
                      ..porerna blev tilltäppta och det är just det som händer med dessa keramikrör vi pratar om här (bio makaroner och inte förfiltermakaroner)
                      Jag tror du missuppfattar Trankelstein här åheim då jag uppfattar det som om det är just EHFIMEK som omtalas och dessa blanka keramikrör har ingen porbildning att tala om för att skapa en större yta för nitrifieringsbakterierna att fästa sig vid, om/när mulm och exkrementer sätter igen dessa rör backspolar man kanistern och tar helt sonika ur dom och sköljer dom rena från allt löst och får på så sätt bort syreslukande föroreningar samt igensatta svårgenomströmmande områden som riskerar att bilda döda zoner i filterbehållaren.

                      Andra äldre filterprodukter från EHEIM är EHFISYNT och EHFIFIX samt EHFISUBSTRAT och dessa gropiga bollar har porer just för att få en större yta.
                      Ursprungligen postat av Galne-Gurra
                      Om man nu tänker slänga dom för att dom är igensatta,är det väll lika bra att koka ur skiten och återanvända dom igen....eller...
                      Kokar du EHFIMEK så dör nitrifieringsbakterierna, räcker med att spola, men som Kjell skriver är dom ljusår ifrån tex filtermatta storlek ppi10.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13131

                        #12
                        Gaffel: ja det är möjligt att han han släta makaroner, eftersom han hade ett fluval utgick jag ifrån att han hade fluvals porösa makaroner men om inte så är det ju som du säger
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Gaffel
                          • December 2007
                          • 6200

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Gaffel: ja det är möjligt att han han släta makaroner, eftersom han hade ett fluval utgick jag ifrån att han hade fluvals porösa makaroner men om inte så är det ju som du säger
                          Jo men fluvals makaroner är inte av keramik och på inget sätt outslitliga, om det är fluvals makaroner Trankelstein pratar om så har han varit otydlig i sin fråga.

                          De jag talar om har tex brukats av mången hemma fabrikör av destillerat vatten just för att binda..orena substanser..
                          Life's a bitch and then you die..
                          "I might be right handed but im always left-winged"
                          Skriv på!

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13131

                            #14
                            ähum... krossat duralexglas "har jag hört" är ganska vanligt också, alltså bara hört
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Gaffel
                              • December 2007
                              • 6200

                              #15
                              Risken där är väl att anläggningsytan blir ännu sämre än med makaroner då glaset nog tenderar att packa sig med slät platt yta mot slät platt yta, dessutom har makaronerna hål vilket inte glaset har, genomströmmningen torde i alla fall bli lidande.. eller menade du filtrering av destilerad dryckjom?
                              Life's a bitch and then you die..
                              "I might be right handed but im always left-winged"
                              Skriv på!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...