Ett eller två ytterfilter!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sickan
    • April 2003
    • 137

    Ett eller två ytterfilter!?

    Hej!

    Jag ska starta upp ett akvarium (ca 600 l) med Dvärgcilkider.
    Tänkte ha Eheim:s ytterfilter till detta och då ligger ju Eheim 2028 bra till. Har fått ett tips av en vän att istället köpa 2 st Eheim 2026, han menar att jag då kan installera dessa så insugen och utsugen kommer i varsin ände på akvariet. Fördelen med detta skulle var att man för en bättre cirkulation med 2 filter.

    Är det någon som har erfarenhet om detta?

    /Sickan
    /Sickan
    900L Malawi
    110L Sällskapsakvarium
  • Discus fantast
    • February 2003
    • 30

    #2
    Jag kör två ytterfilter ett på 1050l. och det andra på 1200l.
    till ca:500 liter vatten.

    Har satt strilrören på bakre rutan så dom blåser mot framrutan sen ett insug i varje hörn vid bakrutan, fungerar utmärkt enkelt när man ska byta vatten, vilket man gör rätt ofta när man har discus, skräp av alla slag lägger sig vid bakrutan så det är väldigt lättskött.

    Inga nackdelar vad jag kan se ialf.

    Har ett innefilter på 1000l. som man kan lägga i om man nu skulle behöva det.

    Tänk bara på att anv. bra filtermaterial till pumparna, jag kör biobollar plus rör i botten, sen många liter av Eheims Efisubstrat eller vad det nu heter bryter ner Nitriter ialf. Sen ytterst lite filtervadd överst funkar helt suveränt.

    Mvh/Henrik

    Kommentar

    • Michael Legnér
      • January 2002
      • 467

      #3
      En anna fördel med två ytterfilter: du rengör bara ett i taget och bevarar därför mer av bakteriekulturen!

      Om du har råd så köp två 2028! Då får du ju mer 50% filterutrymme (2028 är marginellt kraftigare än 2026 så det blir ingen tornado det stora akvariet). Två 2028 borde kunna köpas för drygt 3000 kr från Tyskland eller Belgien.

      /Micke

      Mina akvarium...(websiten uppdaterad 2003-04-07)
      /Micke
      Mitt akvarium

      Kommentar

      Arbetssätt...