Angående ljudnivån på ett ytterfilter (Fluval 304)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • adokimos
    • March 2008
    • 58

    Angående ljudnivån på ett ytterfilter (Fluval 304)

    Hej!

    Jag är nyfiken hur ni Fluvalägare uppfattar ljudnivån jämfört med andra filter. Köpte själv ett begagnat Fluval 304 för ett par månader sedan som jag kickade igång idag. Den tidigare ägaren påpekade att han hade bytt impellern då den tydligen lät en del innan. Den nuvarande impellern har böjda vingar.

    Nu till saken. Jag tycker inte alls att ljudnivån är acceptabel på något vis. Pumphuset avger ett kontinuerligt knackande ljud när flödesventilen (i AquaStopen "tm") är öppen till max. När jag stänger flödesventilen till hälften så försvinner detta oljud.

    Vad kan detta vara? Dela gärna med er av era erfarenheter kring detta.

    // M
    Senast redigerad av adokimos; 06 August 2008, 19:19.
  • adokimos
    • March 2008
    • 58

    #2
    Oki, det verkar som om impellern är av första generationen. Hmmm, När jag tittar närmare på plastbrickan som sitter mellan impelleraxeln och impellern så ser undersidan rätt ojämn ut. Jag undrar om det kan vara orsaken till oljudet.

    Bild på impeller samt impelleraxel med plastbricka.


    // M

    Kommentar

    • Galne-Gurra
      • April 2008
      • 1080

      #3
      Hade ett Fluval 304 som dog efter en vecka,vet inte hur gamalt det var men det förde ett jävla liv.
      Köpte ett AM-TOP 3338 när Fluvalen dog,det är mycket tystare men inte så tyst att jag skulle vilja ha akvariet med filter i sovrummet...
      http://web.telia.com/~u22310064/index.html

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        tatretecen skulle jag kunna ha som huvudkudde...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Galne-Gurra
          • April 2008
          • 1080

          #5
          Rofl...
          http://web.telia.com/~u22310064/index.html

          Kommentar

          • adokimos
            • March 2008
            • 58

            #6
            Man tackar för era reflektioner

            Ursprungligen postat av åheim
            tveksam om man ska köra ditt filter med den gamla modellen av impeller...
            Om man tittar på reservdelslistan (art.nr. 20151) på guldfisken.se så ska denna typ av impeller vara lämpad för 304.

            En annan sak som kanske är av intresse är att filtret inte börjar pumpa vatten direkt när jag stoppar i kontakten (detta är efter jag har pumpat igång ett flöde med den manuella startpumpen). För att kicka igång filtret får jag istället fylla filterbehållaren med startpumpen och suga samt blåsa in vatten i pumphuset vilket i sin tur gör att filtret vaknar till liv. Detta är synnerligen skumt

            Tycker för övrigt att det inte är vidare bra tryck i 304:an.

            // M
            Senast redigerad av adokimos; 06 August 2008, 21:36.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13142

              #7
              hmm...om trycket är lite dåligt så tror jag det beror på att du kör med den gamla impeller maud ellen de är like kniviga att fylla upp med vatten så man får stanna pumpen igen och pumpa kraftigt med spaken så fylls sista biten med vatten
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • adokimos
                • March 2008
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                hmm...om trycket är lite dåligt så tror jag det beror på att du kör med den gamla impeller maud ellen de är like kniviga att fylla upp med vatten så man får stanna pumpen igen och pumpa kraftigt med spaken så fylls sista biten med vatten
                Frågan är om man ska bege sig till närmsta zooaffär och köpa reservdelar eller om man ska börja leta efter begagnade tetratecfilter

                // M

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13142

                  #9
                  Ursprungligen postat av adokimos
                  Frågan är om man ska bege sig till närmsta zooaffär och köpa reservdelar eller om man ska börja leta efter begagnade tetratecfilter

                  // M
                  tror det är svårt att hitta beg eftersom folk inte vill göra sig av med dem
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • adokimos
                    • March 2008
                    • 58

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    tror det är svårt att hitta beg eftersom folk inte vill göra sig av med dem
                    Ohh denna hets Har gått i köptankar idag och det lutar åt ett tetratec
                    Köper jag modellen större (Tetratec EX 1200) så kan jag dessutom kasta ut det gamla innerfiltret.

                    // M

                    Kommentar

                    • Gaffel
                      • December 2007
                      • 6200

                      #11
                      Behåll det gamla innerfiltret som back-up, dels tills du fått en etablerad bakteriekultur i det nya ytterfiltret men även efteråt som komplement, se till att dom går på olika säkringsgrupper bara.
                      Life's a bitch and then you die..
                      "I might be right handed but im always left-winged"
                      Skriv på!

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13142

                        #12
                        behåll innerfiltret ett tag som gaffel säger men jag jag vet inte hur stort kar du har och ifall du behöver den sen! kom ihåg att ytterfilter ger bara runt hälften i cirkulation av vad de uppger eftersom de mäter pumpkapaciteten (vissa uppger det verkliga filterflödet) utan lyfthöjd, slangar och filtermaterial så jag tror 1200.an hamnar på ca. 700L/tim!
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13142

                          #13
                          Ursprungligen postat av Gaffel
                          se till att dom går på olika säkringsgrupper bara.
                          hur fixar man det, alla uttag i rummet går ju på samma säkring?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • adokimos
                            • March 2008
                            • 58

                            #14
                            Ursprungligen postat av Gaffel
                            Behåll det gamla innerfiltret som back-up, dels tills du fått en etablerad bakteriekultur i det nya ytterfiltret men även efteråt som komplement
                            Jo, det är givet "Kasta ut" i det här fallet var mer av symbolisk mening. My fault.

                            // M
                            Senast redigerad av adokimos; 07 August 2008, 23:12.

                            Kommentar

                            • adokimos
                              • March 2008
                              • 58

                              #15
                              Ursprungligen postat av Gaffel
                              se till att dom går på olika säkringsgrupper bara.
                              Det är lungt. Jag har en dieselgenerator i klädkammaren

                              // M
                              Senast redigerad av adokimos; 07 August 2008, 23:12.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...