Ljus med eller utan reflektorer...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Beroende på fabrikat så ökar ljustyrkan med reflektorer mellan 50 och 300%
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #17
      Så varför folk INTE skaffar reflektorer är för mig en gåta, kan kanske bero på att just reflektorer är en sådan produkt som man måste tjata sig till för att dom ska åka upp på hyllorna bara för att 3 veckor senare få höra att dom är "restade", my ass..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • JeanM
        • June 2008
        • 227

        #18
        Jag testade med aluminiumfolie bakom ljusröret och mätte resultatet med kameran: Ökad ljusstyrkar drygt 30%. Med gammal knögglig folie. Ska göra nytt test med slät folie så småningom.

        Kommentar

        • Gaffel
          • December 2007
          • 6200

          #19
          Prova med vit matt färg om du tex har en DIY ramp..
          Life's a bitch and then you die..
          "I might be right handed but im always left-winged"
          Skriv på!

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Beroende på fabrikat så ökar ljustyrkan med reflektorer mellan 50 och 300%
            Jep men det stämmer till punkt och pricka Kjell tittade i min bok om belysning i bostäder och kontor. Jo och är akvarie butiken vrong med o ta hem reflektorer gå till en vanlig el handlare eller ännu helder till en liten elfirma som har försäljning, har du lite tur har dom liggande gamla amturer med bra reflektorer man bara plockar loss och putssar upp men KÖP INTE ROSTIGA reflektorer för även lite rost kommer att sprida sig snart över mer eller mindre hela. Har sett detta när jag bytt lysrör i lokaler där det frörekomemr hög luftfukfitghet och lite rost blir mycket rost på bara ett år.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            • NIC
              • January 2008
              • 5121

              #21
              Ursprungligen postat av Galne-Gurra
              Finns det någon sorts dimmer till lysrör så man kan öka och sänka ljuseffekten,skulle vara snyggt om man kunde styra ljusflödet.
              Börja lite svagt på morgonen,för att övergå till full effekt mitt på dagen,för att sedan klinga av på kvällen.
              Kanske det finns något program till plc styrning av ljus som passar till lysrör?
              Kika på denna tråden, där finns nog vad du söker!

              http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

              Kommentar

              • JeanM
                • June 2008
                • 227

                #22
                Nu har jag pulat lite till med aluminiumfolie bakom lysrören, tejpat mer noga och slätat ut. Och mätt resultatet med kamerans ljusmätare: De första fotona, så som det var före åtgärden, gav en exponeringstid på 1/8 sekund (0,125 sekunder). Efter slutförd åtgärd fick jag 1/20 sekund (0,05 sekunder) dvs en förbättring av ljusstyrkan med 150%! Väl spenderad tid och en försumbar kostnad. Allt ljus utifrån avskärmades och kameran stod på stativ med samma inställning så mätresultatet är nog tämligen tillförlitligt.

                Kommentar

                • Mick13
                  • May 2008
                  • 1796

                  #23
                  Ursprungligen postat av JeanM
                  Nu har jag pulat lite till med aluminiumfolie bakom lysrören, tejpat mer noga och slätat ut. Och mätt resultatet med kamerans ljusmätare: De första fotona, så som det var före åtgärden, gav en exponeringstid på 1/8 sekund (0,125 sekunder). Efter slutförd åtgärd fick jag 1/20 sekund (0,05 sekunder) dvs en förbättring av ljusstyrkan med 150%! Väl spenderad tid och en försumbar kostnad. Allt ljus utifrån avskärmades och kameran stod på stativ med samma inställning så mätresultatet är nog tämligen tillförlitligt.
                  Klar ett intresangt alternativ till reflektor om man inte hittar rätt prylar hos handlare men hur bra sitter foliet kvar med tejp ??? Använder ett lim i jobbet som heter PL400 om jag inte mins fel. Har limmat kakel på badrums vävmed det hemma och ett otal detljer mot rostfritt i jobbet kankse kunde funka till ditt projekt.
                  In vino veritas, in aqua sanitas

                  Kommentar

                  • JeanM
                    • June 2008
                    • 227

                    #24
                    Jag har bara tagit småbitar av maskeringstape närmast vattnet för att folien inte ska bada. Resten hålls på plats av lysröret.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #25
                      Eller testa med dubbelhäftande tejp. Enda nackdelen kan vara om man ska ha bort det någon gång.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Galne-Gurra
                        • April 2008
                        • 1080

                        #26
                        Ångest,ångest har varit ut i verkstan och titta på armaturerna och vet inte hur jag skall göra.
                        Två av armaturerna är 35cm breda och den sista är 25cm bred,mitt akvarium är 50cm på bredden.
                        Största problemet är att jag inte vill ha en heltäckande armatur,och i armaturerna som är 35cm breda kan jag nog klämma in 3 lysrör med reflektorer.
                        Så om jag skall ha 4 rör måste det till en del plåtjobb som tar massa tid som jag inte har...
                        Kanske skall jag prova den armaturen som är 25cm bred med 2 rör och reflektorer och se hur stor skillnad det blir jämfört mot vad jag har idag.
                        Eller om jag skall prova att sätta 4 rör på 2 reflektorer i en 35 armatur,reflektorerna är ca:13cm breda så det borde gå,men jag vet inte hur det blir ljusmässigt.
                        http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                        Kommentar

                        • durgnas
                          • June 2007
                          • 232

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Beroende på fabrikat så ökar ljustyrkan med reflektorer mellan 50 och 300%
                          så vilka fabrikat är bra/bäst och var finns dem att köpa på internet?

                          Kommentar

                          • Galne-Gurra
                            • April 2008
                            • 1080

                            #28
                            Var kan man köpa dom där snygga fyrkantiga strömbrytarna som sitter i fabriks ramperna.
                            Biltema,Jula och OKQ8 har men endast för 12 volt...
                            http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                            Kommentar

                            • Mick13
                              • May 2008
                              • 1796

                              #29
                              ELFA har det mesta

                              och skriv in: Tryckströmställare 1-pol momentan i sök så har du ett alternativ =) Ett annat är Tryckvippströmställare 1-pol, damm- och fuktskyddad något för karet kanske =)

                              Det går inte och bocka till 2 reflektorer så att de funkar för 4 rör ?? om du tänker att du bockar tillbaca dem så du bara har vinkeln kvar i ytter och inner kan. Går det inte så är det ljusmässigt så är det bra mycket bättre med två än inga =)
                              Senast redigerad av Mick13; 24 June 2008, 00:26.
                              In vino veritas, in aqua sanitas

                              Kommentar

                              • Galne-Gurra
                                • April 2008
                                • 1080

                                #30
                                Tackar för tipset Mick,Har beställt 5 st till rampen.
                                Före jobbet idag skall jag åka till en jobbarkompis pappa och titta på några lysrörsarmaturer som han skall slänga.
                                Han har haft dom monterade i sitt garage,och det skall vara reflektorer i dom,en helt annan design än dom jag har nu.
                                Så med lite tur blir det 4 rör i rampen...
                                http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                                Kommentar

                                Arbetssätt...