Filter till många akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guest

    Filter till många akvarier

    Hej

    Jag har ett framtida projekt då jag skulle ha
    6 st 60 L
    1 st 80 L
    1 st 200L

    Akvarierna kommer vara inbyggda i ett "skåp" , Kan man driva dessa med ett Filter?

    Finns det kopplingar så man kan koppla ihop många Akvarier till ett Ytterfilter?

    Vad kan ett sådant Mastodont filter kosta ?

    Kan det bli bättre filtrering om man har innerfilter?

    Om det är något ni saknar, skriv så kan jag ge mer information
  • danneregner
    • October 2006
    • 1347

    #2
    en luftpump skulle ju gå att ha till alla. men ett filter skulle kanske inte va så bra om att vatten från olika karen skulle blandas och filtreras tillsammans och sen ut i olika kar
    Diskus

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Hur har Akvarie affärerna de då?

      Varför skulle det inte gå?

      Kommentar

      • Fanbyalperna

        • September 2005
        • 752

        #4
        Ursprungligen postat av aggehunk
        Hej

        Jag har ett framtida projekt då jag skulle ha
        6 st 60 L
        1 st 80 L
        1 st 200L

        Akvarierna kommer vara inbyggda i ett "skåp" , Kan man driva dessa med ett Filter?

        Finns det kopplingar så man kan koppla ihop många Akvarier till ett Ytterfilter?

        Vad kan ett sådant Mastodont filter kosta ?

        Kan det bli bättre filtrering om man har innerfilter?

        Om det är något ni saknar, skriv så kan jag ge mer information
        Visst går det men det komplicerar det hela lite eftersom du måste se till att ha överrinningsskydd till alla alvarier och en någorlunda vettig fördelning av returvattnet.
        Det blir något som de har gjort som byggt akvarierum så kolla i projekttrådarna så hittar du beskrivning på hur de gjort.
        Tänk också på att det blir smittrisk mellan akvbarierna om de blir sjuka i ett.
        Har inte alltid rätt, men fel ibland

        Kommentar

        • danneregner
          • October 2006
          • 1347

          #5
          i affärena brukar alla kar ha ett eget filter eller att man bara sätter en glasskiva imällan och sen en rast. wolla! 2kar med ett filter. om man har ett filter skulle allt vatten blandas i filtret och sen skulle kanske vattnet från ett kar åka ut i ett annat. och alla kar e ju olika
          Diskus

          Kommentar

          • oskarwallin
            • February 2008
            • 1080

            #6
            det skulle väl inte göra något om man började om med bara ett filter för alla akvarium? då skulle ju alla ändå ha samma "nivåer" Och eftersome större del vatten går genom filtret skulle det väl gå snabbare att få upp en bra bakteri kultur, det skulle vara som att man hade ett stort akvarium bara det att man hade Skiljeväggar för att kunna ha olika sorters fisk i eller hur? det ända problemet är att ytterfilterna fungerar med hjälp av hävert metod, DVS att insug och utsprut måste vara i nästan samma nivå, det är svår att få till om man ska ha 3 akvarium på varandra, allt vatten kommer tömmas ut ur det högst upp och ner i det längst ner...
            60,58 liter
            **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
            *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Om man har ett ytterilter per 2 akvarier ?
              Varför ska man Ytterfilter. Går det inte lika bra med innerfilter?
              Får man bättre vattenkvalité?

              För att man har större filteryta? (så sant)

              Kommentar

              • storfiskarn
                • December 2003
                • 158

                #8
                Ytavrinning

                Akvarieaffärer har olika system med ytavrinning.

                Ytavrinning ett hål i karets överkant där vattnet r i n n e r (inte sugs med häverteffekten) ner i ett filter (tex ett droppfilter) sedan ner i en sump där du har en eller flera sk "powerheads"(kraftiga cirkulationspumpar) som pumpar upp vatnnet till karen igen. Lita inte för mycket på T-kopplingar,kranar,klämmor med mera.

                Droppfiltret eller behållaren med filtermattor görs lämpligen av en hink eller ett gammalt akvarium.

                Jag tror att fördelen blir att man bara behöver ha koll på ett filter som kan vara väldigt effektivt. En stor vattenmassa gör balansen stabil. Kan också bli mycket driftsäkert.

                Nackdelen är att det är jobbigt att installera och borra i glas. vidare kan sjukdomar spridas mellan kar och du kan inte ha olika vatten(mjukt,hårt osv) i olika kar.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13136

                  #9
                  Man kan också sätta avrinningskammare i karen och sätta ett ytavrinningsrör innaför kammaren, röret går sen genom ett bottenborrat hål och ner i karet under och där sätter man en böj på röret så fungerar det som utblås, eftersom vattnet kommer med fallkraft från karet ovan! sen gör man likadant med karet under fast på motsatt sida... och bara fortsätta med så många kar man har takhöjd till! längst ner har man sumpen med filtermaterial och 1st stark pump som pumpar vattnet till översta karet men det kostar en del
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Då karen varierar i storlek så skulle jag nog köra med luftfilter i varje.
                    Mesta dels för kompleciteten för att ha ett gemensamt filter och sen att om du får sjukdom i ett så kommer du få det i alla kar.
                    Annars så kan du köra med ett 60liters kar...som du delat in i 4st fack(bak-framsida.
                    Dessa fack delar du sen så att du har minst två mindrefack med filtermaterial i.
                    Glöm ej att du kommer behöva fyra cirkulationspumpar som ska kunna klara att pumpa upp vatten till de olika karens nivå.

                    En aspekt och lösning är annars att 80litert om du ska ha dem på ställning får agerara filter.

                    två filterkammare behövs.
                    två cirkulationspumpar.
                    ytavrinning från 60litrarna och cirkulationspump från 200l.
                    Allt styrs via kranar och ykopplingar i grövre dimensioner.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Tack för alla svaren ska ta mig en funderare......

                      Kommentar

                      Arbetssätt...