Sugkoppar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lothar
    • February 2008
    • 30

    Sugkoppar

    Känner någon till om det finns något medel man kan smörja på sugkoppar i akvariet när det är igång, eller något klister som tar under vatten som är ofarligt för fiskarna ? Mitt nyinförskaffade strålrör vill bara lossna .
    Torbjörn 65 +
  • Whistler84
    • November 2007
    • 850

    #2
    För mig är det sällan sugkoppen utan fästytan som är felet. Har du putsat glaset rent från alger och dylikt?

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Ett tips: Köp en gammaldags grön stor algskrapa, silikonera fast röret på den del som skall vara inne i akvariet. Sedan hålls den på plats med algskrapans ytterdel. Mycket bättre än de sugkopparna!
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Som Whistler skriver - gör rent glaset. Detta förbättrar hållfastheten rejält.
        Sedan kan man också försöka sugproppar gjorda av silikon de håller i alla evighet (men kostar också mångdubbelt).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Ett tips: Köp en gammaldags grön stor algskrapa, silikonera fast röret på den del som skall vara inne i akvariet. Sedan hålls den på plats med algskrapans ytterdel. Mycket bättre än de sugkopparna!
          Jag kanske är korkad, men av detta fattar jag ingenting. Bild kanske?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • MagArne
            • December 2006
            • 424

            #6
            Är det en algmagnet som röret ska limmas fast på?

            Kommentar

            Arbetssätt...