Jag har tabbat mig! Lysrörsrampen gled ner i karet.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Näbbgäddan
    • May 2007
    • 18

    Jag har tabbat mig! Lysrörsrampen gled ner i karet.

    Hej
    Jag har tabbat mig när jag skulle rengöra insidan på glaset så brukar. Jag vicka upp lysrörskåpan mot väggen. Den är på för annars ser jag inte vart det behövs rengöras. Då ramlade den ner i karet med elen på. Snabbt som attan var jag nere med fingrarna och drog upp den. Där hade jag tur. Ingen elchock blev det men en tanke chock på vad som kunde ha hänt!! Min gubbe sa att jordfelsbrytaren hade löst ut i källaren. Då jag berättade om mitt miss öde...
    Nu är inte problemen över där. Jag skulle naturligtvis torka rampen ,det var rätt mycket vatten i den. Då hade lysrörs packningen kalkat fast runt fästet.
    Jag tog i och då följde gängan mot själva lysrörshållaren med! Nu står jag med ett MP kar på 60 liter utan fungerande kåpa. Det finns tydligen inte nya lysrörs fästen med gänga att köpa.

    Min gubbe ska försöka täta med silikon runt fästet. Fungerar inte det måste jag köpa nytt akvarium. Det är lite trångt i 120 L karet nu.....

    STÄNG ALLTID AV ELEN NÄR NI UNDERHÅLLER AKVARIUMET. MAN HAR BARA ETT LIV PÅ JORDEN
    Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra.


    Källa: George W. Bush
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Otur! Man brukar kunna köpa billiga begagnade armaturer och lägga ovanpå täckglas på akvariet. Bra som ersättning för en sabbad kåpa om det inte går att laga på ett bra sätt.
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Näbbgäddan
      • May 2007
      • 18

      #3
      Jag jagar på blocket och på akvarie affärer på nätet. Verkar som det blir billigare att köpa helt nytt startset ( akvarium på60 l alla tillbehör och ramp för ca 650kr )
      än att försöka hitta bara en passande kåpa.......
      Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra.


      Källa: George W. Bush

      Kommentar

      • MattiasL
        • September 2006
        • 1479

        #4
        Du kan ju köra det som ett öppet akvarium med en billig nedåtriktad lysrörslampa som hänger ovanför. Texhttp://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20076433 Det kan bli gulligt med olika växter som sticker upp över kanten.
        Qui audet adipiscitur!

        Kommentar

        • Näbbgäddan
          • May 2007
          • 18

          #5
          Tack MattiasL. Bra tips då kan jag ha andvändning av detta trasiga akvarium också. Fast jag kan lura gubben att ett nytt måste köpas in (gnider händerna av förtjusning)Jag får nämligen på inga villkor utöka min akvarie hobby säger min regering. Mo ha ha ha
          Jag vet att vi människor och fiskarna kan leva i fred med varandra.


          Källa: George W. Bush

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            Ursprungligen postat av Näbbgäddan
            Hej
            Jag tog i och då följde gängan mot själva lysrörshållaren med! Nu står jag med ett MP kar på 60 liter utan fungerande kåpa. Det finns tydligen inte nya lysrörs fästen med gänga att köpa.
            du kan inte fixa fram nån bild på detta?..
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Ursprungligen postat av Näbbgäddan
              Tack MattiasL. Bra tips då kan jag ha andvändning av detta trasiga akvarium också. Fast jag kan lura gubben att ett nytt måste köpas in (gnider händerna av förtjusning)Jag får nämligen på inga villkor utöka min akvarie hobby säger min regering. Mo ha ha ha
              Kvinnans list övergår mannens förstånd
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              Arbetssätt...