silikonera m vatten i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ambjörn
    • February 2008
    • 77

    silikonera m vatten i karet

    Hej

    Jag ska limma i en bakgrund i mitt akvarium. Men akvariet är i gång och jag har ingen möjlighet att tömma det helt.

    Kan jag tämma det till hälften eller så och silikonera fast bakgrunden i den torra övre halvan - eller torkar inte silikonet om det är för hög luftfuktighet? Kan det dyka upp andra problemom jag gör på detta vis?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Silikon torkar utan problem - snarare snabbare vid hög luftfuktighet. Däremot så måste silikonet vara genomhärdat innan det får "dränkas" i akvarievattnet - annars dör fiskarna
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Det finns ju en typ av silikonlim som kan användas under vatten...men hur det funkar mera konkret vet jag ej.
      Sen är det som kjell skrev att silikon torkar alltid och härdnings tiden går att bearbeta med hög eller låg luftfuktighet.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • oskarwallin
        • February 2008
        • 1080

        #4
        men om jag va du skulle jag tömma så mycket som möjligt och hålla något underfogen ifall du skulle spilla..
        60,58 liter
        **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
        *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

        Kommentar

        • ambjörn
          • February 2008
          • 77

          #5
          Okej, tack för svar. Hur vet man att det torkat ordentligt, då? När det slutar lukta ättika, eller? Dör firrarna av minsta droppe som hamnar i karet?

          Kommentar

          • firefox75
            • April 2007
            • 1806

            #6
            Ättika fräter på fiskarnas slemhinna och deras gälar...så det är förbaskat farligt.
            Lättast är att låta silikonet härda minst 3dygn...då bör du vara på säkrasidan att det härdat klart...
            Frånvarande nu mera men här ibland.

            Kommentar

            • Oscar.m
              • December 2007
              • 50

              #7
              Jag står inför samma dilemma...
              Är ruskigt sugen på en bakrund.
              Jag täkte om man kan ha dom största fiskarna i en stor plast balja under 24tim med luft pump o vatten från akvariet.

              Om jag sätter i en bakrund med plats för filtermatreal mm.
              Ska jag fylla det med grov filtermatta/biobollar även om jag inte har cirkulation bakom?
              mvh Oscar

              min zoonen sida
              http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...49&gid=1804570

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Att skaffa en stor plastbalja måste vara det enklaste sättet. I med filter och vatten från karet så blir det inte någon större omställning för fiskarna. Fiskarna klarar att vara lite trång bodda i en vecka, det är ingen fara.
                Jag hade själv mina firrar från 450l karet i en 65 liters back under en vecka vid flytt av akvariet utan problem.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • gäddmannen
                  • June 2007
                  • 61

                  #9
                  varför kan du inte tömma karet helt? jag skulle råda dig att "fixa" den möjligheten och göra de ordentligt annars riskerar du att f göra om de. och hålla på att bängla med silikon i haltomt kar låter som att du kommer få svära en hel del:-)

                  Kommentar

                  • gäddmannen
                    • June 2007
                    • 61

                    #10
                    fråga på en zooaffär eller nån akvarieförening nära dig om dom kan få bo där medan du gör de.

                    Kommentar

                    • ambjörn
                      • February 2008
                      • 77

                      #11
                      Ja, det lutar kanske åt att skaffa en plastbalja då. Då får jag plocka ner växterna också i baljan...?

                      Kommentar

                      • Deje-Nicke
                        • January 2006
                        • 344

                        #12
                        badkaret är en perfekt plats
                        220L 375L 450L 720L

                        Kommentar

                        Arbetssätt...