luft i ytterfiltret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    luft i ytterfiltret

    Kör som sagt ett 2213 i vänstra hörnet med diffusor riktad 45 grader mot botten, i det högra hörnet monterat på bakre glaset sitter ett strilrör monterat på en 2222, jag har alltså teoretiskt ett optimalt flöde på 840 liter per timme.

    Mina limnobium laevigatum har med sina långa rötter fogat sig och täcker typ 60% av vattenytan utan att virvla runt.

    Praktbotiorna älskar att ligga i bubbelströmmen från diffusorn så den får vara igång trots det lilla ljud den nu producerar, det mesta av bubblorna flyter till ytan precis framför strilröret så ev hinna på vattenytan bryts ner, inga problem där.

    Det som tråden handlar om är ifall det finns någon fördel med den lilla mängd bubblor som sugs in i silen till 2222'an eller om det rent av kan vara en nackdel, jag har ännu inte märkt av att det skulle samlas luft som kan blockera impellern men det får väl tiden utvisa, om nån har tips eller tankar så skriv..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!
  • Guest

    #2
    Ursprungligen postat av Gaffel
    Kör som sagt ett 2213 i vänstra hörnet med diffusor riktad 45 grader mot botten, i det högra hörnet monterat på bakre glaset sitter ett strilrör monterat på en 2222, jag har alltså teoretiskt ett optimalt flöde på 840 liter per timme.

    Mina limnobium laevigatum har med sina långa rötter fogat sig och täcker typ 60% av vattenytan utan att virvla runt.

    Praktbotiorna älskar att ligga i bubbelströmmen från diffusorn så den får vara igång trots det lilla ljud den nu producerar, det mesta av bubblorna flyter till ytan precis framför strilröret så ev hinna på vattenytan bryts ner, inga problem där.

    Det som tråden handlar om är ifall det finns någon fördel med den lilla mängd bubblor som sugs in i silen till 2222'an eller om det rent av kan vara en nackdel, jag har ännu inte märkt av att det skulle samlas luft som kan blockera impellern men det får väl tiden utvisa, om nån har tips eller tankar så skriv..

    lyft upp o skaka pumpen

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Och fördelen med detta skulle vara vadå?
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • Guest

        #4
        kolla om de finns luft ^^

        Kommentar

        • oskarwallin
          • February 2008
          • 1080

          #5
          kanske e roligt att skaka pumpen
          60,58 liter
          **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
          *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Luftbubblor som åker med in i filtret torde ju generellt vara bra då det lär syresätta filtermaterialet lite xtra och är ytterfiltret vettigt konstruerat så gör den sig av med överbliven luft själv!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Gaffel
              • December 2007
              • 6200

              #7
              Det var lite det som var min tanke, ska övervaka pumpen så det inte bildas ett luftlås vid impellern.. tack!
              Life's a bitch and then you die..
              "I might be right handed but im always left-winged"
              Skriv på!

              Kommentar

              Arbetssätt...