100 liter och Aquael 350????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Malin A
    • February 2008
    • 21

    100 liter och Aquael 350????

    Funkar det eller ska jag köpa måt mer? Vet att jag borde hålla mig till nybörjarkategorin, för det är där jag hör hemma Men nån som kan???
    Har liksom gått från julklapps 54-liter, runt gargaget och 25 liter för att rädda en katastrof till att idag hämta 9-åriga dotterns nyinvestering i 100-liters från Blocket.
    HJÄLP!
    Och visst måste väl alla fiskar utom guldfiskar & koi typ, ha doppvärmare?? Fick med tre platy och en monstermal. Dör de nu när de ska leva i 27 grader?
    Vilken doppvärmare ska jag köpa till 100-liters akvarium?
  • oskarwallin
    • February 2008
    • 1080

    #2
    har du 27 grader i akvariet? då ska det inte vara några problem med platys det Tycker om 22-28 grader vad är det för mal du har? sök på Mal i Sötvatten Artbeskrivning eller posta en bild men jag tror inte det är någon fara.
    Doppvärmare är dock alltid bra att ha ifall du tex ska åka hemifrån och Vill sänka temeraturen i huset eller något liknande... jag tror itne att du ska ha någon på mer än 100 watt det räcker upp till 150L, 50 watt ungefär 50-70L så finns det något mittimellan så skulle det ju funka, köp en med ställbar temperatur (de flesta har det)
    60,58 liter
    **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
    *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Man brukar köra med halva wattantalet mot akvariets volym, så en 50 wattare passar fint i ert nya kar!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • jockecoolman
        • February 2008
        • 38

        #4
        Tror inte det spelar så stor roll bara man har 1-0.5 watt/liter gärna närmare 1W. Hade 25W till 54 liter som var lite halvsegt men det funkade så länge täckglaset var på. Nu har jag 300W till 250 liter vilket också funkar bra. Så länge du har täckglas på så borde det funka utmärkt med 75-100watt till 100 liter.
        Rör det rör rör det Tallrots

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Risken att ha för högt wattantal är om värmaren skenar och den hinner då värma upp karet fortare än om du har en mindre värmare.
          Den får iofs jobba hårdare för att få upp tempen, men när tempen väl är uppe spelar det ingen större roll hur stor värmaren är.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Malin A
            • February 2008
            • 21

            #6
            HJÄLP, vad ni är tekniska!!!! Tack för alla svar, läser febrilt i manualen..
            ger:
            l/h 350
            gph 100
            cm/in 70/27
            immersion max cm/ in 80/ 31

            Översättning?????????????????????

            Och fiskarna hade bott utan värme... dotterns "gamla" har haft korrekt värme hela tiden.
            Monstermalen 'r 10-13 cm brunsvart och har horn & spröt åt alla håll.
            Hittar inget liknande.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Då är det säkert att det är en Ancistrus och det finns en uppsjö med både "riktiga" och odlingsresultat så det kan vara en stor variation på dem, men den bör se ut ungefär så här: http://images.google.se/images?sourc...=1&sa=N&tab=wi
              Det enda jag kan svara dig på vad som står på pumpen är att den ger 350 liter /timma och det räcker fint till ditt kar!
              Senast redigerad av ansjo; 27 February 2008, 12:11.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                Ansjo, du länkade till en stor "guld" bild..
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13138

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malin A
                  HJÄLP, vad ni är tekniska!!!! Tack för alla svar, läser febrilt i manualen..
                  ger:
                  l/h 350
                  gph 100
                  cm/in 70/27
                  immersion max cm/ in 80/ 31

                  Översättning?????????????????????

                  Och fiskarna hade bott utan värme... dotterns "gamla" har haft korrekt värme hela tiden.
                  Monstermalen 'r 10-13 cm brunsvart och har horn & spröt åt alla håll.
                  Hittar inget liknande.
                  om det är aquael turbo (behållare med zeolit och filterpatron under) så är filtervolymen i minsta laget (antal L/tim räcker dock bra) mitt råd är att införskaffa ett ytterligare filter att köra parallellt med ditt turbo, ett aquael fan 2 plus rekommenderar jag för det är ett lättskött reglerbart filter av kvalite och bra pris! Doppvärmare kan du ha på 75 eller 100w (lita inte på gradindikeringen på doppisen utan gå efter termometern i karet och justera dig fram till en lagom temp)
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Malin A
                    • February 2008
                    • 21

                    #10
                    Tack Åheim, skall köpa en doppvärmare enl. dina instruktioner 100 w idag.

                    På Aquqel 350 står inget om turbo, Circulator powerhead heter den...
                    Längst ner är det enl. instruktionsbilden ett "filter", ser ut som ett rör med skåror.
                    Men tidigare ägare har satt grått "skumgummi" runt.
                    Detta är verkligen grekiska för mig.

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      Hmmm...
                      350l/h.
                      Sätt en filtermatta precis som förra ägaren gjorde.
                      Då har du bra filter.

                      100w doppvärmare tycker jag låter lite väl häftigt för ditt akvarium på 100liter.
                      Köp en 50-75w istället...Djurmagazinet har Aquastabil värmare för halva priset.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Ursprungligen postat av Gaffel
                        Ansjo, du länkade till en stor "guld" bild..
                        Tack för påpekandet och det är ändrat nu!
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Malin A
                          • February 2008
                          • 21

                          #13
                          Tack!!!
                          Det är ett sånt monster. Mest lik en som heter LDA08 tror jag, fast fler horn & spröt än på den bilden. Då bör det väl vara en herre. Han vill väl ha en dam kan jag tänka mig...

                          Mvh, Malin

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det skulle jag nog med kunna tänka mig, men en LDA08 kan vara svår att få tag i utan jag tror att det är en vanlig Ancistrus du har då de kan se ut lite hur som helst.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Ursprungligen postat av Malin A
                              Tack Åheim, skall köpa en doppvärmare enl. dina instruktioner 100 w idag.

                              På Aquqel 350 står inget om turbo, Circulator powerhead heter den...
                              Längst ner är det enl. instruktionsbilden ett "filter", ser ut som ett rör med skåror.
                              Men tidigare ägare har satt grått "skumgummi" runt.
                              Detta är verkligen grekiska för mig.
                              ett innefilter med den cirkulationen brukar oftast ha en ganska liten filtervolym (det där gråa skumgummit) och kommer att behöva rengöras ganska ofta, antal liter som cirkulerar per timme räcker egentligen men om det blir väldigt skitigt så rör det sig mycket saktare så jag skulle nog vilja råda i att du investerar i nåt som är ungefär dubbelt så stort så kommer det bli mycket enklare att sköta i längden, men det lär du snart märka själv annars

                              Kommentar

                              Arbetssätt...