Akvariesäkert lim?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • [lum]
    • June 2007
    • 137

    Akvariesäkert lim?

    Hej behöver limma lite plastdetaljer på ett ytterfilter. Jag undrar om nån har bra förslag på lim?

    Funkar det med epoxy om det får torka ordentligt? Har nån tvåkomponents superepoxy som härdar på en kvart och är helt klar efter ett dygn, kan jag köra på den?

    Har för mig att epoxy blir kemiskt stabilt när det har härdat ordentligt.
  • storfiskarn
    • December 2003
    • 158

    #2
    superlim är bättre

    epoxilim fäster inte optimalt, speciellt inte i kontakt med vatten. superlim(2-cyanoakrylat) finns på biltema och ica, funkar bra.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

    Kommentar

    • [lum]
      • June 2007
      • 137

      #3
      Locktite då? Men vad menar du med att epoxy inte fäster optimalt? ytorna kommer vara rena och torra.

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        Loctite har superlim (cyanoakrylat). Det är giftigt när det härdar, men ej sedan det härdat.
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • storfiskarn
          • December 2003
          • 158

          #5
          superlim är bra..

          Locktite kan jag för lite om...är det inte ett slags lim för att låsa gängor?

          Det finns bättre lim än epoxilim för att limma plast, 2-cyanoakrylat är ett sådant. Speciellt viktigt är det om limfogen ska stå under vatten. Epoxilim innehåller inget lösningsmedel som "etsar" sig fast i den underliggande plasten. Epoxilim kan däremot användas för att "bygga upp", eller utgöra en tjock fog som håller upp något(tex ett plaströr som limmas i ett utblås). superlim(2-cyanoakrylat) kan inte bygga upp något alls och det krävs att ytorna passar prefekt, de liksom svetsas ihop. 2-cyanoakrylat kan dessutom limma sk "feta" plaster som pp(polypropen), pvc(polyvinylklorid) MFL.

          Vill man så kan man använda superlim i alla ytor som passar perfekt sedan kan man fylla på med epoxilim.
          Senast redigerad av storfiskarn; 24 February 2008, 19:08. Anledning: stavfel
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Problemet idag är att alla plastdetaljer är blåsta och den släppolja som används under formningen gjuts in och kommer i daga i samband med att en brottyta uppstår, därav trenden med plastdetaljer(mobiltelefoner osv, osv..) som inte går att limma, det finns epoxyprodukter där en betande primer ingår som extraflask men jag skulle inte använda det på ett ytterfilter om läckage kan uppstå..

            Bättre i såfall att försöka återsmälta brottytan.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            Arbetssätt...