Katter och täckglas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    Katter och täckglas.

    Jag funderar på ett nytt akvarium med täckglas. Vår katt gillar att sova och hoppa upp på burkarna, som dock har plastlock. Klarar täckglas en sådan behandling?
    Qui audet adipiscitur!
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Jag skulle istället vilja vända på frågan, hur fet är eran katt?
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • oskarwallin
      • February 2008
      • 1080

      #3
      min katt skulle medans vi var borta och handlade testa fiskelyckan, han måste ha satt sig mitt på glaset (0,6 glas) och brutit av det, för när vi kom hem va ha genomblöt och alla växter i akvariet hadde blivit uppgrävda:P
      vi skällde inte på han, han hadde fått sig sin läxa ända :P skulle ha tagit kort på han, aja får göra det nästa gång, han brukar ligga och spana våra stora och feta black mollys, men tetrorna och malarna bryr han sig ej om :P
      60,58 liter
      **Ducunt volentem fata nolentem trahunt**
      *Ödet leder den villige och släpar den ovillige*

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Vår har aldrig brytt sig om att hoppa upp - vad jag vet - vilket han lätt skulle kunna göra, jag har alla täckta, sedan har jag för säkerhets skull lagt en målad skiva över alla, skall mycket för att han skall kunna rubba dem, egentligen också plastlocket om han var uppe på dem

        Kommentar

        • Loial
          • December 2007
          • 50

          #5
          Omöjligt att svara på utan att veta täckglasets tjocklek och som Gaffel säger, hur välgödd katten är
          Om man är orolig, så kostar det nog inte så mycket att få ett par täckglas tillskurna av glasmästare i lite tjockare glas.
          (Mitt 540 liters har ganska tjocka täckglas från början, och klarar utan problem våran tjockis på 7 kg)

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Ursprungligen postat av Nilsrolf
            Vår har aldrig brytt sig om att hoppa upp - vad jag vet - vilket han lätt skulle kunna göra, jag har alla täckta, sedan har jag för säkerhets skull lagt en målad skiva över alla, skall mycket för att han skall kunna rubba dem, egentligen också plastlocket om han var uppe på dem
            Du säger att du lagt en målad skiva ovanpå täckglasen, sitter dina lysrör monterade under täckglasen eller kör du med plastväxter, vad har du för akvarie?

            Ahh, eftersom du tog bort ditt inlägg misstänker jag att det blev lite felskrivet..
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • firefox75
              • April 2007
              • 1806

              #7
              Jag har lagt tunn plyfaskiva(4mm) ovanpå de synliga delarna av täckglasen.
              Frånvarande nu mera men här ibland.

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Hmm. Vår katt är inte så stor, men ganska vild. Man kanske skulle ha en extra skiva ovanpå?
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • firefox75
                  • April 2007
                  • 1806

                  #9
                  ...

                  Ursprungligen postat av MattiasL
                  Hmm. Vår katt är inte så stor, men ganska vild. Man kanske skulle ha en extra skiva ovanpå?
                  Är ju det jag har...men för att katterna inte ska sitta ovanpå akvariet o leka "räv ska fånga mus under snön" så ser de ju inget ovanifrån...
                  Frånvarande nu mera men här ibland.

                  Kommentar

                  • CeciliaW
                    • January 2008
                    • 71

                    #10
                    Jag har ett juwelakvarium med plastlock som har armaturer i locket, och mina tre katter ÄLSKAR att ligga där (dock inte samtidigt, utan oftast en i taget). Katterna väger runt 5 kg styck, och hittills har det inte varit några problem.

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #11
                      Ursprungligen postat av Gaffel
                      Du säger att du lagt en målad skiva ovanpå täckglasen, sitter dina lysrör monterade under täckglasen eller kör du med plastväxter, vad har du för akvarie?

                      Ahh, eftersom du tog bort ditt inlägg misstänker jag att det blev lite felskrivet..
                      Ursäkta, blev lite snurrigt som du skriver, är juwel akvarier med plastlock, för säkerhets skull har jag lagt skivor över plastlocken, med bara plastlocken har han nog svårt ändå, katten är mkt intresserad av fiskarna, ligger/sitter och tittar på dem, i början försökte ha ta på dem mot rutan, men det har han slutat med nu

                      Kommentar

                      • MattiasL
                        • September 2006
                        • 1479

                        #12
                        Ja, katter uppskattar akvarier. Jag har defenitivt gett upp alla eventuella planer på ett öppet akvarium...
                        Qui audet adipiscitur!

                        Kommentar

                        • Nilsrolf
                          • November 2006
                          • 549

                          #13
                          Jag skulle gärna ha ett öppet, men så länge Tore-katt finns i huset har jag det på is.

                          Kommentar

                          • Öronräv
                            • March 2007
                            • 754

                            #14
                            Min katt placerar sig ofta på täckglasen (tror det är 6mm) och det har alltid gått bra, men så väger hon ~1kg också.
                            Det roligaste är dock att ha en katt som är van att sitta på akvariets täckglas och sedan bestämma sig för att man ska ha ett öppet akvarium istället och ta bort täckglasen ;D
                            There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

                            http://oeronraev.bilddagboken.se/

                            Kommentar

                            • starmaker
                              • December 2007
                              • 88

                              #15
                              öppet med katter

                              jag har två katter, Nisse och Stina och ett öppet akvarium, det fungerar bra, inga försök att hoppa i ännu, de bara sitter på soffkanten och tittar in alternativt ligger på vardagsrumsbordet och tittar hur det rör sig där inne, katterna verkar gilla ljuset som kommer därifrån eller gillar de fiskarna eller både och...., de är som två vakthundar fast katter då förstås.. :O)

                              har en känsla av att de vet vad som väntar om dom försöker hoppa i.......

                              Kommentar

                              Arbetssätt...