Eheim 2028 ytterfilter, läckage + stopp i suget. Hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin_Blomberg
    • January 2008
    • 256

    Eheim 2028 ytterfilter, läckage + stopp i suget. Hjälp!

    Jag köpte idag ett begagnat Eheim 2028 ytterfilter (http://www.petmeister.com/item2020.htm). Efter tömning och rensing av filtret började problemen.
    1. Jag fick inte med en manual. Finns det en manual online?
    2. När jag hade kopplat ihop allt och hängt in och utsugslangen i akvariet pumpade jag mha den stora knappen i mitten på topplocket (den som det står EHEIM på).
    Inget vatten sögs in i filtret. Skall det vara så?
    3. Efter att ha fyllt filtret genom att rikta utblåset på ett innerfilter mot insuget på EHEIMen, satte jag i strömkontakten och det rasslade igång. Dock lät det som luft i systemet så jag pumpade med hjälp av knappen i mitten på topplocket. Då hände följande: pumpen fortsatte gå, men inget vatten sögs in eller blåstes ut. Vad är det som händer?
    4.Efter att ha kopplat bort elen märkte jag att det var vått kring filterhållaren på golvet. Tänke det var spill och torkade upp. Men det blev vått igen. Då såg jag att det läckte vatten mellan topplocket och själva plastbehållaren som topplocket fästs i. Nåt jag har gjort fel när jag satte ihop filtret? Kan jag själv åtgärda detta?
  • nelly.trott
    • December 2007
    • 355

    #2
    ja det finns manualen på www.eheim.de
    finns på engelska också
    När du vill att något skall försvinna,
    kan du låta svavelsyra över detta rinna.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Smörj upp packningarna och se till att dom ligger rätt, vanligt vaselin funkar till det mesta..
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      • storfiskarn
        • December 2003
        • 158

        #4
        Grattis till ett bra köp.

        Köp ny packning( den kvadratiska till topplocket). Hade samma problem själv. De kan bli lite torra och oelastiska av ålder och av att stått torra. Känns bra i magen sedan att veta att man gjort sitt yttersta för att pumpen inte ska kunna läcka. Är oringarna till snabbkopplingen torra ska du byta dem också. Vaselin är säkert bra men har packningarna börjat torka är det kört som jag ser det.

        Kan vara lite pyssel sedan när man ska få luften ur behållaren men normalt sett är det inga problem.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

        Kommentar

        • Martin_Blomberg
          • January 2008
          • 256

          #5
          Ursprungligen postat av storfiskarn
          Köp ny packning( den kvadratiska till topplocket). Hade samma problem själv. De kan bli lite torra och oelastiska av ålder och av att stått torra. Känns bra i magen sedan att veta att man gjort sitt yttersta för att pumpen inte ska kunna läcka. Är oringarna till snabbkopplingen torra ska du byta dem också. Vaselin är säkert bra men har packningarna börjat torka är det kört som jag ser det.

          Kan vara lite pyssel sedan när man ska få luften ur behållaren men normalt sett är det inga problem.
          Vad kostar packningen och kan man köpa den online?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Packning toppkåpa: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...43d5f278175a79

            O-ring: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...43d5f278175a79
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Utvandraren
              • February 2008
              • 7

              #7
              1. Manualen har du fått bra svar på.
              2. Tyvärr är det så att pumpfunktionen egentligen inte är så bra när pumparna gått några år. Det bästa är att fylla filtret på det gamla hederliga sättet med hjälp av hävert - sug i utblåsslangen.. det är det överlägset bästa sättet för att fylla filtret med så lite luft kvar som möjligt. När den är färdig fylld kan man vicka filtret lite försiktigt för att få ut mer av luftbubblorna.
              3. Det som med största sannolikhet hände var att du inte hade fyllt den tillräckligt första gången och en stor luftbubbla ändrade position i pumpen, och högst upp sitter rotorn, kommer en stor bubbla dit så kan den liksom inte pumpa bort den... den går torr. Själva rotorn går ju så länge sladden är i, den kan tom bränna sönder sig och hela pumpen om man låter den gå för länge torr. Alltihop bygger ju på att vattnet är där och kyler hela tiden.
              4. Som storfiskarn skriver - byt packningar, gärna alla på en gång så att man vet ålder på alla.
              Lycka till! Filtret som sådant(utan pumpfunktionen) kommer hålla i många år till

              Kommentar

              • Martin_Blomberg
                • January 2008
                • 256

                #8
                Tack för alla tips. Det enda som förvånar mig är att packningen ger med sig så snabbt.
                Filtret skall enligt den jag köpte den av vara max 2 år gammalt. Det har varit i bruk hela tiden. Senaste tiden dock med smutsigt vatten (dvs x antal missade vattenbyten). Är det så för alla typer av ytterfilter att packningarna skall bytas efter 2 år? Eller är det just denna EHEIM modell som har dålig packning?

                Kommentar

                • Karon
                  • January 2002
                  • 3170

                  #9
                  Tror knappast att packningara skall behöva bytas så ofta, har själv aldrig behövt byta en packning.
                  Det äldsta filtret är ett 2213 som är minst 15 år och det senaste ett 2028 som är kanske 7 och har aldrig haft något läckage om filtret varit korrekt monterat.
                  Ibland har något av classic-filtren läckt, men då är det O-ringen som inte suttit som den skall.
                  Du kanske skulle kunna kolla om packningen sitter som den skall och inte är skadad eller att det ligger något skräp mellan packning och behållaren och att allt verkligen sitter som det skall eller om något ser ut att avvika från vad som kan tänkas vara "normaltillståndet".
                  Om det läcker är det självfallet något som inte är som det skall vara, förhoppningsvis kommer du att upptäcka något som inte ser ut som det skulle kunna tänkas se ut.
                  Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                  Kommentar

                  • Utvandraren
                    • February 2008
                    • 7

                    #10
                    Ja, självklart så ska en packning hålla längre, men verkligheten och hur saker ska vara är sällan samma sak... Vill minnas att det står i manualen (kan vara helt fel, minnet börjar svikta lite..) att man ska skifta o-ring ungefär varje eller vart annat år. Detta sagt av en tillverkare som gör och säljer reservdelarna men ändå... Nu för tiden gör man ju inte saker för att dom ska hålla underhållsfritt i 20 år.
                    Hur länge o-ringen håller beror ju på en massa andra saker också, vilket vatten man har, hur den blivit behandlad tidigare, hur gummiblandningen i fabriken den dagen såg ut, hur länge den lagrades innan montering, hur länge pumpen stod innan försäljning osv. osv...
                    Jag utgick lite från att du redan kollat att o-ringen var ren och inte av nånstans, men det kan ju hamna nånting mellan o-ring och kanten som gör att den blir otät. Så kolla o-ringen noga, ser den ok ut så pröva igen, kan ha varit något som låg emellan, typ ett gruskorn. Men ser du minst spricka eller liknande så köp ny.
                    Lycka till!

                    Kommentar

                    • Martin_Blomberg
                      • January 2008
                      • 256

                      #11
                      O-ringerna skall väl vara mellan slangerna och topplocket? Där har jag dock inte läckage. Läckaget är mellan topplocket och filterbehållaren, så då är det väl som Åheim skrev "Packning toppkåpa: http://www.guldfisken.se/beta/catalo...43d5f278175a79" som behöver bytas?

                      Kommentar

                      • Utvandraren
                        • February 2008
                        • 7

                        #12
                        japp, borde vara den
                        Men när man ändå är igång kan det vara lurt att byta dom andra också, kostar ju inte skjortan
                        Hoppas det slutar läcka!

                        Kommentar

                        • Karon
                          • January 2002
                          • 3170

                          #13
                          Glöm inte att rensa slangarna också, btdt !
                          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                          Kommentar

                          • Karon
                            • January 2002
                            • 3170

                            #14
                            Hur har det gått, har du fått ordning på filtret ?
                            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                            Kommentar

                            • Martin_Blomberg
                              • January 2008
                              • 256

                              #15
                              Just det jag har inte återrapporterat! Kollade runt efter bästa pris på den där packningen till topplocket. Som vanligt var akvarielagret dubbelt så dyrt som närmaste konkurrent (varför handlar folk där?) med ca 230kr för packningen. Köpte istället på Akvarieleasing för 115 kr, men även nätbutikerna hade bra priser (spannet 130-150kr) men frakten tillkom på det.

                              Nu när jag har pillat loss den gamla packningen och tagit en närmare titt på den undrar jag om den är dubbelsidig? Dvs att när ena sidan är dålig så kan man vända den och använda packningen ett tag till?

                              Har dock inte haft tid att sätta ihop filtret och proköra det än. Skall få ordning på de likstela slangerna och benda upp rörböjerna så att de går in över sargen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...