Vilken Eheim-modell är detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • storfiskarn
    • December 2003
    • 158

    Vilken Eheim-modell är detta?

    Vilken Eheim-modell är detta? Fyrkantigt, grått pumphuvud med gängat utblås. Diffusor och gängad utgång medföljde. Kapacitet 600 l/h, två fyrkantiga skumpatronhållare i orginalutförande. Tror den kom på 90-talet. (Den till utseendeet lika större modellen lanserades som "kraftpaketet" pumpade 1200 l /h)

    Jag måste köpa en ny impeller.

    Bild:



    PS. Tror ni livslängden på impellern påverkas om pumpen ligger ner respektive står upp?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315
  • Guest

    #2
    måste vara en riiiktigt gammal, tror den kom ut samtidigt som eheim 1018 (inte samma pump) men om den är från 1969-1980 så harom slutat tillverka delar. kanske finns piratkopior.
    Senast redigerad av Gäst; 23 February 2008, 10:02.

    Kommentar

    • [lum]
      • June 2007
      • 137

      #3
      Är inte det en Eheim clasic utan det gråa?



      Vet ej vilken dock.

      Kommentar

      • Maffia666

        #4
        Det är ett verkar vara ett 2048 filter. Angående om det står upp eller ligger har jag ingen aning. Och här har du en sida där du hittar reservdelarna.
        Senast redigerad av Gäst; 23 February 2008, 12:54.

        Kommentar

        • syl
          • September 2005
          • 15

          #5
          Är inne på [lum]:s förslag med, 1048-modellen då. Har en själv som ser precis likadan ut. Finns gott om reservdelar. Har du en bild på själva impellern?
          Antar att hela alltet så att säga är filtret powerline 2048 med grönt transparenta filterbehållare.

          Edit: Den kan båda stå och ligga ned utan problem.
          Senast redigerad av syl; 23 February 2008, 12:56.

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #6
            Ett powerline är det men om det är en 2048 eller en 2252 låter jag vara osagt.
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            • storfiskarn
              • December 2003
              • 158

              #7
              nej pumpen är från 90-talet

              Pumpen är från 90-talet, 1996 tror jag. den såldes på en akvarieaffär i min stad så sent som för ett år sedan. det man ser på bildena är själva pumphuvdet på innerfiltret som oftast körs innuti karet. de medföljande filterpatronskasetterna ligger såsom lämpligt i min källare. detta sk "power head" driver ett externt sandfilter+ ett droppfilter.

              Eheims pumpar från 1969 och framåt är ju ljusgrå och oregelbundna med en cirkelformad utväxt som utgör impellerhuset. Har några sådana också.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

              Kommentar

              • storfiskarn
                • December 2003
                • 158

                #8
                2048!- Tack för er hjälp

                Tack för tipsen, det är ett 2048.

                Stort klumpigt, lite gammelmodigt avs på storleken men jag tycker det är ett bra powerhead med jämt drag som inte tappar när filtren kleggar igen

                2252-Är det modellen med 1200l/h? Skulle gärna köpa loss ett beg. sådant.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                Kommentar

                • Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

                  #9
                  jupp på första frågan, nepp den är min och bara min på andra frågan..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    JAHA bilden va tagen på nära håll ^^ trodde det var från långt håll.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...