Färg för att måla ramps insida?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raketforskaren
    • March 2006
    • 170

    #16
    Ursprungligen postat av Rambo
    Om vitt reflekterade bättre än en spegelblank yta så hade du haft vita reflektorer i t.ex. bilstrålkastare. Sedan kan det vara så att halvkast monterad aluminumfolie inte reflekterar så bra.

    Det finns lösa plast reflektorer som sanolikt är lättare att montera än det är att måla rampen.
    Vill du tvunget måla rampen så skulle jag använda billack, antingen billigaste vita eller fluroserande vit
    Som du såg så skrev jag att jag syftade på den specifika situationen i en akvarieljusramp.

    En "spegelblank" yta är inte samma sak som en (vanlig) glasspegel. En bilreflektor är inte uppbyggd av bitar från en rät spegel.

    Halvkasst monterad aluminiumfolie reflekterar inte lika bra som vit färg. Halvkasst monterat spegelglas reflekterar inte heller lika bra som vit färg. Det viktigaste i sammanhanget är inte hur effektivt själva reflektormaterialet är, utan hur geometrin ser ut.

    En fluorescerande färg är ett ypperligt dåligt alternativ att välja. Då kommer du bara tappa onödig effekt vid fluorescensövergångarna.

    En bra, dedikerad, reflektor är självklart överlägsen.

    Slutsats:
    Bästa alternativet är en riktig reflektor, gärna "måsvingekonstruktion".
    Näst bästa alternativet är vit, matt färg. Det är bättre än att montera aluminiumfolie, spegelbitar, hammarlack, blanka lackfärger, krom, emalj, billack etc..
    Senast redigerad av Raketforskaren; 23 February 2008, 11:42.

    Kommentar

    • lakritspuck
      • February 2008
      • 7

      #17
      Varför inte göra som jag gjort med bra resultat i några ramper.
      Kontaktplast som man oftast köper i nån träimitation finns ju med "spegelimitation.
      Enkelt att sätta dit. Sitter bra och ger extra bra ljus.

      Kommentar

      • Dysnomia
        • April 2004
        • 1692

        #18
        Ursprungligen postat av Fuzzop
        Jag har vattenbaserad vit väggfärg i min ramp och det funkar utmärkt (på förmålad grå aluminium ramp), ett tips bara, va noga med förarbetet så färgen fäster ordentligt (att rugga ytan med lite fint sandpapper är aldrig fel)
        Ahhh.. Så vi har redan en testkanin..?
        Här är det träskiva som ska målas, så det underlättar förarbetet.
        Skånetös i Dalarna
        MIN ZOON!

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Ursprungligen postat av lili76
          Ahhh.. Så vi har redan en testkanin..?
          Här är det träskiva som ska målas, så det underlättar förarbetet.
          Jo, nu är det visserligen inte så många månader sen jag målade den men ser inga problem än iaf och jag har ca 1cm springa på mina täckglas just under rampen så det kommer väl upp lite kondens oxå men ser inte att det skulle påverka färgen nåt så kör på du

          Kommentar

          • Dysnomia
            • April 2004
            • 1692

            #20
            Ursprungligen postat av Fuzzop
            Jo, nu är det visserligen inte så många månader sen jag målade den men ser inga problem än iaf och jag har ca 1cm springa på mina täckglas just under rampen så det kommer väl upp lite kondens oxå men ser inte att det skulle påverka färgen nåt så kör på du
            Här är bara glas över ungefär halva karet, då det inte skulle funka med matning etc om det var glas över hela (heltäckande ramp över hörnakvarium). Låter tryggt att du inte sett någon påverkan ännu!
            Skånetös i Dalarna
            MIN ZOON!

            Kommentar

            Arbetssätt...