Nästan ramakvarium, frigolit under?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jostmart
    • January 2006
    • 5

    Nästan ramakvarium, frigolit under?

    Hej

    Har suttit hela kvällen och läst forumtrådar här om frigolit under akvariets botten. Det vore lögn att påstå att jag kommit fram till någonting.

    Mitt fall är det här:

    * Nytt akvarium på 165 liter med tillhörande bänk.
    * Akvariet har plastram runt toppen och botten
    * Bottenglaset 'hänger' 5-8 mm ovanför bänkens botten, dvs akvariet står på ramen.
    * Plastramen verkar inte 100% jämn, kanske är det silikonet mellan glaset och listen som är ojämnt applicerat.
    * Plastlisterna runt kanterna är inte ihopfogade med varandra i hörnen, så de kan inte ha någon bärande funktion, de är endast där för att undvika kantstötar, skärsår, samt att akvariumet faktiskt står på dem.
    * I framkant på höger sida är det en glipa mellan bänken och plastlisten, stor nog att få in en kökskniv som är 2 mm tjock.

    Jag har haft flera olika akvariemodeller, alla med frigolit under. Samtliga har varit från 100 liter och nedåt i storlek, både ram och helglas. Inget har gått sönder. Men jag misstänker att ju större akvarium, desto känsligare, om man 'ligger på gränsen' i glastjocklek.


    Nu undrar jag såklart...
    - Skall jag lägga en frigolitskiva under akvariet för att undvika buktning av bottenglaset?
    - Skall jag se på akvariet som ett ramakvarium eller helglas?
    - Skall jag låta akvariet bäras upp av frigolitskivan?
    - Skall jag skita i frigoliten och bara "hålla tummarna"?
  • jostmart
    • January 2006
    • 5

    #2
    Kan rapportera att jag valde att tolka mitt akvarium som ett helglasakvarium och köpte en frigolitskiva som är 1 cm tjock. Den lyfte akvariet lite lite så den sneda plastkanten lyfts från bordet någon millimeter. Jag var iväg till akvariehandlaren jag köpte akvariet av och pratade lite. Det var enligt honom solklart att man skall ha frigolit under. När jag köpte akvariet framkom det inte lika uppenbart, men jaja.

    Akvariet är upplodat med 1.2 meters vattenpass och jag har börjat fylla det med sand och vatten. Jag tar lite i taget varje dag och håller utkik för sättningar i golv, frigolit, ram etc.

    Kommentar

    • Dahla
      • January 2004
      • 218

      #3
      Viktigast är ju att akvariet inte lutar, utan att det står rakt och på en plan yta. Sen tycker ju jag att man ska ha en tunn frigolitskiva innuti akvariet, om någon sten skulle välta eller tappas. Då håller ju bottenglaset.
      /Dahla
      Kungsbacka

      Kommentar

      • jostmart
        • January 2006
        • 5

        #4
        Det ligger 20 kg tunn tunn sand på botten och jag skall bara ha fisk, växter och rötter. Inga stenar. På sin höjd skapar jag några grottor för malar med någon nedgrävd kruka .

        Kommentar

        • patriksg
          • May 2007
          • 1705

          #5
          jag köpte ett 112L kar med en liknande sådan plast kant som du pratar om... Det stor i en lapp i karet att man skulle lägga frigolit eller en sådan matta man kan köpa.. la en sådan matta under... inte läckt än :P
          Mvh Patrik

          Kommentar

          Arbetssätt...