Val av Co2 Reaktor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    Val av Co2 Reaktor

    Hej

    Efter att både min reaktor och mh-ramp gått sönder så har växterna inte varit i fokus direkt.
    Har försökt få tag i nya slanganslutningar till min AM1000, men det verkar vara helt omöjligt.

    Men jag hittade en reaktor som jag inte sett innan akvarieshopen.
    Det var bra pris på den, men frågan är ju hur bra den funkar. Har letat men hittar ingen info förutom företagest ( http://www.aquatic-nature.be/2eng_tornado.html ).

    Själv så var jag inte så förtjust i Am1000 reaktorn, tyckte den hade en tendens att samla på sej luft längs upp, trotts att jag har en pump som pumar 2400l/h.

    Någon som kan rekomendera någon annan reaktor?

    Tack på förhand
    /hampus
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Om du inte gillar am1000 reaktorn så betänk följande, 50cl petflaska, värm ett hål i botten och silikona fast en slanganslutning, fyll flaskan med minibiobollar, stick/borra/karva ett hål och trä i en tunn luftslang hela vägen till botten, värm/borra/karva ett hål i korken och silikona dit en slanganslutning, kostnad cirka 140:- och inte en suck att luft stannar kvar i toppen, om du istället för petflaska använder en slanghävert från sera så stiger kostnaden till 210:- men då får du hitta en lösning på botten att montera..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Nog inget man vill ha utanför karet.
      Varför inte köra med ditt ytterfilter som reaktor? Jag köpte och provade också en AM1000 men var inte så nöjd utan gick tillbaka till min hederliga Eheim 2217.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Nog inget man vill ha utanför karet.
        Varför inte köra med ditt ytterfilter som reaktor? Jag köpte och provade också en AM1000 men var inte så nöjd utan gick tillbaka till min hederliga Eheim 2217.
        Jag har 2st rena xp3, men vill inte försämra flödet, har också en eheim 1260 som jag vill köra reaktorn jag väljer med.
        Men jag får väl se om jag får tag i nya anslutningar eller om man får köpa en ny.

        Kommentar

        • MagArne
          • December 2006
          • 424

          #5
          Blev det någon Aquatic Nature Tornado sen? Funderar själv på en sån men vill gärna veta vad den går för samt vad ni har för flöde genom den.

          Kommentar

          • wlappis
            • December 2006
            • 200

            #6
            Jag kör ett vatten filterhus från jula till mitt.

            Kommentar

            • hambli
              • December 2004
              • 508

              #7
              Ursprungligen postat av MagArne
              Blev det någon Aquatic Nature Tornado sen? Funderar själv på en sån men vill gärna veta vad den går för samt vad ni har för flöde genom den.
              Nej, det har inte blivit någon ny reaktor än, ska prata med min djurafär först.
              dom kunde kanske få in reservdelar från simonstorp.

              Men blir det för dyrt och jobbigt så köper jag nog den reaktorn.
              Men du får gärna var först med att köpa den

              /hampus

              Kommentar

              • hambli
                • December 2004
                • 508

                #8
                Ursprungligen postat av wlappis
                Jag kör ett vatten filterhus från jula till mitt.
                Hur funkar den då? vad har du för storlek på karet osv?
                Orkar egentligen inte bygga en egen reaktor.
                Senast redigerad av hambli; 13 February 2008, 20:43.

                Kommentar

                • wlappis
                  • December 2006
                  • 200

                  #9
                  Jag har den i ett 240liters kar och den funkar som PETflaske lösningen men säkrare och med mindre tryckfall. Kostar 149kr

                  Kommentar

                  • wlappis
                    • December 2006
                    • 200

                    #10
                    Det sitter en luft nippel på toppen som passar till 6mm CO2slang och det innehåller ett rör med nylon filter .
                    Nylonet kan man slita bort och stoppa i vad man vill ha .

                    Kommentar

                    • MagArne
                      • December 2006
                      • 424

                      #11
                      Jag skulle mycket väl kunna köpa en Tornado men då det är rörliga delar i den så är ju frågan hur länge den håller och hur mycket den låter. Hade tänkt koppla den på en 1200l/h pump. Står ingenstan om det blir för starkt så gasen blåser ut innan den löst upp.

                      Finns det fler alternativ på interna reaktorer för stora akvarium? (har ett 720 liters)

                      Kommentar

                      • MagArne
                        • December 2006
                        • 424

                        #12
                        Skulle ett litet Eheim 2213 ytterfilter kunna fungera bra som en reaktor till ett stort 720 liters akvarium? Känns lite fel att ge flera hundra för en plastbit till reaktor då man kan få ett ytterfilter för bara 200kr mer.

                        Kommentar

                        • RoBo
                          • December 2007
                          • 63

                          #13
                          Hur funkar det att sätta slangen i botten på ett Eheim 2252 ?

                          Kommentar

                          • MagArne
                            • December 2006
                            • 424

                            #14
                            Antagligen åker bubblorna direkt in till impellern och slås sönder och bildar en dimma av småbubblor. Själv är jag inte så mycket för bubblorna så jag är ute efter något som akn lösa upp gasen helt innan den når akvariet.

                            Jag har också 2252:or i mitt akvarium som jag tänkt driva en intern reaktor med.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...