Pump & Filter fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wooxer
    • November 2007
    • 46

    Pump & Filter fundering

    Det är som såhär att jag har ett 310L kar som jag kör 6st små discus samt ett stim på ca 30 neon tetror i.
    Köpte mig ett Aquael Uni Filter UV 1000 som pumpar runt 1000L/h
    Tycker att detta funkar ganska bra och det är inte speciellt skitigt eller grumligt i vattnet.
    Men har suttit och läst lite här och 99% av alla säger ju att det är ytterfilter som gäller för ett kar på 310L.

    Tycker inte att mina fiskar ser ut att må dåligt och det är bra cirkulation och syresättning på vattnet!

    Så är det nödvändigt att ha just ett ytterfilter till mitt 310L kar eller det räcker med mitt innerfilter?

    Undrar även vad skillnaden mellan biologisk och mekanisk rening är?
    I min pump så sitter det ju 2 st filterpatroner längs ner i behållaren och sedan följde det med små runda "stenar" med hål i mitten som skulle ligga i nästa behållare strax under pumphuvudet.
    Vad renar vad?

    Har kört karet ett par månader med ett vattenbyte på ca 30% varje vecka.

    Vill ju naturligtvis få bra vatten till mina discus men är det verkligen så viktigt att ha ett ytterfilter?
    Kanske kan köra dubbla innerfilter och köpa till lös filtermassan för att öka volymen istället?

    Många dumma och konstiga frågor men hoppas ändå på bra svar
    310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    woxxer- ytterfilter rekommenderas dels på grund av sin större reningskapacitet, dels för handhavande, alltså ett ytterfilter har betydligt större filtervolym(mera skit kan sugas upp mekansiskt samt renas biologiskt).


    Angående reningen så är mekanisk rening det samma som att den tar bort det synliga(ex. grumlingar) medans kemisk rening innebär att man tar bort medikament(ex. medicin) och biologisk rening är att man tar bort de osynliga produkter så som ammoniak, nitrat och nitrit.

    De runda stenar du skriver om är alltså den biologiska reningen.
    Medans nedanför så har du en behållare med skumfilter och den sörjer för mekanisk rening men även lite biologiskrening.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      Precis som firefox skriver, mera filtervolym för att anpassas för ett så stort kar, men om du inte har så många och stora fiskar så kan ett litet innefilter funka oxå, men skulle du tex mata lite mer nån gång så kanske inte ditt filter är tillräckligt och du riskerar en nitrit topp, mitt råd är nog om du inte tänker skaffa fler fiskar att du iaf stoppar in ett likadant filter till så du får lite mer buffert ifall att

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        #4
        Ursprungligen postat av wooxer
        Det är som såhär att jag har ett 310L kar som jag kör 6st små discus samt ett stim på ca 30 neon tetror i.
        Köpte mig ett Aquael Uni Filter UV 1000 som pumpar runt 1000L/h
        Tycker att detta funkar ganska bra och det är inte speciellt skitigt eller grumligt i vattnet.
        Men har suttit och läst lite här och 99% av alla säger ju att det är ytterfilter som gäller för ett kar på 310L.

        Tycker inte att mina fiskar ser ut att må dåligt och det är bra cirkulation och syresättning på vattnet!

        Så är det nödvändigt att ha just ett ytterfilter till mitt 310L kar eller det räcker med mitt innerfilter?

        Undrar även vad skillnaden mellan biologisk och mekanisk rening är?
        I min pump så sitter det ju 2 st filterpatroner längs ner i behållaren och sedan följde det med små runda "stenar" med hål i mitten som skulle ligga i nästa behållare strax under pumphuvudet.
        Vad renar vad?

        Har kört karet ett par månader med ett vattenbyte på ca 30% varje vecka.

        Vill ju naturligtvis få bra vatten till mina discus men är det verkligen så viktigt att ha ett ytterfilter?
        Kanske kan köra dubbla innerfilter och köpa till lös filtermassan för att öka volymen istället?

        Många dumma och konstiga frågor men hoppas ändå på bra svar
        Hur ofta matar du dina diskusar och vad är det för storlek på dom?
        Det kan inte vara så att du ockå behöver ett vattenbyte till i veckan (om du nu matat mycket).
        Då jag matade mina diskus 2-4ggr per dag så räckte det inte med ett vattenbyte i veckan, och man märkte snabbt när vattent blev dåligt.

        Jag hade övervägt att köpa ett ytterfilter, själv kör jag med dubbla i mitt diskus-kar.

        /hampus

        Kommentar

        • wooxer
          • November 2007
          • 46

          #5
          De matas ca 2-3 ggr per dag men väldigt sparsamt varje gång, matar aldrig mer än att de hinner äta upp det innan det sjunker till bottnen.
          Fiskarna är ca 5-7cm och äter atremia med väldigt god aptit!

          Har gjort kontinuerliga nitrit tester på vattnet och inte fått något utslag på det testerna jag gjort hittills!

          Men frågan är ju vad jag ska satsa på, ett innerfilter till eller en mindre variant av ytterfilter?
          Jag menar det behöver ju inte pumpa runt så mycket då innerfiltret drar runt 1000L/h
          Det är ju mest filtervolymen som jag är i behov utav!

          Någon som har bra filter att rekomendera som inte kostar skjortan och som dessutom är tystgående?

          Har tittat lite på denna modellern som verkar vettig:


          Vad säger ni?
          310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

          Kommentar

          • NiXoN
            • December 2003
            • 2068

            #6
            Aquael Uni Filter UV 1000 har väldigt lite biologisk filtrering, alldeles på tok för lite för ett diskuskar. Uv är inte heller bara till nytta utan den dödar lika väl nyttobakterier som pestvarianter/sjukdomar, sen att det hjälper mot några alg arter i viss mån måste man medge

            Jag skulle skaffa ett rejält ytterfilter eller 2 för att kunna rengöra dom växelvis, vartefter skulle jag lägga ditt nuvarande filter på "bra o ha" hyllan.

            Du vet att du riskerar att få dina diskusar att stanna upp i växten? Diskusar äter som grisar när dom skall växa till sig, men öka inte matningen föränn du har ett ordentligt biologiskt filter och fått de inkört.
            Mata dom med annat än artemia det finns rätt lite näring att hämta där, diskusbits eller liknande. Du får en ökad risk av HIH om fiskarna får för ensidígt foder.

            //NiXoN

            Kommentar

            • wooxer
              • November 2007
              • 46

              #7
              Det känns som att det kommer att beställas ett ytterfilter trots allt, får helt enkelt lita på vad ni säger och hoppas på att det blir bra

              Men vad tror ni om ett ytterfilter som pumpar 1000L/h och har 6,5L filtervolym?


              Står ju att det inte följer med något filtermaterial till denna pump, kan någon vänlig själ skriva ner vad jag behöver för material till både mekanisk och biorening?
              Gärna med länkar till hemsidan som jag länkat till ovan så jag kan beställa allt på samma ställe då det är enklast så!
              310L SA med Discus - 190L Juwel Trigon Odlingsbalja

              Kommentar

              Arbetssätt...