ytterfilter till 200-250 l kar ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thomas79
    • October 2007
    • 10

    ytterfilter till 200-250 l kar ?

    Hej jag har lite funderingar på ett ytterfilter till ett sällskapsakvarium på 200-250 liters som skall innehålla lite levendefödare då jag är ny på detta med akvarium så vill jag starta "enkelt med små bra nybörjarfiskar" inget speciellt alls, platys, tetror ex nån mal, kanske svärdsbärare med... har läst mycket ang uppstart och dyligt men vissa frågor kvarstår dock.

    ett am topfilter 3335 skulle det passa mitt tilltänkta kar eller är det för svagt/litet? skulle vilja gömma det med eventuellt extra filter massa bakom en bakgrund vad att tänka på ang placering av utsågning av utblås/insug isf? ser att vissa använder sig av både ytter samt innerfilter behövs det till mitt kar eller bara vid större volymer, bortsett från kanske större filtrerings möjligheter, behöver inte ha hela havet stormar i mitt kar till dessa fiskar så genomströmningen skall väl räcka eller?

    sen med en ex jäger doppvärmare på 150w är det tillräckligt för att värma upp karet eller skall jag satsa på en 200-300w ist?

    Som nybliven pappa så har jag inte riktigt råd att ta på mig spenderar byxorna hur gärna jag än skulle vilja men uppskattar tips på vad som skulle funka och räcka utan att ta i i överkant, behöver inte ha overkill som vissa vill ha för att slippa uppgradera till nytt kar i framtiden utan detta får räcka för nu iaf

    Tack
    375l SA under planering & uppstart
  • Martin_Blomberg
    • January 2008
    • 256

    #2
    Är inte säker på om Am top filtret kommer med filtermaterial? Såg inget om det i beskrivningen. Ifall det inte gör det så blir det ju plötsligt dyrare.

    Tetratec kommer komplett med filtermaterial. http://www.pwss.nu/product.php?produ...cat=829&page=1
    Inte insatt i vad filtermaterial till Am top kostar men jämför priser på ytterfiltren inkl. filtermaterial.

    Vet inte hur du skall skaffa fiskar men jag brukar få bättre priser när jag köper av privatpersoner (t.ex genom annonserna på detta forum eller på blocket) än i affärerna.

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Am-top

      Ursprungligen postat av thomas79
      Hej jag har lite funderingar på ett ytterfilter till ett sällskapsakvarium på 200-250 liters som skall innehålla lite levendefödare då jag är ny på detta med akvarium så vill jag starta "enkelt med små bra nybörjarfiskar" inget speciellt alls, platys, tetror ex nån mal, kanske svärdsbärare med... har läst mycket ang uppstart och dyligt men vissa frågor kvarstår dock.

      ett am topfilter 3335 skulle det passa mitt tilltänkta kar eller är det för svagt/litet? skulle vilja gömma det med eventuellt extra filter massa bakom en bakgrund vad att tänka på ang placering av utsågning av utblås/insug isf? ser att vissa använder sig av både ytter samt innerfilter behövs det till mitt kar eller bara vid större volymer, bortsett från kanske större filtrerings möjligheter, behöver inte ha hela havet stormar i mitt kar till dessa fiskar så genomströmningen skall väl räcka eller?

      sen med en ex jäger doppvärmare på 150w är det tillräckligt för att värma upp karet eller skall jag satsa på en 200-300w ist?

      Som nybliven pappa så har jag inte riktigt råd att ta på mig spenderar byxorna hur gärna jag än skulle vilja men uppskattar tips på vad som skulle funka och räcka utan att ta i i överkant, behöver inte ha overkill som vissa vill ha för att slippa uppgradera till nytt kar i framtiden utan detta får räcka för nu iaf

      Tack
      AM-top kommer inte med filtermaterial...förrutom svart filtermatta högst upp.
      Men å andra sidan kostar en a4 5cm tjock filtermatta bara 40kr...
      Å det räcker gott och väl.
      3335 eller allra helst 3336 borde funka.
      Har ett 450liters akvarium som drivs med ett 3336, visst ingen super sprut men det rör om ytan och renar.

      AM-top filter finns beggade för dryga 200kr med filtermaterial o slangar...fullt fungerande...sök lite så hittar du någe.
      Annars är AM-topen väldigt prisvärt som ytterfilter.

      100-200w värmare bör du ha...men om du kollar på närmaste djurmagazin så har de 150w värmare för halva priset...198/2.
      Dock inget super känt märke men de funkar...tyvärr så får man kalibrera in dem...
      DVS. vrid på vredet tills den tänds...kolla tempen efter några timmar.
      Vrid tills den tänds igen om du inte är nöjd.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • Abergoner
        • December 2007
        • 86

        #4
        En liten fråga bara, låter Am-Tops ytterfilter mycket?

        Kommentar

        • firefox75
          • April 2007
          • 1806

          #5
          Nej

          Ursprungligen postat av Abergoner
          En liten fråga bara, låter Am-Tops ytterfilter mycket?
          AM-TOP låter inte alls mycket.
          Mina jag har låter inte alls...ändå kan jag sova i samma rum.
          Har flera kar igång i sovrummet med am-topfilter och jag störs inte alls.
          Till ock med data fläkten låter mera.
          Frånvarande nu mera men här ibland.

          Kommentar

          • Abergoner
            • December 2007
            • 86

            #6
            Låter jättebra då jag eventuellt ska köpa ett ytterfilter till ett 310 liters kar som ska stå i mitt sovrum

            Kommentar

            Arbetssätt...