Mitt ytterfilter piper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wieder
    • October 2007
    • 131

    Mitt ytterfilter piper

    Ja, som det står i rubriken så piper mitt ytterfilter. Det är ett Auarel UniMax 700 plus som använts i 2 veckor ungefär. Pipandet började antagligen någon gång igår. Jag har datorn på precis brevid filtret, så när datorn är påslagen hörs inte filtret. Men igår stängde jag alltså av datorn när jag skulle sova, och då hörde jag ett tjut eller pipande i rummet. Det låter ungefär som när man har på testbilden på svt på låg volym, alltså ett högt(tonen alltså, inte volymen) pip.
    Har kollat felsökningsguiden i manualen, men den tar inte upp detta problem. Och ska tilläggas att det är filtret som låter, inte slängfästena eller UV-ljuset.

    Någon som vet vad problemet är? Tack på förhand.
  • Martin_Blomberg
    • January 2008
    • 256

    #2
    Chansning: Har du testat att skaka filtret för att få bort luften? Om det finns luft i systemet låter det mera.

    Kommentar

    • Wieder
      • October 2007
      • 131

      #3
      Japp, det har jag men det blir ingen skillnad.

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        Packning kanske...som tjuvar luft någon stans.
        Får du inte rätsida så lämna tillbax till affären o be om ett nytt.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Wieder
          • October 2007
          • 131

          #5
          Det låter nästan som om det är ett vinddrag som visslar... Hur vet jag om filtret inte är tätt?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13139

            #6
            Ursprungligen postat av Wieder
            Det låter nästan som om det är ett vinddrag som visslar... Hur vet jag om filtret inte är tätt?
            genom att det kommer luftbubblor ur utblåset! har du plockat isär filtret och tagit ur impellern?
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Wieder
              • October 2007
              • 131

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              genom att det kommer luftbubblor ur utblåset! har du plockat isär filtret och tagit ur impellern?
              När jag startade filtret kom det luftbubblor i ungefär 10 sekunder åt gånger runt en gång i timman eller så... Jag trodde att det var luft som var kvar i filtret. Kan det vara så att luft kommer in hela tiden, därav pipet, för att sedan släppas ut i en stor "klump" eller vad man ska säga?

              Och vad är impellern? Är helt ny på det här med filter

              Kommentar

              • 2bias
                • January 2007
                • 95

                #8
                jag kastar in en chansning oxå!
                Detta hände mig då jag precis satt på ett strilrör på mitt ytterfilter fick ett konstigt vissel trodde oxå hade nån luft smygis men felet var att hålen till strilröret va för små så de blev som en mindre blockflöjt!
                efter lite borrande så hålen blev större är nu detta problemet löst

                Kommentar

                • Wieder
                  • October 2007
                  • 131

                  #9
                  Ursprungligen postat av 2bias
                  jag kastar in en chansning oxå!
                  Detta hände mig då jag precis satt på ett strilrör på mitt ytterfilter fick ett konstigt vissel trodde oxå hade nån luft smygis men felet var att hålen till strilröret va för små så de blev som en mindre blockflöjt!
                  efter lite borrande så hålen blev större är nu detta problemet löst
                  tusen tack
                  Det var detta som var problemet! Nu är det löst
                  skulle aldrig ha lyckats lista ut det själv, hur gjorde du? :P Tack igen!

                  Kommentar

                  • 2bias
                    • January 2007
                    • 95

                    #10
                    hehe jadu nån nytta ska de väl vara av att ha stora öron :P
                    nej, men jag har mitt ytterfilter nere i ett skåp så det visste jag inte kunde ge ifrån sig det ljudet, sen så höll jag på och plantera växter lade i en massa stockar och dona och så provade jag bara att dra handen över strilröret och de blev olika toner som resultat så då var de bara att ta fram borrmaskinen och borra upp större hål

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      Wieder- han spelade på strilröret och ville stämma det så det lät bättre
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • Martin_Blomberg
                        • January 2008
                        • 256

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wieder

                        Och vad är impellern? Är helt ny på det här med filter
                        Propellern inuti filtret som driver vattencirkulationen. Brukar sitta med magnetfäste i locket på filtret. Skall rengöras från slem och geggamoja ibland.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...