Sprucken botten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gasgustav
    • January 2008
    • 8

    Sprucken botten

    hiho

    köpte ett 585 L akvarium beg för 3-4 månader sen.Hem det bar och efter rengöring m.m så åkte sand,sten o.s.v i.
    Inga problem alls.Men strax efter jul skulle jag göra om lite och passade på att göra det från grunden.
    Precis när jag skulle hälla i sanden så upptäcker jag en spricka i bottenglaset,i mitten,tvärsöver hela akvariet.Upptäcker dessutom att det är lagat med en extra glasskiva med silikon emellan plus efter kanterna.

    Törs nu inte köra igång det,trots att det uppenbarligen funkat i 3-4 mån för mig

    Min fråga:Håller en sån lagning?
    Nån med erfarenhet?

    ATT JAG INTE SÅG DET NÄR JAG KÖPTE DET ÄR ÄVEN FÖR MIG EN GÅTA!!!!
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Kanske jultomten som var hemma och busade med dig?
    En sådan lagning håller, bara glaset och silikonet är i gott skick , men är du osäker och saknar kvällsarbete så byt ut glasskivan!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      ansjo- har helt rätt...jag skulle nog tro att det håller.
      Om du är osäker så fixa en till glasskiva i 6mm...är inte så dyrt...o silikonera fast.
      Annars är det bara att byta bottenglas.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        Jag skulle nog gjort som firefox75 säger, dvs. att få en ny botten i ex 6mm tillskuren och silikonera fast, det kostar inte så mycket och blir en mer hållbar lagning
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          En massa jobb med att få bort den gamla glasskivan som redan är ditsilikonad bara, men som sagt har man inget att göra om kvällarna så......
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • gasgustav
            • January 2008
            • 8

            #6
            tredje glasskiva????

            ni föreslår en tredje glasskiva?????

            Jag kanske uttryckte mig oklart.....

            Det var alltså originalbottenskivan som var sprucken (hela vägen,från gavel till gavel) och sedan har man lagat det genom att lägga i en 6 mm glasskiva ovanpå som täcker HELA botten med silikon emellan och ute runt kanterna.

            Kommentar

            • Hagi
              • December 2007
              • 240

              #7
              Ursprungligen postat av gasgustav
              ni föreslår en tredje glasskiva?????

              Jag kanske uttryckte mig oklart.....

              Det var alltså originalbottenskivan som var sprucken (hela vägen,från gavel till gavel) och sedan har man lagat det genom att lägga i en 6 mm glasskiva ovanpå som täcker HELA botten med silikon emellan och ute runt kanterna.
              åhå... nä, det var precis så jag menade att jag skulle ha gjort. Jag trodde att de bara hade lappat över en spricka i botten och att lagningen inte täckte hela botten.
              "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Man kan lägga en ny skiva under akvariet om det är helglas åtminstone. Att trasiga bottenskivan verkligen är riktigt platt på undersidan måste man kolla isf.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • gasgustav
                  • January 2008
                  • 8

                  #9
                  ny glasskiva?

                  Börjar grunna på om det kanske lönar sig att ta det till glasmästaren och få ett nytt bottenglas....alltså bort med det som finns där och dit med en helt ny skiva....vad tror ni,vad kan det kosta...och är det praktiskt möjligt?

                  Storleken på bottenglaset är ca 630 X 1480 och 8 mm tjockt

                  Nån som har en susning?

                  Kommentar

                  • luckypox
                    • December 2007
                    • 4

                    #10
                    Jag har två akvarium som är lagade i botten.Ser man bara till att siliconet får härda ordenligt så är det ingen fara.Man ska ju inte precis bubba och bära runt på baljan heller!Och sen blir det ju sand/grus på alltihop.Jag känner mig trygg med mina lagade.Och ditt verkar ju vara rekordeligt lagat!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...