Ny ramp till gammalt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • larson
    • January 2008
    • 119

    Ny ramp till gammalt akvarium

    De som sett mina tidigare inlägg kanske vet att jag letar efter ett första akvarium. Lite olika ideer har snurrat runt, men nu verkar det bli ett äldre begagnat ramakvarium. (Den länk till blocket jag hade fungerar inte längre) Fult men inte så dyrt. 112*48 utvändigt i toppen enligt uppgift.

    Med den kunskap jag fått här så verkar den befintliga ljusrampen hopplöst underdimensionerad. Det är ett grovt rör (T8?) i den, och bredden är inte mer än 15 cm. Dessutom är den ful. Volymen är ca 250 liter, och med tumregler som jag sett här rekommenderas väl ca 75-125 w för att ha ett bra växtljus. Jag är inte ute efter att skapa en 300 liters grönsakssoppa, men jag vill åtminstone ha en del växter för att dölja installationer och få lite djupkänsla.
    • Finns det ljusramper att köpa som kan passa direkt? Helst sådana som skulle kunna agera "lock".
    • Är det värt besväret att försöka bygga en egen? Vilka material kan an använda?
    • Finns någon inspirationssida för ett sånt bygge?
    • Placering? Ett framtill och ett baktill sägs väl vara rätt vanligt
    • Skulle 2*39w t5 med reflektorer vara ok att starta med?
    • Räcker dessa rör (86 cm) till för att ge ljus i hela burken?
    • Läcker det inte fruktansvärt mycket ljus från ramper som inte är inbygda i ett "lock"? Vill ju inte bli bländad hela tiden med akvariet bredvid skrivbordet.
    Det verkar ju trots allt väldigt praktiskt med ett färdigt paket med heltäckande ramp... Måste springa nu, får ta följdfrågor senare :-)
    Senast redigerad av larson; 19 January 2008, 21:28.
    /lars olof
  • larson
    • January 2008
    • 119

    #2
    Skulle en sån här ljusramp kanske passa, och tror ni den går att modda till två eller fler T5? Har ju sett varianter där man bara har en lös hylsa för att mata rören, och håller dem på plats med något slags clips. Finns det sådana clipsfästen som går enkelt att kombinera med reflektorer, eller tvärtom. Jag hittar ingen heltäckande standardramp med T5, utan de verkar vara skräddarsydda för olika modeller.
    /lars olof

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Såg en variant av anpassningsbar t5 ramp i norge...
      var en typ av teleskopvariant med skenor så den funkade från 70-150cm.
      Sen fick man ju anpassa t5 hållarna som också satt på skenor.

      Kan ju vara en variant.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • larson
        • January 2008
        • 119

        #4
        Var den norska rampen heltäckande? Som sagt vill jag ju inte ha en massa ljusläckage i ögonvrån när jag sitter vid datorn (med akvariet till vänster om mig). Jag gissar att du inte kommer ihåg mer om den, så att man kan söka rätt på mer info.
        /lars olof

        Kommentar

        Arbetssätt...