Nya lysrörshållare och T5-rör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Brian
    • January 2007
    • 53

    Nya lysrörshållare och T5-rör...

    Hejsan!

    Funderar på att be en elektriker att byta ut akvariumets lysrörshållare från T8 till T5. Problemet är att jag inte vet vlket mått man lämpligen bör ha mellan de båda hållarna för ett lysrör.
    Kikar jag på "pwss.se" över lysrör, ser jag att lämpliga T5-lysrör till akvariumet varierar i längd mellan 115, 116 och 120 centimeter.

    Det var ju synd att det inte fanns något standardmått, för nu måste man redan från början låsa sig till en sorts lysrör, vilket minskar utrymmet för test och exprimenterande med olika lysrör.

    Om man nu ska låsa sig till ett mått kring 120 centimeter, vilket av de tre olika måtten bör man då välja för att få tillgång till så många olika märken och sorters lysrör som möjligt?
    Till vilken längd bör jag anpassa hållarna för lysrören, och finns det ingen standard att utgå ifrån?

    //Brian
  • Matnil
    • October 2003
    • 464

    #2
    det räcker inte att byta hållarna, du måste byta ballasterna också, men det är du kanske medveten om?

    Kommentar

    • Brian
      • January 2007
      • 53

      #3
      Ursprungligen postat av Matnil
      det räcker inte att byta hållarna, du måste byta ballasterna också, men det är du kanske medveten om?
      Ber om ursäkt för min okunskap, men hur menar du då?

      Kommentar

      • NiXoN
        • December 2003
        • 2068

        #4
        Det är inte samma balaster till T5 och T8, vissa T5 ballaster kan driva T8 rör men det är en annan historia.
        Dvs du kan inte bara byta hållarna utan du måste även skaffa ny elektronik, enklast och billigast genom att köpa ett helt nytt kitt.
        Triton akvarium har för tillfället ett erbjudande med komplett kitt med måsvingereflektorer(skall vara bäst) och rör, dom landar kring 1000-1200 för ett 2 rörs kitt.

        //NiXoN

        Kommentar

        • Brian
          • January 2007
          • 53

          #5
          Tack för era svar! Då vet jag mer om detta med belysningen och T5 och T8.

          Problemet var att när vi köpte akvariumet (ca 350 liter) så gjorde vi en miss och köpte ett akvarium med underdimensionerad lysramp.
          Till detta akvarium finns det bara plats för 2*36w lysrör. Vi har kompletterat med ytterliggare ett lösliggande på 36w, så att vi nu har totalt 108w till 350 liter.
          En förbättring, men då jag vill uppnå åtminstone 0,5w per liter, så tänkte jag bygga om till T5 rör och även komplettera med något extra.
          Men det ser ut att gå i stöpet då det tydligen är väldigt dyrt, och något som man kanske inte kan göra själv ändå.

          Det är nog ett bättre alternativ är att köpa lösa T5-lysrörshållare/kitt som nämndes, som man monterar i rampen och låter de nuvarande två 36*2w vara kvar.
          Då får man en total belysning på 188w (2*36 + 2*56), vilket skulle ge 0,53w per liter. Det kanske kan vara ett alternativ.

          Det är synd att de akvarium man betalar dyrt för idag har så underdimensionerade lysramper.
          Tycker nog att standarden för ett 350 litersakvarium bör vara mer än 2*36w.

          Har haft akvariumet i ett års tid nu, och gjort en del nybörjarfel som satt sina spår.
          Så av den anledningen tänkte vi göra en nystart, och göra ett nytt försök nu när vi har lite mer kunskap. Därav frågan om den kompletterande belysningen.

          Kommentar

          Arbetssätt...