Hur siliconar jag ett miniakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bubbelinan
    • October 2007
    • 14

    Hur siliconar jag ett miniakvarium

    Hej! Jag har ett miniakvarium på kanske 10 liter som har börjat läka ut vatten.
    Jag har köpt silicon och tänkte försöka fixa det.
    Som det är nu är det bara silicon i skarvarna, alltså precis mellan glasen, så där så man inte känner nåt silicon utan bara ser att det finns om ni förstår.
    Funkar det att bara lägga på silicon i hörnen eller måste jag lossa alla sidor, ta bort siliconet och börja om från början?
    Om jag nu måste det...tips på hur jag ska gå tillväga från början till slut?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tvätta av glaset där du ska ha silikon med aceton utan olja och silikona sedan karet. Du behöver inte ta bort silikonet mellan glasen.
    När det är torrt prova att vattenfylla karet för att se om det är tätt, lämpligen i badrummet eller på diskbänken och låt vattnet stå där i någon dag.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Dysnomia
      • April 2004
      • 1692

      #3
      Lägg du silikon i hörnen. Sätt gärna tejp som hindrar att silikonen kommer för långt ut, blir snyggast så.. Det är inte så lätt att få till fogarna fint i ett så litet kar annars..

      Fick ett kanontips när jag lagade mitt kar. När det är silikonat och härdat, så sätt det på diskbänken på en träskärbräda, fyll det och låt stå ett dygn eller två. Läcker det, så syns det jättetydligt på träet på skärbrädan, även om det är små, små mängder.
      Skånetös i Dalarna
      MIN ZOON!

      Kommentar

      • Bubbelinan
        • October 2007
        • 14

        #4
        Ja va bra! Tack så mycket för råden!

        Kommentar

        Arbetssätt...