Trasig bakruta på Juwel, går det att göra något av det?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inka
    • July 2005
    • 1233

    Trasig bakruta på Juwel, går det att göra något av det?

    Igår fick jag äntligen hem mitt julklappsakvarium! Glad i hågen hämtade jag hem det. Väntade på att någon skulle komma hem så att jag skulle få ut det ur bilen. När jag väl fått in det på eftermiddan och öppnade kartongen visade det sig att bakrutan var trasig.
    Jahapp, typiskt... det har tagit en månad för det att komma fram och när det äntligen gör det så är det trasigt.
    Jag får ett nytt kar nästa vecka. Så allt är ju frid och fröjd. Väntade mig att få skeppa tillbaka det trasiga till butiken men fick veta att jag får göra vad jag vill med det.
    Så nu undrar jag om det är väldigt krångligt att byta ut bakrutan på det? Om man skulle lämna in det på glasmästeri, skulle det vara värt det? I annat fall tänkte jag kolla upp om det finns någon glad och händig akvarist som är intresserad av att fixa till det och använda till något. Antingen hela karet eller glaset.
    Någon som har någon bra idé? Tycker att det känns oerhört trist att bara köra iväg och slänga det. Delarna måste ju gå att använda om inte annat.
    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

    www.kvitter.n.nu
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

    #2
    Det måste ju gå att laga med hjälp av en glasmästare. Fråga för pris. Om du själv skär bort bakrutan så blir det nog billigare. Det som kanske kan bli ett problem är väl plastramen eventuellt?
    Qui audet adipiscitur!

    Kommentar

    • Inka
      • July 2005
      • 1233

      #3
      Ja, det är väl mest plastramen jag tänker på. Har inte hunnit kolla desto mer på hur den är fastsatt. Hade det varit ett helglaskar hade det ju inte varit några problem alls... Men jag vet ju int hur denna plastram sitter fast.
      Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

      www.kvitter.n.nu

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        Ursprungligen postat av Inka
        Ja, det är väl mest plastramen jag tänker på. Har inte hunnit kolla desto mer på hur den är fastsatt. Hade det varit ett helglaskar hade det ju inte varit några problem alls... Men jag vet ju int hur denna plastram sitter fast.
        Bara en tanke, men gör det nåt om du skär sönder plastramen oxå?
        det är ju baksidan vi pratar om så ingen lär ju se om du kapar rakt igenom
        Annars prova att slå sönder bakrutan helt så du kan plocka bort den i småbitar, jag är inte riktigt kunnig på juwel kar men med lite tur så kanske du bara behöver rensa listen på silicon sen och sätta dit en ny ruta.

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          Hu! Jag tror att plastramen betyder något för hållfastheten. I mitt juwel 180 går ett stag tvärsöver som förenar fram och baksiden
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #6
            Kanske funkar det som ett terrarie utan vatten

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av MattiasL
              Hu! Jag tror att plastramen betyder något för hållfastheten. I mitt juwel 180 går ett stag tvärsöver som förenar fram och baksiden
              Vad jag läst mig till så har ramar aldrig med hållfastheten att göra, men ett tvärstag är en annan historia men det skulle gå att ersätta genom att silikona in ett glasstag istället.

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #8
                Ska ta mig tid att kolla igenom akvariet ordentligt nån dag. Vore ju som fint att kunna behålla ramen men det kanske är svårt?
                Tänkte på möjligheten att använda som terrarium men det är såpass trasigt att man måste byta ut bakrutan i vilket fall som helst... Fast då kanske man inte behöver vara lika petig iofs... Inte för att jag tänkte skaffa terrariedjur men detta kanske kan bli början på ännu en ny givande hobby, haha!
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Loial
                  • December 2007
                  • 50

                  #9
                  Gör ett akvaterrarium/paludarium av det då :-)
                  10 cm vatten på botten borde inte bli nåt problem, ens utan stag...

                  Kommentar

                  • Inka
                    • July 2005
                    • 1233

                    #10
                    Tycker ni att det är värt att behålla och joxa med detta kar? Man måste ju isåfall skaffa ny lysramp och de andra tillbehören. Vad kan sånt gå på?
                    Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                    www.kvitter.n.nu

                    Kommentar

                    • firefox75
                      • April 2007
                      • 1806

                      #11
                      Sälj det till bättre behövande.
                      Finns kanske någon kunnig som kan göra någet av det.
                      Frånvarande nu mera men här ibland.

                      Kommentar

                      • Kyssguramin
                        • October 2006
                        • 227

                        #12
                        jag skulle ha siliconat fast en glasbit rakt på hålet/sprickan

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #13
                          Ursprungligen postat av Kyssguramin
                          jag skulle ha siliconat fast en glasbit rakt på hålet/sprickan
                          Då är det nog lika bra att sätta en hel skiva på baksidan
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • Fuzzop
                            • July 2007
                            • 2380

                            #14
                            Ursprungligen postat av Inka
                            Tycker ni att det är värt att behålla och joxa med detta kar? Man måste ju isåfall skaffa ny lysramp och de andra tillbehören. Vad kan sånt gå på?
                            Om du bygger en egen ramp så slutar det på drygt 200kr för en heltäckande för 2 lysrör, en ny pump 2-300kr, nya lysrör 2-300kr,
                            ny bakruta får du kolla med glasmästaren, lite silikon 40kr.
                            Men om du inte orkar med så sälj det, hade jag själv bott i närheten hade jag gärna köpt det lite billigt

                            Jo just om du funderar kring terrarie behöver du ju inte byta rutan alls, bara silikona fast en akvariebakgrund med passande motiv på insidan mot glaset så håller det tillräckligt för tex en liten ödla
                            Senast redigerad av Fuzzop; 17 January 2008, 19:37.

                            Kommentar

                            • Inka
                              • July 2005
                              • 1233

                              #15
                              Ja, det var ju synd att du inte bodde nära. Känns lite som att jag bor så off när det kommer till akvaristik. Jag hade lätt sålt det på en gång om jag vetat om nån som velat ha det. Ska fundera lite till på om jag ska fixa det. Bakrutan måste ju bort oavsett, så den ska jag se om jag får loss... Gillar ju att pyssla på.
                              Jag har ju visserligen nu en pojkvän med elutbildning och grejer, så han borde ju kunna fixa ramp och så. Å farsan har snickeri där dom gör mycket glaspartier, så jag borde kunna få tag i glas lite billigare...
                              Får fundera
                              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                              www.kvitter.n.nu

                              Kommentar

                              Arbetssätt...