Hur mycket ljus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • axeisi
    • September 2007
    • 804

    Hur mycket ljus?

    Hej..


    Undrar hur mycket ljus man kan ha till malawi. funkar 4x 40W 130cm långa (Vit,uv,gul,blå)lysrör?


    Eller vilken fisk är det som vill ha mest ljus (Sötvatten).
  • Guest

    #2
    Fisken behöver inget ljus, det är växterna som vill ha det.
    Ska du ha växter i? Och hur stort är karet?

    Kommentar

    • Shagrat
      • September 2004
      • 335

      #3
      Till malawi spelar inte ljuset någon roll, utan det är vad du tycker är snyggt som är det viktigaste. Ofta brukar lysrör med hög "temperatur" framhäva fiskarnas färger bättre, så jag skulle rekomendera 8000k eller högre.
      UV-ljus är inte bra att ha över karet.
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

      Kommentar

      • axeisi
        • September 2007
        • 804

        #4
        okej..
        hade inte tänkt att ha växter men
        fiskarna lider asså inte av mycket ljus?

        Varför är det inte bra med uv ljus?

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          Fiskarna vill inte ha för mycket ljus iofs ... tänk dig själv med en strålkastare i ansiktet hela tiden:P lagom e bäst. Ska du ha malawi så rekomenderar jag Philips Aquarell eller Sylvania Aquastar lysrör.

          Uv lysrör ska du inte ha då det är skadligt för fiskarna ... du ger dom bränskador helt enkelt och förstör deras slemmhinnor,
          UV lysrör ska endast användas till reptiler i stort sätt.


          Sen fins ju UVC som är en helt annan sak det ett Filter med en stark uv lampa i som dödad allt som passerar genom det.
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • axeisi
            • September 2007
            • 804

            #6
            okej..
            Men det är inget problem att ha lika mycket ljus man har till saltvatten till ett malawi,
            eller 4st 120cm lysrör på 40 w i ett 200L ? är det för mycket?
            Och det finns ju sånna lysrör som förstärker fiskarnas färger, vad är de?

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Rören krymper visst, men eftersom du just nu har samma postningar som Kalle Anka har på sin regg skylt, så förlåter jag dig.

              Du har 0.8W/L, det är ganska mycket!
              Gör om karet till ett växtkar i stället!

              Kommentar

              • Klas Bengtsson

                • March 2007
                • 424

                #8
                ja jag har sjä'lv den med min malawiciklider där 375liter köra jag med power-glo två där så den är bra där heller.. den är mkt nöjd med den power.glo den lys-rör...

                Kommentar

                • axeisi
                  • September 2007
                  • 804

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anettejt
                  Rören krymper visst, men eftersom du just nu har samma postningar som Kalle Anka har på sin regg skylt, så förlåter jag dig.

                  Du har 0.8W/L, det är ganska mycket!
                  Gör om karet till ett växtkar i stället!


                  Haha. tack så mycket..

                  Men är 0.8W/L för mycket? Har dock inte det men skulle vilja ha mer. har bara ett nu men vill ha fler, så det skadar altså inte fiskarna om man har fyra rör??.

                  Men får vara lite realistisk så vad rekomenderar ni om jag ska köpa ett till?
                  Har nu ett vitt, vet tyvär inte märket men det är på 39W. vilken färg tycker ni jag ska ha? har golden och ska har benga och kanske socolofin eller en annan auloncantara som jag inte minns namnet på nu .

                  Eller vet ni någon annan rör kombination som funkar på 2 eller 3 rör?



                  Mvh Axel

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    Problemet kan ju bli att du får en hel del alger om du mosar ner massa ljus

                    Samt ja rekomenderade 2 olika lysrör till dig som framhäver färgerna om du bara läser lite.
                    Jag kör själv med 4st 120cm Aquastar till mina malawi i ett 300l e nästan lite mycke ljus men då har jag reflektorer på mina också samt växter
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      I min burk har jag just nu 3x AquaStar och ett MarineGlo längst fram. Den mixen är bra för att framhäva både gula och blå färger. AquaStar och PowerGlo är rätt lika varandra.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      Arbetssätt...