Akvariebänk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToNo
    • December 2007
    • 18

    Akvariebänk

    Hej,
    skall skaffa ett akvarium till min grabb.
    Det lutar åt ett Juwel på 110 liter med en juwel akvariebänk.
    Jag har hört en del om att vissa får problem med fukt i bänkskivan som gör att denna sväller och kan leda till att akvariet spricker. Själv har jag haft ett 375 liters akvarie som botten sprack på och det var inte roligt, med andra ord vill jag inte att detta händer igen.

    Vad jag har hört är att några lackar bänkskivan för att göra den mer fukttålig.
    Har ni några erfarenheter av juwels bänkar? Är dom OK?
    Kan man lägge en "vaxduk" på bänkskivan för att undvika att skivan suger fukt?
    Har ni andra tips?

    Tack på förhand /// ToNo
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    Jag är ej säker men jag tror att det kan räcka med att ha sån där underlag, en matta mellan akvariet och bänken. All fukt sätter sig då på mattan. skulle förvåna mig om fukten lyckas komma mellan matta och bänk eller matta och kar eftersom det är en sån tyngd på mattan.

    Kan dock ha fel, någon annan kunnigare får komma in och komentera
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Shagrat
      • September 2004
      • 335

      #3
      Det är bara rekord modellen som kan ha vissa problem med vatten som kommer ner till bottenskivan. Beror på att locket är ett stycke som går ner över kanterna och låter kondensvatten rinna ner. Har själv haft ett rekord 110 utan större problem med detta och det kan ha berott på att jag hade frigolit under. Borde räcka med en matta som amaro föreslog.
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        Inga problem med juwel rio 180 då? har för mig att mammas nya kille här på zoopet hade problem med sitt så det gick läck
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • Shagrat
          • September 2004
          • 335

          #5
          Rio 180 har luckor som ligger innanför en skåra, precis som på alla andra rio. För att få ut vatten i sån mängd bakom ett rio låter mer som ett handhavandefel.
          Ja, jag vet att jag inte kan stava....
          Min zoon

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Men lägger man en matta mellan kar och bänk stannar fukten kvar i denna matta och det hjälper kanske inte direkt.
            De kar med gjuten ramp har ofta dessa problem och personligen skulle jag akta mig för ett sådant kar då jag sett ett flertal gånger hur fukten kryper, då skulle jag nog satsa några hundralappar och köpa ett Rio 180 istället, eller ett vanligt ramakvarium med lös ramp ovanför karet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • patriksg
              • May 2007
              • 1705

              #7
              så jag behöver inte oroa mig så mycket för mitt rio då? Inte kul om det går läck då jag bor i lägenhet.
              Mvh Patrik

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Nej det behöver du inte, jag har själv ett Rio 240 som är byggt på samma sätt som ditt kar och trots ganska stor kondens upp mot rampen under natten så rinner det på "rätt" sida om glaset.
                Sedan ska Juwel inte ha någon matta mellan kar och möbel enligt tillverkaren.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...