eheim 2217 för klent

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • speed
    • February 2003
    • 397

    eheim 2217 för klent

    Hejsan tänkte höra med er va ni anser om eheim 2217 classic. Det är så att ja har haft ett eheim 2217 till ett 375L kar i 5 år ungefär.. har införskaffat ett 540L för ungefär 5mån sen. Jag flytta filtret till 540 allt va frid o fröjd ett tag sen märkte ja att d inte alls va lika mycket cikulation så ja gjorde rent filtret motorn o slangarna.. vart lite bättre men inte som den har varit.. Kan det vara den där magneten som propellern sitter på?
    För det rasslar när man sätter i kontakten, kan det vara den som är utsliten?

    Kan tillägga att ja har satt på dubbel kranar för insuget och utblåset på filtret för lätt rengöring,
    ja trodde det va dom som strypte flödet men ja har testat utan dom me, samma resultat.
    Kan påpeka att filtret låter mera än förut.
    Bör ja ha ett större filter till mitt akvarium?

    Har discus, tetror, pansarmalar och växter.
    mvh Jonas
    Senast redigerad av speed; 28 December 2007, 08:08.
    Mvh Jonas


    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=131517
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #2
    Hej...Nej jag tycker nog att 2217 borde funka i ditt 540liters.
    Men som du själv skrev så kanske själva impellern är lite dassig.
    Köp en ny o testa...
    Annars kan det vara så att dina filtermaterial är igensatta.
    Menar jag kör själv med 2217 i ett 540liters och det är bra flås i det...dock så var jag tvungen att byta både impeller och axel då det lät relativt mycket om pumpen.
    Det kan också vara så att du har lite luft kvar vid impellern men det kan du åtgärda med att suga lite i utblåset...innan du startar filtret.

    Förresten, har du någon höjd skillnad mellan ditt 375l och 540l???
    Kolla slangarna så de har så kort väg som möjligt...dvs vattnet har kortast väg att rinna...viktigast är insuget...
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Gaffel
      • December 2007
      • 6200

      #3
      Eheims axlar är ju av ett kompositmaterial och om du känner över axeln med fingrarna och upplever gropigheter så är det dax att byta, om du plockar ur impeller, axel och bussningar och rengör med en tops så ta det väldigt försiktigt eftersom axeln är extremt känslig för sidopåkänningar.
      Life's a bitch and then you die..
      "I might be right handed but im always left-winged"
      Skriv på!

      Kommentar

      Arbetssätt...