Panorama eller ramakvarie?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JoBoo
    • May 2003
    • 88

    Panorama eller ramakvarie?

    Hej, jag undrar vilken akvarietyp som ni tycker är bäst eller rekommenderar.
    Panorama:


    Ramakvarie:


    Vad är det för för-och nackdelar etc.?
    Tackar för svar


    Kram Johanna
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=137446
  • rick
    • April 2005
    • 1012

    #2
    Det fulaste som finns är ramakvarium om man inte har luckor för stativet.
    / Rickard

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #3
      helglas tycker jag helt klart är mest estetiskt!!! när det är nån botten som spruckit på ett akvarie så handlar det så gott som alltid om ramakvarie på aluminiumställning...! nackdelen med helglas och helgjuten ljusramp tycker jag är att det är svårt om man vill använda foderautomat och sen behöver man allt som oftast klippa bort lite plast för att få plats med in och utsug till ytterfilter!
      Senast redigerad av åheim; 26 December 2007, 20:57.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • nelly.trott
        • December 2007
        • 355

        #4
        Jag tycker att ett helglas är definitivt BÄTTRE/SNYGGARE . I dagens läge finns i de näst flesta ett urklippt plast till foder automat. Mp har det Juwel har det de kända aqua mären har det (bl.a Aqua szut , Aqua el polska tillverkare ) har också dessa .

        Om du frågar mig skulle jag köpa ett hel glas märket ? (är juwel älskare men får jag ett bra pris på andra så visst ...
        När du vill att något skall försvinna,
        kan du låta svavelsyra över detta rinna.

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Säger emot de andra; gillar ramakvarium. Jag tycker det är estetiskt mycket snyggare med en ram än silikonfogarna (som dessutom blir tråkiga efter ett tags användande).
          Panorama gillar jag inte alls på större kar eftersom det ger en skev bild av invånare och inredning. Vill kunna studera mina fiskar utan missvisande vinklar...

          Vi har aluminiumramkar, helglas och panorama och både sambon och jag är rörande överens; ramakvariet är snyggast som kar.
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • Vestman
            • December 2003
            • 42

            #6
            Håller med om att ramakvarium utan luckor eller något annat som snyggar till bänken kanske inte är så vackert.
            Akvarium från Juwel, Rubin, Aquael osv är ju riktigt snygga möbler, köper man dom sen i träslag som matchar resten av rummet blir det ju ännu bättre.
            Sen tycker jag att man ska skaffa en bänk med lite höjd, minst 70 cm.
            Inte så kul om man måste krypa runt på alla fyra för att titta på sina firrar....
            Vestman

            Kommentar

            • JoBoo
              • May 2003
              • 88

              #7
              Det visste jag inte att det oftast är ramakvarium som spricker i bottenglaset. Jag är intresserad av ett helglasakvarium med tunn svart ram, så att inte silikonet syns i hörnen.

              Vet ni vart det finns bra priser på akvarier, var inne på hemsidan http://www.pwss.se och de hade rätt schyssta priser, vet däremot inte vad frakten tillkommer på... :/
              Men har ni några bra tips på ställen som har bra priser?

              MvH / Johanna
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=137446

              Kommentar

              • Vestman
                • December 2003
                • 42

                #8
                Nu vet jag ju inte vart du bor men Blocket.se är ju aldrig fel.

                Tex.



                eller



                Finns mycket att välja på.

                Själv är jag sugen på

                Vestman

                Kommentar

                • nelly.trott
                  • December 2007
                  • 355

                  #9
                  hmm. ja det finns verkligen mycket att välja mellan/bland =)
                  Men jag skulle inte våga få mitt akvarium fraktat hem man vet aldrig
                  När du vill att något skall försvinna,
                  kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13142

                    #10
                    jag skulle personligen aldrig beställa ett akvarium genom internet! först och främst så tillkommer massa frakt och sen massa bök om inte allt är som det ska med karet! Den lokala zoohandlaren brukar kunna ha lite bra priser ibland och så kan man snacka till sig lite lull lull och även se grejerna innan du betalar och lätt att vända sig dit vid eventuella problem! jag har kanske tur eftersom "min" butik har väldigt bra priser på det mesta så att det lönar sig inte att beställa...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • nelly.trott
                      • December 2007
                      • 355

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      jag skulle personligen aldrig beställa ett akvarium genom internet! först och främst så tillkommer massa frakt och sen massa bök om inte allt är som det ska med karet! Den lokala zoohandlaren brukar kunna ha lite bra priser ibland och så kan man snacka till sig lite lull lull och även se grejerna innan du betalar och lätt att vända sig dit vid eventuella problem! jag har kanske tur eftersom "min" butik har väldigt bra priser på det mesta så att det lönar sig inte att beställa...
                      vart ligger din butik ? så kanske jag kan också lulla lite
                      När du vill att något skall försvinna,
                      kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                      Kommentar

                      • JoBoo
                        • May 2003
                        • 88

                        #12
                        Jag bor i Norrköping. Jag har kollat runt på blocket men har inte hittat något intressant, så snygga akvarier som du hittade, hittade inte jag. Och i dagsläget vill jag ha ett lagom stort akvarie, typ 150 liter. Jag ska kolla hos mina djurbutiker idag, anledningen till att jag vill ha sprontans nytt är för jag vill inte ha några repor i akvariet, och det känns svårt att hitta ett sådant begangnat =(

                        Hittade ett jättesnyggt akvarie på blocket för någon dag sedan, åkte å kollade men det var jätterepigt och hon som hade akvariet hade tömt det och släkt ner så det inte skulle synas...
                        Så antingen får jag ha is i magen tills rätt akvarie poppar upp eller så får jag pröjsa lite extra för ett nytt... ska kolla vad de tar först.

                        Jag kommer dela med mig av priserna inom kort och se vad ni säger.
                        Tack för era råd =)
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=137446

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av JoBoo
                          Det visste jag inte att det oftast är ramakvarium som spricker i bottenglaset.
                          MvH / Johanna
                          Nja, nog är det ytterst ovanligt att ramakvarier spricker i bottenglaset. Jag vill nog påstå att skillnaden i hållbarhet mellan ramakvarium och helglas är minimal. Att välja det ena eller andra har mer att göra med vad man tycker är snyggast - själv föredrar jag helglas. Men vad man tycker är snyggast är ju upp till var och en - vi har ju som tur är alla olika smak
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • JEK
                            • March 2007
                            • 1467

                            #14
                            Jag tycker det absolut snyggaste är optiskt klart helglas med klar silikonfog! Men dom är otroligt dyra och finns nog inte att få tag på i Sverige... ramakvarie, med heltäckande ramp och en snygg bänk är doch inte helt fel det heller

                            Jag håller med Åheim, beställ inte akvarier genom internet om det inte är enda möjligheten! Mitt var sönder då det kom och nu har jag väntat flera månader på ett nytt. Det blir lätt en massa krångel under frakten mm...
                            Mvh.
                            Johan - akvarielös!

                            Kommentar

                            • firefox75
                              • April 2007
                              • 1806

                              #15
                              Håll dig till ram eller helglas...förr eller senare kanske du köper ett till och sen ett till...bättre att få en helhetsbild som du tycker passar.
                              Alla akvarier har ju sina för resp. nackdelar så det är väl upp till var ock en att köpa det man tycker är snyggt.
                              Köpa från internet funkar hur bra som helst...förrutsatt att man kan välja leverantör själv.
                              Jag har köpt en del akvarier och har då valt bort inköpsställets leverantörer mot DHL eftersom de fraktar på enligt mig ett bra och respektabelt sätt.
                              Frånvarande nu mera men här ibland.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...