Hur skölja blästersand?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    #16
    jag har Biltemas blästersand, kan det vara skillnad mot Julas kanske? har svårt att tänka mig det.
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

    Kommentar

    • Koksalt
      • November 2007
      • 498

      #17
      Ursprungligen postat av surinam
      jag har Biltemas blästersand, kan det vara skillnad mot Julas kanske? har svårt att tänka mig det.
      Julas sand gjorde man bäst i att skölja.. Det insåg jag när jag sköljde den.. Det var en del skräp och bös..
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

      Kommentar

      • Gaffel
        • December 2007
        • 6200

        #18
        Bara som ett litet tips i all hysteri kring att hitta coola färgkombinationer i akvariemiljö, har sett rekomendationer att använda sk "svart blästersand" och för er som inte redan känner till detta så betänk följande, all blästersand är på olika sätt behandlade för att fungera inom industriell produktion och det finns inga garantier på att "blästermediet" med normala medel kan tvättas så pass ren att den inte kontaminerar en akvarie biotop, den svarta blästersanden, eller stålsand som den egentligen heter är dessutom tillverkad av avmagnetiserad och överhärdat krossad metallskrot, ingenting jag frivilligt skulle vilja ha i mina akvarier, men visst hade det varit läckert, specielt med den rostfria stålsanden..

        http://www.kmc.se/ produkt/ blastring/ b_medel/ rf_st_sand.jpg

        Obs, Det som biltema och jula säljer är sand av olika okända producenter och helt enkelt ett vågspel, ena gången kan man stå med en säck behandlad blästermedel och nästa gång vanlig sand..
        Life's a bitch and then you die..
        "I might be right handed but im always left-winged"
        Skriv på!

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #19
          Härifrån kommmer Julas sand, den används även som filtersand.

          Var Biltema köper sin sand vet jag inte
          Mvh Leif

          Kommentar

          • Gaffel
            • December 2007
            • 6200

            #20
            Billighetsvaruhus(många andra med för den delen)köper centralt in stora partier från när o fjärran varpå kvalitén inte kan säkras, dessutom är olika typer av sand ämnade för olika typer av ändamål och därför processade på olika sätt, om Jula säljer brogårds vattenfiltrerings sand så skulle jag hellre välja den framför en produkt ämnad för tillverkningsindustrin..

            Av samma anledning som jag väljer porsaknutar från www.porsa.dk/ för halva priset istället för rena plastkors till samma kostnad från den lokala zooaffären betalar jag gärna en stenkross lika mycket för en bra produkt som jag vet att dom kan garantera framför att lägga lika mycket pengar hos ett billighetsvaruhus och inte veta om gruset härstammar från ex http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=723963 , jag säger inte att det är dumt att vara ekonomisk, däremot ogillar jag dumsnålhet
            Life's a bitch and then you die..
            "I might be right handed but im always left-winged"
            Skriv på!

            Kommentar

            Arbetssätt...