Att göra/byta filtermaterial ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelly.trott
    • December 2007
    • 355

    Att göra/byta filtermaterial ?

    Vilket material är bäst till ett innefilter ?

    Vilket skall vara vart ?

    Högst upp ?
    Mitten ?
    Längst ner i filtret ?

    Vilket tycker Ni är bäst som material och vilket Ni har provat ?
    När du vill att något skall försvinna,
    kan du låta svavelsyra över detta rinna.

  • matlo
    • May 2007
    • 295

    #2
    Ursprungligen postat av nelly.trott
    Vilket material är bäst till ett innefilter ?

    Vilket skall vara vart ?

    Högst upp ?
    Mitten ?
    Längst ner i filtret ?

    Vilket tycker Ni är bäst som material och vilket Ni har provat ?

    detta bros ju helt på hur pumpen är gjord, om vattnet tas in uppifrån så ska vattnet först (tycker jag) gå igenom sånna stenar eller plast som vissa har så bakterier får kan växa (kommer inte ihåg namnet på dessa just nu typiskt) sen så tycker jag att det ska gå igenom ett stort filter som plockar dom stora smuttsbitarna sen efter det ett mindre som tar dom småpartiklarna. Så ser iallafall alla mina ytterfilter pumpar ut.

    Material spelar nog inte någonstörre roll så länge man har orginal sakerna i pumpen, sen kan man alltid vara fin lirarn och köpa dyrare saker, men blir nog alltid bra i slutändan när vattnet kommer ut så som jag sa. Så länge filtret o det andra gör sitt jobb.
    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

    Kommentar

    • firefox75
      • April 2007
      • 1806

      #3
      Beroende på vatten intag så där det tas in vatten bör man använda grov filtermatta, för biologiska kulturen så går biobollar eller lavakross eller blåfiltermatta(lite finare) bra och sen avslutar man med filtervadd.
      Frånvarande nu mera men här ibland.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13142

        #4
        i innerfilter brukar bara kunna ha en skumgummipatron bortsett från aquael turbofilter som även har en behållare som man kan fylla med precis vad man vill!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #5
          I mitt Juwel innefilter börjar man med ett lager fin vadd vid insuget som man byter när den blir för täppt. (Billigt att köpa vadd i tygaffärer) Sedan följer grov filtermatta 5cm för att avslutas med ett lager fin matta 5 cm. Ps när jag hade för mycket fint filtermaterial som ansamlade mycket mulm så ledde det till ökad algblomning i akvariet. Dessa tre lager fungerar utmärkt och räcker väl till i mitt 170 liters. Vadden fungerar som ett bra filter vid insuget som gör att mattorna inte täpps till av skräp.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...