Juwel VS Fluval 3+

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • B0bban
    • February 2007
    • 168

    Juwel VS Fluval 3+

    Tjoho

    Undrar hur bra Juwel pumpen är gentemot fluvals 3+ pump?
    har båda 2 i mitt kar,upplever att fluval pumpen kan skapa en bättre ytcirkulation medan juwel pumpen är svår att få till en riktigt bra fläkt med,men hur renar de? Juwel är väll säkert bättre eller? dock så sätter den igen relativt snabbt då de ligger så fint filter i början o sen blir de grövre o grövre,jag tycker de borde vara tvärtom,grovt i början sen finare i slutet.
    Ska man riva ut Juwel pumpen o trycka i en Fluval 3+ eller 4+ are till?
    Vill ha 2 pumpar,mycket rening,syre samt en bra backup ifall något går sönder.
  • Guest

    #2
    Hur stor pump sitter det i din Juwel då?
    Testa att uppgradera den.
    Toppfiltret skall sätta igen sig på en vecka, det är ett tecken på att den renar bra.

    Kommentar

    • B0bban
      • February 2007
      • 168

      #3
      tror de är de minsta filtret som sitter i.
      Kan man inte byta plats på de olika filterna? typ lägga fin filtret i slutet ist?
      när man väl rengör så rengör man allt o de blir inte lika ofta ist för som nu rengöra varannan vecka.
      Har även kikat lite på en UV pump, Aquael Unifilter UV 500 verkar fin,nått att ha rent UV mässigt? hjälper de bra? isf vore de kanon då jag har karet i källaren=rätt dåligt ljus då man inte är hemma (släkta lampor)
      Visserligen har jag satt spottar nu men ett Uv filter kanske hjälper bättre?

      Kommentar

      • Guest

        #4
        Nej följ Juwels anvisningar för rengöring av filtret!
        Och byt inte plats på något! Byter/sköljer du toppfiltret varje vecka så klarar det andra sig.
        Hur stort är karet, och vad står det på pumpen?
        Hur gammal är pumpen?

        Kommentar

        • Artur gross
          • February 2006
          • 10

          #5
          hej

          gör som det behagar dig,,,

          ta bort eller ersätt filter,, eller uppgradera pumpen..
          e inte så förtjust i juwel för att det sitter fast och måste skäras bort om man inte vill ha det längre,,, men man får inte glöma att det sitter mer filter massa i dem,, och är därför bättre i hänseende tilll nerbrytning...
          men sätts det igen blir de lite verknings lösa...

          allt beror hur du gör med ditt kar,, hur mycket fisk,,, mat och vb..

          men visst får du justera så det passar dig,,,
          men var försiktig,,,

          artur
          Celebrating 10 years of .xyz - over a decade of innovation! We are beginning the countdown to our decade-iversary! Over ten chapters, journey through a decade of innovation with .xyz. From its ambitious inception to quickly becoming a leader in the domain industry, each press release will unveil a year of .xyz’s history, challenges, and

          Kommentar

          • B0bban
            • February 2007
            • 168

            #6
            kan man sätta i en större pump,dvs mitten pumpen som pumpar 1000 l/h ist för den som sitter nu,400 l/h? får jag bättre tryck i de då? vill ha bra ytcirkulation.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13142

              #7
              alltså först sitter ju den fina filten sen grov matta och sist den finare mattan i botten men vill du slippa rengöra varje vecka kan du gott och väl ta bort den fina filten helt! tycker inte du ska ha den i botten heller för du har redan en fin matta där! Juwels filter är mycket effektivare än fluval 3 men vill du ha mer rörelse så behåll den eller sätt i en kraftigare pump i ditt juwel
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Fördelen med att ha kvar det vita filtret (det tar ju inte ens minut att byta det) är att då kan man sköta resten enligt Juwels anvisningar, men jag misstänker att du inte gör det i dag.
                Juwels filter är uppbyggda såhär:
                Från botten:
                2st fina blå filter.
                1st grovt filter
                1st Nitrat filter
                1st kolfilter (detta kan du byta mot annat om du vill)
                Sedan det vita toppfiltret.

                Juwels äldre 400 pumpar är däremot INTE bra, köp en 600 (mitt val) el en 1000, om du tänker behålla Juwel...

                Du kan läsa mer här: http://www.juwel-aquarium.de/en/bersicht178.htm

                Kommentar

                • Shagrat
                  • September 2004
                  • 335

                  #9
                  Kolfiltret är inte alls bra att ha med överhuvudtaget och nitratsvampen är det ingen större mening med heller, speciellt om du har växter. Det funkar bra med ytterligare ett grovt blått filter istället. Brukar köra med lite vit filt i botten också och brukar inte behöva ta ur o rengöra den mer än en gång i halvåret eller så. Den vita på toppen är bra att ha kvar så man lätt kan klämma ur den och få med lite skit, men det är absolut inte hela världen om man kör utan den heller.
                  Om du vill förbättra den biologiska nebrytningen lite till kan du byta ut den översta av de fina mattorna mot en grov där också. De grova har större filteryta, men med två filter som du har behövs det nog inte.
                  Ja, jag vet att jag inte kan stava....
                  Min zoon

                  Kommentar

                  • B0bban
                    • February 2007
                    • 168

                    #10
                    tackar för svaren.
                    Ang kol filtret så satt de i under uppstarten sen åkte det ur.
                    Så nu är korgarna fulla med olika filter o de funkar ju bra,men de är den finfina på toppen som jag tycker sätter igen för snabbt om man ser till min Fluval 3+ som jag inte rengör alls så ofta.
                    men de går alltså byta ut pumpen i juwels filter så även fast jag har Compact delen (400 l/h) så kan jag sätta i en stor 1000 l/h ifall jag vill,den passar i uttaget?
                    den bör ju då virvla runt lite bättre?

                    Kommentar

                    • nelly.trott
                      • December 2007
                      • 355

                      #11
                      när man tänker vlym mässigt så har dessa vanliga filter (standard) EJ SUPER COMPACT

                      Volym. om man byter ut kolfilter mot 2cm tjock blå svamp 1.83 liter filter volym.

                      Supercompact har 0.7 liter (bla i 54 liter juwel )

                      Tycker att det är betydligt BÄTTRE än de andra små filter .

                      Vill man ha fart på vatten så räcker det med att du byter ut impeller. (själv byte jag ut i 600l/h till 1000 l timme .... STOR skillnad = )
                      När du vill att något skall försvinna,
                      kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                      Kommentar

                      • nelly.trott
                        • December 2007
                        • 355

                        #12
                        Ursprungligen postat av B0bban
                        tackar för svaren.
                        Ang kol filtret så satt de i under uppstarten sen åkte det ur.
                        Så nu är korgarna fulla med olika filter o de funkar ju bra,men de är den finfina på toppen som jag tycker sätter igen för snabbt om man ser till min Fluval 3+ som jag inte rengör alls så ofta.
                        men de går alltså byta ut pumpen i juwels filter så även fast jag har Compact delen (400 l/h) så kan jag sätta i en stor 1000 l/h ifall jag vill,den passar i uttaget?
                        den bör ju då virvla runt lite bättre?

                        400/600/1000/1500 passar till varandra ... alla impeller =)

                        Man får mera fart kan jag garantera =)

                        För att det vita skall inte täppas till för snabbt har jag lagt i be grova blåa mot insug galler (det är bara att spola rent den =)
                        När du vill att något skall försvinna,
                        kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                        Kommentar

                        • knaperstekt
                          • August 2007
                          • 77

                          #13
                          Hejsan!
                          Jag har också ett juwel-filter och är lite nybörjare på så stora filter med så många olika material och har lite frågor som jag inte funnit svar på i forumet.

                          Det rekomenderas ju att man ska byta kolfiltret var 4:e vecka, bör man göra det och varför? Varför inte? Mitt har suttit i fem veckor nu.

                          Nitrat-filtret har jag blivit rekomenderad att inte bry mig om, eftersom det antagligen blir en bra balans ändå?
                          Om jag inte ska köra med kol- och nitratfiltret, kan jag låta de sitta i och "förvandlas" till vanliga filter eller ska jag byta ut dem mot blåa?

                          Tack på förhand!

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Ursprungligen postat av knaperstekt
                            Hejsan!
                            Jag har också ett juwel-filter och är lite nybörjare på så stora filter med så många olika material och har lite frågor som jag inte funnit svar på i forumet.

                            Det rekomenderas ju att man ska byta kolfiltret var 4:e vecka, bör man göra det och varför? Varför inte? Mitt har suttit i fem veckor nu.

                            Nitrat-filtret har jag blivit rekomenderad att inte bry mig om, eftersom det antagligen blir en bra balans ändå?
                            Om jag inte ska köra med kol- och nitratfiltret, kan jag låta de sitta i och "förvandlas" till vanliga filter eller ska jag byta ut dem mot blåa?

                            Tack på förhand!
                            Du kan byta ut kolfiltert till något annat, rek, en grov.
                            Du kan inte låta kolfiltert sitta kvar då det snart kommer smulas sönder, tror det håller i ca 2mån.

                            Nitrat filtert kan du låta sitta kvar.
                            Använder du toppfilter så fortsätt med det, tycker det tar bra grov slam så att de grova filterna klarar längre gång.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...