Vanlig Cilikon eller akvariumcilikon?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lordi.4ever.94
    • September 2007
    • 117

    Vanlig Cilikon eller akvariumcilikon?

    Hej...

    Många skriver/säger att när man bygget akvariumet så ska man andvända akvariumcilikon... men kolla här

    Mitt allra första akvarium var begagnad och när jag fyllde den me vatten så läckte den, jag och min pappa visste inte att man inte fick andvända vanlig cilikon så vi andvände vanlig för att lägga på en till lager så att det inte skulle läcka, resultaten var bra, det slutade läcka och var helt okej, fiskarna trivdes.

    Sen om några månade så läste jag här att man ska andvända akvariumcilikon så jag blev förvånad för att den vanliga funkade ju alldeleres utmärkt?
    Så vrf ska man då andvända akvariumcilikon istället för vanlig cilikon som fungerar alldeleres utmärkt?
    // lordi.4ever.94
  • Dysnomia
    • April 2004
    • 1692

    #2
    Det finns (vad jag vet) ett vanligt silikon som fungerar: Sikasil-E (ofärgad och svart). De andra innehåller antimögelmedel som förgiftar fiskarna. Det kan ju ha varit Sikasil-E ni använde. De andra som är ok, står på tuben att de är ok att använda till akvarium.
    Chansa gör man inte (det kan man göra på Lotto) utan man använder silikon där det står på tuben att det är ok för akvariebruk (och då är ättiksbaserat).
    Senast redigerad av Dysnomia; 20 December 2007, 12:17. Anledning: Stavfel
    Skånetös i Dalarna
    MIN ZOON!

    Kommentar

    • lordi.4ever.94
      • September 2007
      • 117

      #3
      Jag vet inte vilken det var som vi andvände, men det är iaf en sånn som man kan ha i köket och i badrummet för det var det som vi åxå andvände det till... (det höll på att renoveras hos oss så det var den cilikonen vi hade hemma,)
      // lordi.4ever.94

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av lordi.4ever.94
        Jag vet inte vilken det var som vi andvände, men det är iaf en sånn som man kan ha i köket och i badrummet för det var det som vi åxå andvände det till... (det höll på att renoveras hos oss så det var den cilikonen vi hade hemma,)
        Bägge sorterna tätar lika bra - om akvariet läcker så beror det på den som limmat och inte på vilket silikon man använt.

        Däremot som lili76 skriver så innehåller typ badrumssilikon antimögelmedel som i längden är ett dödligt gift för fiskar och räkor.
        Därför skall man alltid enbart använda silikon där det på tuben står angivet att de är avsedda för akvarium.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Wunder
          • September 2007
          • 315

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Bägge sorterna tätar lika bra - om akvariet läcker så beror det på den som limmat och inte på vilket silikon man använt.

          Däremot som lili76 skriver så innehåller typ badrumssilikon antimögelmedel som i längden är ett dödligt gift för fiskar och räkor.
          Därför skall man alltid enbart använda silikon där det på tuben står angivet att de är avsedda för akvarium.
          Och hur länge tar det för sådana symptom att uppträda?
          Eventuella gifter borde lakas ur så långsamt att de försvinner med vattenbytena långt innan de når farliga nivåer?

          Jag har extrasilikonat båda mina 54L med vanligt silikon, och än så länge har jag inte sett några som helst förgiftningseffekter på varken fiskar eller räkor. Skall tilläggas att jag fyllde på med inredning, vatten och djur direkt när silikonet var dammtorrt.

          Att man inte kan använda vanligt silikon tycker jag rent spontant låter som nonsens handlarna försöker lura i en. Precis som skitsnacket att man absolut inte ska använda svenska VF växter, fisk, sand, stenar, rötter och grenar!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Wunder
            Att man inte kan använda vanligt silikon tycker jag rent spontant låter som nonsens handlarna försöker lura i en. Precis som skitsnacket att man absolut inte ska använda svenska VF växter, fisk, sand, stenar, rötter och grenar!
            Ditt inlägg är oförskämt och dessutom korkat. Det säljs såväl akvariesilikon som badrumssilikon på de flesta stormarknader och priset är detsamma så detta har knappast med handlarna att göra.

            Kontentan är att antimögelmedel är giftigt för fiskar. Hur giftigt det är beror på vilka fiskar man har, vilken koncentration det är på antimögelmedlet och hur mycklet sådant silikon man använt i akvariet. Det kommer aldrig att lakas ur.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • alcar
              • April 2005
              • 1398

              #7
              jag har hört att siklikonen bör vara ätikbaserad eller spelar det ingen roll?
              mvh alexander
              min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

              Kommentar

              • Dysnomia
                • April 2004
                • 1692

                #8
                Ursprungligen postat av Wunder
                Att man inte kan använda vanligt silikon tycker jag rent spontant låter som nonsens handlarna försöker lura i en.
                Det där är nonsens. Akvariesilikon är inte mycket dyrare än andra. En ganska liten kostnad i det stora sammanhanget. Betvivlar att det är en gigantisk marknad för akvariesilikon och med tanke på det så är priserna helt ok.
                Jag har köpt svart silikon hos glasmästaren för att limma ett kar. Det kostade hela 50 spänn för 300 ml! Vad är det om man tittar på övriga kostnader på ett akvarium?

                Dumheten bedrar visheten, heter det visst?
                Skånetös i Dalarna
                MIN ZOON!

                Kommentar

                • Dysnomia
                  • April 2004
                  • 1692

                  #9
                  Ursprungligen postat av alcar
                  jag har hört att siklikonen bör vara ätikbaserad eller spelar det ingen roll?
                  Den silikonen som är för akvariebruk är ättiksbaserad. Däremot tvivlar jag på om ALL ättiskbaserad silikon är ok att använda. Det överlåter jag till experterna att svara på..
                  Skånetös i Dalarna
                  MIN ZOON!

                  Kommentar

                  • Wunder
                    • September 2007
                    • 315

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Ditt inlägg är oförskämt och dessutom korkat. Det säljs såväl akvariesilikon som badrumssilikon på de flesta stormarknader och priset är detsamma så detta har knappast med handlarna att göra.

                    Kontentan är att antimögelmedel är giftigt för fiskar. Hur giftigt det är beror på vilka fiskar man har, vilken koncentration det är på antimögelmedlet och hur mycklet sådant silikon man använt i akvariet. Det kommer aldrig att lakas ur.
                    Inlägget var aldrig tänkt att uppfattas som oförskämt, jag skrev bara vad jag tror. Min poäng är att många skriver (i fler trådar än denna) att man aldrig skall använda "vanligt" silikon eftersom det är jättejättejättefarligt. Om tillräckligt många säger något, så accepteras det som allmänn sanning och sedan förs denna sanning vidare av personer som hört det och i sin tur säger att "vanligt" silikon är jättejättejättefarligt, utan att någon brytt sej om att kolla hur det egentligen ligger till.

                    Mina egna erfarenhetar av "vanligt" silikon är som sagt goda. Visst finns det säkert silikontyper som är farliga, men dessa borde vem som helst kunna undvika med lite sunt förnuft.
                    Prisexempel:
                    "Vanligt" silikon, 39,90:-
                    akvariesilikon, 93:-

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av Wunder
                      Inlägget var aldrig tänkt att uppfattas som oförskämt, jag skrev bara vad jag tror. Min poäng är att många skriver (i fler trådar än denna) att man aldrig skall använda "vanligt" silikon eftersom det är jättejättejättefarligt. Om tillräckligt många säger något, så accepteras det som allmänn sanning och sedan förs denna sanning vidare av personer som hört det och i sin tur säger att "vanligt" silikon är jättejättejättefarligt, utan att någon brytt sej om att kolla hur det egentligen ligger till.

                      Mina egna erfarenhetar av "vanligt" silikon är som sagt goda. Visst finns det säkert silikontyper som är farliga, men dessa borde vem som helst kunna undvika med lite sunt förnuft.
                      Prisexempel:
                      "Vanligt" silikon, 39,90:-
                      akvariesilikon, 93:-
                      Akvariesilikon säljs till samma pris som badrumssilikon i byggvaruhus. Så när du rekommenderar folk att använda silikon med antimögelmedel så kan du lika gäran rekommndera dom att hälla ett gift direkt ner i akvariet. Det ÄR jättefarligt.
                      Jag ställer en fråga till dig - är du beredd att ersätta de som oundvikliden kommer att få sina fiskar dödade pga av ditt felaktiga råd?

                      Prisskillnaden på silikon har inget att göra med om det innehåller antimögelmedel eller inte. Detta beror främst på kvalitén - dvs hållfastheten.
                      För småakvarier och för att limma bakgrunder är dock de billigaste fullt tillräckliga.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Hagi
                        • December 2007
                        • 240

                        #12
                        Wunder: Det finns billigt akvariesilikon (från ca 40 spänn) och det finns dyrare sådant, det finns billigt våtrumssilikon och det finns dyrare sådant osv. Priset är inte ett argument! Kärnfrågan är vilket silikon som bör användas och om silikon ej avsett för akvariebruk kan vara giftigt för akvariets invånare.

                        Sedan är prisskillnader vad beträffar silikonet för akvariebruk som Kjell säger mest en fråga om hållfasthet. En glasmästare jag har haft en del affärer med sålde 300ml akvariesilikon för 45 spänn, det funkade bra till moderata akvariestorlekar men han rekommenderade det ICKE och sålde det ej till större akvariekonstruktioner, varför? Jo hållfastheten var inte av det bästa slaget!
                        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                        Kommentar

                        • _Lena_
                          • June 2006
                          • 1273

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wunder

                          Mina egna erfarenhetar av "vanligt" silikon är som sagt goda. Visst finns det säkert silikontyper som är farliga, men dessa borde vem som helst kunna undvika med lite sunt förnuft.
                          Prisexempel:
                          "Vanligt" silikon, 39,90:-
                          akvariesilikon, 93:-
                          Som tidigare sagts så behöver inte silikon för akvarium heta akvariesilikon, det viktiga är att det är utan antimögelmedel. Dvs det du har använt som du kallar vanligt silikon kan mycket väl vara silikon utan antimögelmedel som är lämpligt för akvarium.

                          Kommentar

                          • firefox75
                            • April 2007
                            • 1806

                            #14
                            Kort o gott så om det står antimögel så är det inge bra för limmning av akvarium.
                            Cyanid är ett vanligt ämne som faktiskt är bakteriedödande och det bör inte silikonet heller innehålla.
                            De flesta silikontyperna som är ättiksbaserade funkar oftast för akvariebruk...
                            Varför? Jo ättikssprit i sig tar väck antimögelfunktionen så de som är ättiksbaserade är ytterst ytterst sällan antimögelbehandlade.

                            Som sagt så finns det bra silikon för dryga 50-70kr som duger gott och väl för limning av akvarier...
                            Några av inköps ställena är: Clasohlson, ÖB(transparent silikon), beijers, krauta, bauhaus.
                            Bara man inte tänker att "Jo det är för glas så det funkar" för det finns vissa silikontyper för glas som är antimögelbehandlade med cyanid och som faktiskt har ättika som härdar...hur de lyckats med en sådan kombination förstår jag dock ej.

                            Finns nu mera en variant av silikon som dock inte är för endast glaslimning...som faktiskt är lufthärdande och alltså inte härdar genom ättikslukt...hur bra detta är eller inte kan jag ej berätta då jag fortfarande låter mitt 250liters härda klart.
                            En sak är säker och det är att det ej innehåller antimögel eller cyanid samt att det inte luktar...dock så var härdningstiden längre 2mm/3dygn...men om det funkar så är det ju hur bra som helst då man kan limma sina akvarier hemma utan att utsätta andra i hushållet för illaluktande silikon.

                            RÅD: kolla alltid om det är antimögel/cyanid innan köp.
                            Även härdnings tid och eventuellt flex(gäller större limningar).
                            Härdningssätt: luktfri eller ättiksbaserat.

                            OBS: ÖB har faktiskt silikon som heter bygg silikon och är antingen svart eller transparent eller brun eller grå.
                            Efter samtal samt spec på det silikonet från producent så går det enligt dem att använda till akvarielimning då det inte innehåller vare sig antimögel/cyanid eller andra miljö/natur gifter.
                            Dock så på pekade de att det krävs lite grövre silikonsträng för att få samma styrka som riktigt akvariesilikon men om man limmar ett ramakvarie så funkar det bra samt att priset är under 55kr/300ml tub jämnfört med cascos glas/akvarie silikon för 39,90kr/150ml.
                            Dessutom så är det helt luktfritt.

                            Glada Jul Hälsningar från DPN-Akvarier.
                            MvH Daniel
                            Frånvarande nu mera men här ibland.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Alltså står den tillverkare du kontaktat för att kompensera om fiskar dör en efter en i skaplig takt efter limning med deras silikon? Dom säger sen att det är svagare än akvariesilikon dessutom, vattenläckage bara att kontakta tillverkaren igen?
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...