Yttermått på 540 ramakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    Yttermått på 540 ramakvarium

    Ni som har 540 liters ramakvarium, kan ni göra mig en jättetjänst och mäta yttermåtten.

    Jag ska bygga en akvariebänk för ett framtida 540 liters akvarium och behöver veta exakta måttet på bottenytan. Alltså ytterkant av aluminiumprofilerna.

    Mitt 450 liters ramakvarium är 1502x522mm men 540 brukar ju vara 60cm djupa.

  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Vilket märke? 150x60x60 är ett vanligt mått fast det är väl innermått,kolla runt på nätbutikerna.

    Thomas
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • MagArne
      • December 2006
      • 424

      #3
      Ursprungligen postat av Thomas&Anna
      Vilket märke? 150x60x60 är ett vanligt mått fast det är väl innermått,kolla runt på nätbutikerna.

      Thomas
      Det står bara 150x60x60 i alla nätbutiker jag hittat men jag litar inte på dom. Jag vill ha exakta mått på millimetern så jag kan jämföra. Mitt 450 ska ju vara 150x50x60 men är ju 52cm djup och 2cm kan ställa till en massa problem så bäst att kolla upp.

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #4
        150*60*60 är innermått och sen får man lägga till cirka 0,2-0,6cm dvs 2mm-6mm vid varje kant.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          kika på pwss, så ser du måtten för olika tillverkare
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • MagArne
            • December 2006
            • 424

            #6
            Sluta gissa nu, ni vet ju inte om de där måtten verkligen är yttermått och stämmer.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Enda sättet du kan vara 100% säker på ditt blivande akvariums mått är att du tar kontakt med dom du ska köpa det av så får dom mäta på just det du får
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Jens A.
                • March 2007
                • 5026

                #8
                Kan mäta mitt...
                Det är 150x60x60, prick.
                Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                Kommentar

                • MagArne
                  • December 2006
                  • 424

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jens A.
                  Kan mäta mitt...
                  Det är 150x60x60, prick.
                  Tack, precis vad jag ville veta.
                  Någon mer som har ett 540 och kan mäta. Vill veta om de håller någorlunda samma mått då jag inte vet vilket fabrikat jag får fatt när det väl blir dags.

                  Ska bygga bänken till mitt 450 och senare byta karet till ett 540 och behöver därför veta på ett ungefär om bänken räcker med 60cm djup eller om den måste göras 62 eller tom 65cm djup för att specarna på nätet inte riktigt stämmer. Men vill inte göra bänken djupare än nödvändigt.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Det är ju omöjligt att göra skivan exakt om du inte ens vet vilket märke det blir på karet. Tror nog att det kan skilja någon milimeter eller två hos samma tillverkare också.
                    Antingen kör du safe med typ 155x65cm eller så väntar du tills du kan mäta karet.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • florre
                      • March 2007
                      • 5

                      #11
                      Ursprungligen postat av MagArne
                      Någon mer som har ett 540 och kan mäta. Vill veta om de håller någorlunda samma mått då jag inte vet vilket fabrikat jag får fatt när det väl blir dags.
                      Mitt yttermått är exakt 1500x600x600 mm minus fasningen på alu-profilen så upplagsmåtten är 1490x590 mm.

                      Mvh Mattias

                      Kommentar

                      • Tenkare
                        • May 2005
                        • 2519

                        #12
                        Det bästa är om du kontaktar tillverkaren.
                        Det slår nog ett par mm på dom olika tillverkarna.
                        Alla har ju inte likadana aluprofiler osv.
                        Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                        Min zon Min Tenkare

                        Kommentar

                        Arbetssätt...