Varför blir filtret fullt i klegg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Varför blir filtret fullt i klegg?

    Vet inte riktigt var jag ska skriva egentligen men jag antar att det är i detta forum eftersom det kan räknas som vattenkvalitet eller vad man ska säga.

    Jag har fått lite problem med pumpen, eller rättare sagt sådant som fastnar där i. Karet är på 110L och innehåller lagom med fisk ( i alla fall om man ska gå efter det med 1lit per 1cm fisk). Saken är den att jag har varit tvungen att göra rent filtret två gånger denna månad för att pumpen nästan ger upp (strömmar dåligt). När jag gör rent det så spolar jag det lite lätt i svalt vatten men plockar mest för hand bort det klegg som sitter fast i filtret. Ser nästan ut som en gegga av multnade växtdelar mm, brunt lite segt och slemmigt klet.

    Gör delvattenbyte på 25-30% varje vecka och tillsätter 10ml pmdd 2 gånger i veckan (Lördag & onsdag) Matar försiktigt 1 gång per dag och slamsuger botten lite varje vecka vid vattenbytena. Håller tänt 10-12 timmar per dygn och ansar växter varje vecka eftersom de växer rikligt.

    Vet inte vad som kan vara fel. Har inte tillstymmelse till nitrit i vattnet men en nitrathalt på ca 25-35. Ph-värde ligger på stadiga 7,2. Märker inget på fiskarna mer än att man ibland ser dem klia sig mot en växtdel eller sten. Ingen fisk är sjuk eller dålig, men varför blir det så mycket klegg i pumpen och vad är det för klegg? Kan det vara alger på nått sätt trots att det inte finns något i själva karet? Har hört att det är fel om man måste göra rent filtret så ofta men vad ska jag ta mig till?

    Tacksam för svar!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    För litet filter.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • 3 guppy
      • February 2007
      • 2068

      #3
      För litet filter...

      Byt pump

      Kommentar

      • Fridas
        • September 2007
        • 629

        #4
        Men på förpakningen till denna Fluvalpump så står det att den ska ta från 90-130L och detta kar är på 110L. Pumpen är 2-3 månader gammal. Verkar dessutom konstigt att man ska behöva ha en pump till 150-200L för detta lilla kar.

        Och när jag tänker efter så var det då jag började med pmdd som detta började, men varför? Varför har jag inte haft detta problem tidigare med denna pump, men att det börjar nu?

        Irriterande också med zoopersonal som inte kan ett skvatt i sådana fall. Betalade nästan 500:- för denna pump och de sa att den skulle räcka gott och väl till mitt 110L kar. Dessutom står det på förpackningen 90-130L och det verkar ju stämma eftersom 110L ligger precis emellan.

        Huga va tråkigt, mycket pengar som försvinner då det inte går att lita på förpackningar och butiker.
        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

        Kommentar

        • Fridas
          • September 2007
          • 629

          #5
          En till sak jag tänkte på är att jag knappt får plats med en större pump i mitt kar. Denna går ju nästan ända från botten och upp. Finns bara 5-7cm till övers under och pumpen ska väl inte sitta nerstucken i sanden?
          ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13129

            #6
            ja de sa bara halva sanningen till dig! mycket riktigt så har den tillräcklig cirkulation för upp till 130L ...MEN sen är filtervolymen en helt anna femma! denna pump har på tok för lite filtermassa om du har en del fisk i karet och filterpatronerna blir igentäppta på nolltid! jag kan rekommendera att ta ur kassetten med filtermattebitarna och köpa blå grov filtematta och fylla hela höljet med den (använd då inte kassetten) eller komplementera med en aquael fan 2plus som jag tycker är en bättre och mycket billigare pump!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Mia A
              • February 2007
              • 357

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              jag kan rekommendera att ta ur kassetten med filtermattebitarna och köpa blå grov filtematta och fylla hela höljet med den (använd då inte kassetten)
              Så har jag gjort på båda mina fluval 3+ filter och det funkar kanonbra
              Mvh / Mia

              Kommentar

              • Fridas
                • September 2007
                • 629

                #8
                Toppen, då ska jag testa det och se hur det fungerar. Tråkigt bara att man aldrig ska kunna lita på zoopersonal, de är oftast helt odugliga att ha och göra med. De borde byta yrke de flesta av dem.
                ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                Kommentar

                • Mia A
                  • February 2007
                  • 357

                  #9
                  Här har du en länk till en sida med bilder på hur man gör
                  Produsentene av filtere og pumper til akvarier finner på mange lure løsninger og fix-faxerier når de designer nye innerfiltere til akvariene våre...
                  Mvh / Mia

                  Kommentar

                  • Lilibet
                    • June 2007
                    • 346

                    #10
                    Vilket bra tips! Jag ska prova det i morgon, när jag ändå ska städa akvariet. Tycker att mitt filter grötar igen litet för snabbt - och på grund av ett felköp har jag grov blå filtermassa hemma (som nu äntligen kommer till användning).

                    Ursprungligen postat av åheim
                    ja de sa bara halva sanningen till dig! mycket riktigt så har den tillräcklig cirkulation för upp till 130L ...MEN sen är filtervolymen en helt anna femma! denna pump har på tok för lite filtermassa om du har en del fisk i karet och filterpatronerna blir igentäppta på nolltid! jag kan rekommendera att ta ur kassetten med filtermattebitarna och köpa blå grov filtematta och fylla hela höljet med den (använd då inte kassetten) eller komplementera med en aquael fan 2plus som jag tycker är en bättre och mycket billigare pump!
                    Den som har flest saker när han dör vinner!

                    Kommentar

                    • Fridas
                      • September 2007
                      • 629

                      #11
                      Ursprungligen postat av Miaadr
                      Här har du en länk till en sida med bilder på hur man gör
                      http://akvaforum.no/text.cfm?id=1883
                      Tusen tack, vad skulle jag göra utan er här på zoopet?
                      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                      Kommentar

                      Arbetssätt...