Vattenomsättning i sötvattenkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • christern
    • April 2007
    • 40

    Vattenomsättning i sötvattenkar

    Jag har en liten teori om att vattnet i söttvattenskar omsätts alldeles för langsamt. I min sydamerikaburk har jag tva ganska kralliga Eheim som enl tillverkaren räcker för en 700 l burk trots att de sammanlagt bara pumpar ca 1500 liter i timman. Det betyder en omsättning pa bara 2 volymer i timmen. Inte mycket mer än i en dypöl. Jag undrar vad omsättningen är vid Malawisjöns stränder eller i Amazonfloden?
    För att rada bot pa detta satte jag in tva billiga saltvattenfläktar (Korallia) som sammanlagt ger 4000 liter i timmen i en mjuk strale i mitt 380 liters. Resultatet blev klarare vatten, gladare firrar samt att slammet som samlas i Eheim filteren luktar hur fräscht som helst.
    Volymen pa bottengruset är ju mangdubbelt större än filtermassan i filtren. Skulle tro att ett enkelt filter räcker om man kombinerar med bottengrus och en kraftig omsättning av vattnet. Borde ta hand om ammoniak o nitrit hur lätt som helst.

    Vad tycker ni andra är en rimlig omsättning pa vattnet?
    Senast redigerad av christern; 05 November 2007, 18:15.
    "I am haunted by waters"
    Norman macLean
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #2
    Mycket bra fråga.
    Jag kan dra ett exempel på vad som cirkulerar i min skalle.

    Eheim 2026 klarar upp till 350l akvarium pumpar 950l/h. 4,9l filtervolym
    Eheim 2028 klarar upp till 600l akvarium pumpar 1050l/h. 7,2l filtervolym.

    Jag får inte ihop det att 2028 klarar av ett 70% större akvarium med bara 10% ökat vattenflöde och 50% större filtervolym. Är det inte cirkulationen som gör att vattnet syresätts? Finns det några tabeller att gå efter vad som är optimalt eller när mer cirkulation inte gör någon nytta?

    Kommentar

    • MagArne
      • December 2006
      • 424

      #3
      Jag kör iaf med innerfilter och 2x1200l/h i mitt 450 liters. Alltså drygt 5xVolymen per timme. Trixar man bara lite med utblåsen så inte växter och fiskar blåser bort så ser jag inga problem med att ta i med cirkulationen.

      Men ofast är filtervolymen i underkant i de flesta innerfiltren.

      Kommentar

      • Paatsu
        • December 2006
        • 294

        #4
        Själv tycker jag att filtervolymen är viktigare än pumpkapaciteten. Sedan så ökas vattenytans area inte så jätte mycket från 350L till 600L så det behöver inte betyda att man behöver dubbelt så mycket kraft för att volymen i akvariet ökas med 100%. Fast har man stora akverier så behöver man lite mer cirkulation då det oftast bildas döda vinklar där det inte cirkulerar lika mycket på vissa ställen, då passar det att sätta in några cirkulationspumpar.
        Redbee.se » // Johnny

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag hörde en gång ett föredrag av Ola Åhlander där han hade räknat ut hur stor pumpen skulle vara i ett strömakvarium för att mostvara den miljö som strömvattenlevande arter lever i. Hans slutsats var att det till ett 200 liters akvarium skulle behövas en stor utombordsmotor avsedd för en båt för att det skulle motsvara naturen.
          Så visst är det oftast som så att det är väl liten cirkulation i våra akvarier jämfört med fiskarnas naturliga miljö.
          En helt annan fråga är dock om fiskarna verkligen behöver så kraftig cirkulation bara för att de lever så i naturen - svaret är att det sällan är så. Bortsett från strömlevande arter så är det inte så viktigt för cirkulationens skull - däremot så kan det ju i vissa fall ge en bättre biologisk balans i filtret om vattnet går lite snabbare.

          Är det inte cirkulationen som gör att vattnet syresätts?
          Vattnet syresätts mest beroende på hur man får vattenytan att röra sig. En liten pump där utblåset är i vattenytan syresätter därför oftast bättre än en stor pump där utblåset sitter en bit under vattenytan.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • christern
            • April 2007
            • 40

            #6
            Ursprungligen postat av MagArne
            Jag kör iaf med innerfilter och 2x1200l/h i mitt 450 liters. Alltså drygt 5xVolymen per timme. Trixar man bara lite med utblåsen så inte växter och fiskar blåser bort så ser jag inga problem med att ta i med cirkulationen.

            Men ofast är filtervolymen i underkant i de flesta innerfiltren.
            Haller med dig! De nya saltvattenfläktarna ger en sa mjuk strale att det inte alls är nagra problem för firrarna (huvudsakligen uarus, scalare och malar). Min omsättning motsvarar ca 14,5 x volymen per timme
            Senast redigerad av christern; 05 November 2007, 18:09.
            "I am haunted by waters"
            Norman macLean

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Jag har 27x volymen i mitt 160 liters, men det är å andra sidan avsett som ett strömakvarium.

              Men, i alla fall, jag tror christern har en väldigt bra poäng, som Kjell missade, nämligen att om det strömmar ordentligt i akvariet så funkar gruset i akvariet effektivt som filtermassa. Man får bättre syresättning både i gruset och i filtret, och alltså bättre bakteriell aktivitet.

              Att det inte finns fisk som kräver stark cirkulation är en annan sak, precis som att det är mycket få, om några, vanliga akvariefiskar eller räkor som inte tål stark cirkulation.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • christern
                • April 2007
                • 40

                #8
                Undrar om inte de gamla Eheimfiltren har spelat ut sin roll? Skulle jag bygga upp ett nytt akvarium skulle jag täcka botten med nagra centimeter av nagot poröst (keramiskt?) material som skulle erbjuda en enorm yta för bakterierna att växa pa. Täcka med vanligt akvariegrus. Sen ha ett par fläktar som drog runt vattenet 10-20 ganger i timmen och till sist, ett liten lättrengjort pahangsfilter för det grövre gunket som cirkulerar i vattnet.
                "I am haunted by waters"
                Norman macLean

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av christern
                  Undrar om inte de gamla Eheimfiltren har spelat ut sin roll? Skulle jag bygga upp ett nytt akvarium skulle jag täcka botten med nagra centimeter av nagot poröst (keramiskt?) material som skulle erbjuda en enorm yta för bakterierna att växa pa. Täcka med vanligt akvariegrus. Sen ha ett par fläktar som drog runt vattenet 10-20 ganger i timmen och till sist, ett liten lättrengjort pahangsfilter för det grövre gunket som cirkulerar i vattnet.
                  Varför krångla till det så. Ett innerfilter tillverkat enligt principen på denna Zoopetsida http://www.zoopet.com/index.php?opti...=175&Itemid=92 eller ett ytterfilter med en bra sammansättning av filtermaterial är fullt tillräckligt i alla akvarier där det inte hårdmatas. Blir dessutom billigt och lättskött.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13129

                    #10
                    vad anses vara en bra sammansättning i ett ytterfilter! själv har jag fyra korgar:1.a filtermatta 2.a biobollar 3.a filtermatta 4.a filtermatta och filtervadd
                    Senast redigerad av åheim; 05 November 2007, 19:36.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • christern
                      • April 2007
                      • 40

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Varför krångla till det så. Ett innerfilter tillverkat enligt principen på denna Zoopetsida http://www.zoopet.com/index.php?opti...=175&Itemid=92 eller ett ytterfilter med en bra sammansättning av filtermaterial är fullt tillräckligt i alla akvarier där det inte hårdmatas. Blir dessutom billigt och lättskött.
                      Jag tror att den lösning jag föreslog faktiskt är enklare. Knappt nagot att göra rent och en enormt stor yta för biofiltret. Och billigt blir det. Fläktarna för att dra runt vattnet kostar bara ett par hundra spänn.
                      "I am haunted by waters"
                      Norman macLean

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av christern
                        Jag tror att den lösning jag föreslog faktiskt är enklare. Knappt nagot att göra rent och en enormt stor yta för biofiltret. Och billigt blir det. Fläktarna för att dra runt vattnet kostar bara ett par hundra spänn.
                        Ett sådant innerfilter eller ytterfilter som jag föreslog behöver i stort sett aldrig rengöras.
                        Ditt keramiska bottenmaterial lär väl kosta och hur funkar det sedan om man har lite grävande fiskar. Sedan lär väl också gruset/sanden sjunka ner under det keramiska, eller?
                        Men testa gärna
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          vad anses vara en bra sammansättning i ett ytterfilter! själv har jag fyra korgar:1.a filtermatta 2.a biobollar 3.a filtermatta 4.a filtermatta och filtervadd
                          Grovporig filtermatta och små biobollar tycker jag funkar bäst. Ingen finporig matta och ingen vadd
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13129

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Grovporig filtermatta och små biobollar tycker jag funkar bäst. Ingen finporig matta och ingen vadd
                            jag kör bara den grova mattan och sen de små biobollarna, vadden vill jag ha för de mindre partiklarna som det annars blir, den byter jag ca 1g/mån och rör inte de andra filterna... Bra Då vet jag att jag har en bra sammansättning Tack kjell
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Hmm, borde inte fluidiserande sandfilter få en liten plats i den här tråden? dom är väl inte heller direkt dyra och rätt så underhållsfria vad jag förstått

                              Kommentar

                              Arbetssätt...