Strömavbrott skydd.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psm
    • April 2006
    • 55

    Strömavbrott skydd.

    Hej.

    Har någon tips på hur man klarar akvariumet när det är strömavbrott. Jag bor på landet och det händer att strömmen går i bland.

    Finns det backupper typ bilbatteri (60 ah) med konverter till 220v som man kopplar till en extra doppvärmare eller pump. Hur länge räcker det i så fall?
    Är UPS ett bra skydd? Klarar det att driva doppvärmare (600w) och pump? Eller är det för dyrt i inköp?

    Hur lång tid tar det för vatten att bli dåligt/syrefattigt/kalt???? om det står still.
    Jag har ett 540 liters akvarium och bor i ett åretrunt boende/fritidshus som håller 20 grader.

    Många frågor blir de.

    Mvh
    Magnuz
  • Raskens
    • April 2006
    • 933

    #2
    Hej Magnus.
    Vi bor oxå ute i skogen och strömmen slås ut ibland. Vi köpte ett elverk
    som vi kopplar till akvarierna så inte filtrena får stå för länge utan cirkulation.
    Det är värst med bakterier som dör=gift. Värmen håller ganska länge.
    Sen kan man ju se på tv oxå.
    Mvh Agneta
    Agneta

    Kommentar

    • Norpis
      • November 2004
      • 305

      #3
      Här har du lite länkar.






      Lycka till.

      Kommentar

      • gugges
        • May 2003
        • 893

        #4
        Dessa problem är jag int eobekant med Vi har strömavbrott ganska ofta..

        Jag kör med UPS till pumparna på akvarierna, så att man inte behöver tänka på det när man är på jobbet osv, de räcker ju inte i all tid och evighet dock så jag har 3st 110Ah batterier med och växelriktare, klarar mig länge på dem och har möjlighet att ladda dessa ganska fort från ett hembygge, har tittat på elverk men dels för de ett jävla oväsen på natten och så måste man se till att det finns soppa hela tiden, ett 110Ah batteri håller 1,5 dygn om jag inte kör värmarna på den...
        Guardians Of Catfish - www.goc.se

        Kommentar

        • psm
          • April 2006
          • 55

          #5
          Tack för era svar.

          UPS låter som en bra och enkel lösning. Vart kan man köpa bra och billiga UPS?

          Ett 60ah bilbatteri med växelriktare bör ju hålla ca 18 timmar om man bara driver pumpen.

          Frågan är ju hur lång tid det tar innan vattent blir för kallt?
          När tar fisken skada vid för låg temperatur?
          Jag har Malawi i 540 liter och lite L malar i ett litet akvarium.

          Finns det UPS som klarar att driva 600w + belysning 150w. Eller blir det för dyrt då?

          Har någon tips på vart man kan köpa UPS och växelriktare till bra priser?

          Mvh
          Magnuz

          Kommentar

          • Karon
            • January 2002
            • 3170

            #6
            En undran bara, är det verkligen nödvändigt med 600watt doppvärmare?
            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

            Kommentar

            • psm
              • April 2006
              • 55

              #7
              Ja du de kan man ju undra. Det är vad de sitter i ialla fall. Köpte ju begagnat så va vet ja?

              Vad brukar man ha till ett 540 liters med heltäckande ramp?

              Lysrören (4st) gör ju värme i sig.
              Kör man med täckglas så har ja fått för mig att det blir varmare av de me.....

              M

              Kommentar

              • Ponchu
                • March 2005
                • 94

                #8
                Räknar lite med jula priser. Ett bilbatteri för 695:- ger 88Ah. 88Ahx12V ger 1056 Wh. Man kan säga att 1 kWh kostar 695/1,056=658 kronor. Att köpa batteri för att driva dina 600+150 W skulle kosta 658*0,750=493 kronor för varje timme du vill driva akvariet. Vill du klara 10 timmar elavbrott kostar det nästan 5 tusen. Sen tillkommer UPS eller laddare och 12/230 V omvandlare. Jag skulle inte köra värme och belysning på batteri

                Kommentar

                • gugges
                  • May 2003
                  • 893

                  #9
                  Nej att köra värmare på 600w och belysning(helt onödigt vid strömavbrott) så kostar det nog mer än det smakar!
                  Jag kör enbart filterpumparna när det blir strömavbrott, ingen belysning eller värmare, däremot så täcker jag in akvariet och fördröjer avkylningen av akvariet massor.. sen har jag ju testat på 2 veckor långa strömavbrott och då värmde jag vatten på vedspisen, dessutom så eldade vi ganska friskt i eldstaden med så det var varmt inne! det är ju lite olika förutsättningar hos alla förstås om hur man kan göra men ... jag har 2 UPS:er en på varje våning, de belastas "bara" med runt 15w st så de räcker ett bra tag innan jag måste gå på de andra batterierna, men då är de inte av den minsta typen heller.
                  Så som Ponchu skriver, det kostar på om man inte vill behöva bekymmra sig alls! Det var tom lite generöst räknat eftersom verkningsgraden på tex växelriktare sällan ligger på över 80-90%
                  Guardians Of Catfish - www.goc.se

                  Kommentar

                  • psm
                    • April 2006
                    • 55

                    #10
                    Okay. Mycket bra svar på min fråga....

                    Då får de bli så att jag bara kör med en ups till pumpen då. Hittade två olika på http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10461

                    Min pump drar 18w. Så på 300w som den lilla är på så borde den kunna gå i 16timmar ca om jag har räknat rätt.

                    Har ni/någon tips på vart man kan köpa en ups till ett bra pris???

                    Magnuz

                    Kommentar

                    • Azeah
                      • October 2005
                      • 266

                      #11
                      Vad är en UPS? Hur funkar den?
                      1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

                      Kommentar

                      • Radioaktiva Räkor
                        • May 2007
                        • 1760

                        #12


                        UPS är Guds gåva till teknikfreak och akvarister
                        With a licence to krill!
                        Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

                        Kommentar

                        • Ponchu
                          • March 2005
                          • 94

                          #13
                          Ursprungligen postat av psm
                          Okay. Mycket bra svar på min fråga....

                          Då får de bli så att jag bara kör med en ups till pumpen då. Hittade två olika på http://www.komplett.se/k/kl.aspx?bn=10461

                          Min pump drar 18w. Så på 300w som den lilla är på så borde den kunna gå i 16timmar ca om jag har räknat rätt.

                          Har ni/någon tips på vart man kan köpa en ups till ett bra pris???

                          Magnuz
                          Vet inte vilken du menar men det är inte Watt du ska titta på utan Wh WattTimmar. Om den du tittat på har 300Wh stämmer din beräkning. Om det står som du skiver 300 W så betyder det att den kan ge max 300 watt men det säger inte hur länge. Jag tittade på dom billigare UPSerna på din länk och det skrevs inget om Wh. På flera av dom hade dom satt ut "Driftstid (upp till)" vilket är får en att undra vem f-n som skriver sidan. En UPS har min driftstid vid full effekt inte max driftstid. Glömm komplett för dom tio UPS jag tittade på saknar den viktigaste informationen

                          Kommentar

                          • Mia A
                            • February 2007
                            • 357

                            #14
                            Ursprungligen postat av Ponchu
                            Vet inte vilken du menar men det är inte Watt du ska titta på utan Wh WattTimmar. Om den du tittat på har 300Wh stämmer din beräkning. Om det står som du skiver 300 W så betyder det att den kan ge max 300 watt men det säger inte hur länge. Jag tittade på dom billigare UPSerna på din länk och det skrevs inget om Wh. På flera av dom hade dom satt ut "Driftstid (upp till)" vilket är får en att undra vem f-n som skriver sidan. En UPS har min driftstid vid full effekt inte max driftstid. Glömm komplett för dom tio UPS jag tittade på saknar den viktigaste informationen
                            Tänk vad jag inte hänger med

                            Jag har flera gånger tänkt att det borde finnas nåt man kan göra för att "skydda" akvarierna vid strömavbrott (och så finns det )

                            Här kommer en dum fråga kanske men jag hittar inte Wh (WattTimmar) men däremot hittar jag nåt som heter VA... Är det samma sak?
                            Mvh / Mia

                            Kommentar

                            • Ponchu
                              • March 2005
                              • 94

                              #15
                              Näpp.
                              V = volt, A = amper, VA = voltamper = watt. VA är inte riktigt samma sak som W men nästan. Det har med vinklar och kapacitiv last och annat jag inte är så bra på. Tittade lite närmare på laddarna och såg att det fanns Detaljerad specifikation där batteridata fanns med och ena batteriet hade 5 Ah och 12 V. Det skulle ge ca 5*12=60 Wh och i tid räknat för dig ca 60/18*0,9=3 timmar. Pris 695+Frakt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...