"Hamburgerfilter"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    #16
    Så vad ska jag ha för filter?
    Jag kör ju med lavagrus/stenar i kombination med grov/fin filtermatta och sen filtervadd i nästan alla akvarier.
    Givetvis så vill jag liksom mina fiskar ha super bra rening och biologiskfauna.
    Frånvarande nu mera men här ibland.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      Som innerfilter använder jag enbart grov filtermatta. Man kan köra det som filterpatrom som visas i zoopetartiklen om filter, eller som hamburgerfilter som åheim gör, eller bakom en bakgrund om man har en sådan

      När jag har använt ytterfilter så har jag haft 2 lager med grovporig filtermatta och ett lager med minicascade biobollar (storlek som puttekulor).
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • firefox75
        • April 2007
        • 1806

        #18
        Oki...då ska jag inhandla det till mina ytterfilter.
        minicascade biobollar.
        Byter väl ut mitt lavagrus mot dem då.
        Frånvarande nu mera men här ibland.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Lite off topic, men jag såg ett rätt intressant filter nyligen. Det byggde på att använda små flytande biobollar i en behållare där vattnet normalt sett kom underifrån, och bottnen på kärlet var koniskt. Filtret funkar då som ett fluidiserat filter, pga att biobollarna rör på sig av vattenrörelsen och gnider mot varandra så gnids hela tiden bakterier av, så bakteriefilmen på biobollarna aldrig blir för tjock och försämrar effektiviteten. Till skillnad från vanliga fluidiserade filter så använde den ett flytande filtermaterial, vilket gjorde att smuts & döda bakterier samlades på botten av filtret istället för att spolas ut i karet. Nån gång om sen backspolades filtret för att bli av med bottensatsen.
          Dvs effektivt som ett fluidiserat filter, men mindre känsligt för ändringar i flöde och behöver aldrig öppnas för rengöring.

          Jag tyckte det verkade väldigt smart, vi får väl se om nåt sånt kommer för akvarier.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • harbard
            • July 2002
            • 1085

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Undrar förresten varför dom börjat kalla det för hamburgerfilter på senare tid.
            Kallas egentligen "Hamburger Mattenfilter" då filtertypen utvecklades av odlare i Hamurg på 60-talet:

            (en länksida enbart(!) med sajter om detta filter: http://www.mattenfilter.de )
            <<<(^:>*
            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av harbard
              Kallas egentligen "Hamburger Mattenfilter" då filtertypen utvecklades av odlare i Hamurg på 60-talet:

              (en länksida enbart(!) med sajter om detta filter: http://www.mattenfilter.de )
              <<<(^:>*
              Ser man på - själv har jag först hört denna beteckning i Tyskland under senare år.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • nils_sverker
                • June 2007
                • 395

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                Jag hade ett tvådelat strilrör med sugkoppar liggandes och dessa tog jag och fäste lodrätt i varje hörn istället för glaslisterna, sen stack jag till affären o köpte grov filtermatta 3cm x25 x15 (54L kar) satte den bakom "listerna" och satte dit en aquael turbopump med en slangbit på utblåset ut genom filtermattan och vips KLART!
                Ännu enklare: fäst sugkoppar vertikalt på bakruta+sidoruta. Sätt filtermattan bakom. Jag använde sugkopparna från den här (tog bort krokarna, "krokfästena" räcker för att hålla mattan på plats):
                http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=23225269 Som slang använde jag fem centimeter av hävertslangen. Klart!

                Kommentar

                • ize
                  • May 2004
                  • 612

                  #23
                  Skulle gärna köra ett hamburgerfilter om det inte vore för att filtermattan har sån hiskeligt blå färg... Kan man maskera denna på något sätt utan att minska funktionen?

                  Några idéer som jag funderat över är t ex att göra en större mossvägg och sätta framför, eller att klä in hela mattan i svarta nylonstrumpa/svartmatt organza/tätt nylonnät etc. Skulle det funka utan att man förstör funktionen alltför mycket? Jag har en Eheim 2252 att driva runt det och SA-tema i karet, så det saknas inte pumpkraft även om man täpper till litegranna (skulle jag tro iaf..)
                  Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                  Amor vincit omnia

                  Kommentar

                  • Paatsu
                    • December 2006
                    • 294

                    #24
                    Jag har sett svarta filtermattor, dock i Akvarielagret som ligger i Sthlm.
                    Redbee.se » // Johnny

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13142

                      #25
                      den blå mattan smälter ganska bra in efter ett tag när det samlats lite skit i den
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Wunder
                        • September 2007
                        • 315

                        #26
                        Fraga: Ar den grova filtermattan yngelsaker?
                        Vilken tjocklek skall man anvanda om man bygger hamburgerfilter till ett 310L akvarium?

                        Kommentar

                        • ize
                          • May 2004
                          • 612

                          #27
                          Ursprungligen postat av åheim
                          den blå mattan smälter ganska bra in efter ett tag när det samlats lite skit i den
                          Så länge vill jag inte vänta (Och inte vill jag att skiten ska synas heller så jag antar att det isf får bli en mossvägg)
                          Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

                          Amor vincit omnia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...