Lågenergilampor: 5W eller 7W?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Lågenergilampor: 5W eller 7W?

    Hej, jag har ett 42-litersakvarium som jag ska ha två små pansarmalar i tills vidare, för att dom äntligen ska få finkornig sand (och ja, jag vet, vi hade tidigare många fler och dessa ska få kompisar senare).

    Till akvariet är en ramp för glödlampor med smal sockel, och idag tänkte jag gå iväg och köpa lågenergilampor.. Efter att ha läst lite trådar om dessa här på Zoopet är jag fortfarande inte helt på det klara med om jag ska köpa 5W eller 7W på dom?

    Det kommer vara ganska mycket växter i akvariet, jag är en sån som gillar mycket växter... men kanske en del flytväxter för att låta malarna få mer simyta på botten.

    Tänkte kolla på Clas Ohlsson och senare eventuellt på den dyrare lampaffären, men hur är det alltså med styrkan, har någon tips?
    / Ebba
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Och en fråga till när jag ändå håller på: Kan jag börja göda med lite PMDD direkt från uppstart av detta akvarium? Jag kommer ta akvarievatten från vårt 110-liters samt låta det nya filtret gå i en hink med "skit" urkramat från det gamla filtret ett tag.
    / Ebba

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Vilken effekt du ska ha beror helt på hur mycket ljus du vill ha, inget annat.

      Ja, börja med PMDD direkt, det finns ingen anledning att vänta
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Danne och Anzo
        • May 2007
        • 509

        #4
        Som jag förstått det så behöver du inget extra ljus alls för fiskarnas skull utan de klarar sig med rumsljuset. Växterna däremot behöver ljus men om jag förstått det hela rätt så är det inte styrkan på ljuset som är avgörande utan vilket spektrum det är i. Det röda och det blå spektrat ska vara de avgörande för växternas välmående och tillväxt och de styrs väl inte av själva ljusstyrkan vad jag förstått så 5 eller 7 watts lampa är nog en smaksak. För svagt ljus så riskerar du nog en "pissgul" effekt på ljuset dock.

        Så har jag förstått det, kan ju ha fel förstås.
        600 Liters Malawi
        129 Liter Saltvatten

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Jag tänkte mest på det Ulrica skrev i följande gamla tråd:


          "Jag använder lågenergilampor i mitt 50-liters kar. Jag startade med 4 stycken 7W men det verkade vara alldeles för mycket, det blev fullt av alger. Sedan ökade jag växtmassan med massor av snabbväxare och minskade till 2 stycken 7W, då blev det ganska bra. Nu har jag sett att det finns lågenergilampor på 5W med både stor och liten sockel så det hade jag nog valt om jag varit som dej. Särskilt om du inte ska ha väldigt mycket växter."

          det står även längre ner i tråden att 5W lågenergi motsvarar 25W vanlig glödlampa, ungefär..

          jag tycker bara det är så svårt att veta hur starkt ljus jag behöver i det lilla karet, har aldrig haft ett sånt litet förut.
          / Ebba

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Helt klart beror det på hur mycket växter du tänkt köra, om du tänker använda CO2, hur mycket du göder osv.
            Har för mig att en lågenergilampa har något sämre verkningsgrad än ett lysrör så säg att du kanske ska lägga dig på 0,3W/l eller mer (mycket mer med perfekt CO2 nivå och gödning).
            Så 2x7W är nog en bra början iaf.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              varför inte 11W ?
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              Arbetssätt...