Flytta akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gruppy
    • May 2007
    • 67

    Flytta akvarium

    Hej!

    Jag funderar på att köpa ett mindre akvarium, 70-100 liter. Förstår att det jobbigt att flytta med akvarium men är det möjligt? Har annan adress på somrarna. Klarar fisken det
    Har för närvarande ett 54 liters akvarium med några guppies. Är insnöad på low-tech växtakvarium just nu, det kanske blir ett snart.
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #2
    Det går att flytta akvarium och fiskar även om det är en del jobb. Hitta något bra kärl att ha fiskar och pump i medan du flyttar själva akvariet och iordningställer det. Flytta sedan fiskarna i plastpåsar precis som du gör när du tar hem dem från djuraffären.
    Tänk dock på att vissa arter lätt kan få stressrelaterade sjukdomar vid transporter så det kan nog vara bra att läsa på om dina fiskar innan flytten.

    Har för mig att jag sett en del trådar här på forumet om att flytta fisk och akvarier så prova att söka och surfa runt lite så kan du säkert hitta lite bra tips och trick.

    Hittade t.e.x det här,postat av Kjell Fohrman i Mars 2007:

    Har funderat på att sammanställa en artikle i ämnet eftersom det ofta tas upp (men när sjutton skall man få tid - men påminn mig med jämna mellanrum så kanske jag lyckas få tid över någon gång )

    Lite basic då (har fortfarande ett "tungt" huvud pga dunderförkylning så jag har säkert glömt hälften)

    1/ Bäst är att packa i stora plastpåsar (med plats för 6 st påsar i en frigolitlåda)
    2/ Påsen skall innehålla ca. 1/3 vatten och 2/3 luft
    3/ Undantag för ovanstående är t.ex. barber där det skall vara 50-50
    Blås aldrig ner luft i påsen - utandningsluften innehåller mindre syre än vanlig luft
    4/ Det är betydligt bättre med syrgas än med luft
    5/ Vissa arter (de som andas in atmosfärisk luft) skall inte ha syrgas i påsen.
    6/ En nypa salt i påsen är en fördel för de flesta arter (förutom för de som är känsliga mot salt - t.ex. vissa Corydoras)
    7/ Vattenberedningsmedel är en klar fördel - speciellt sådant som buffrar vattnet.
    8/ Att svälta fisken några dagar före transport är bra
    9/ Använd inte smutsigt transportvatten - ett vatten med lågt KH riskerar pH-ras
    10/ Packa aldrig 2 eller 3 fiskar i en påse. Antingen singel eller en grupp.
    11/ Påsarna skall var mörkt placerade under transporten - att plocka upp fiskarna ur den förslutna lådan för att kolla konditionen är mer stressande än transporten i sig.
    12/ Påsarna skall alltid vara dubbla - går det hål på innerpåsen så finns ytterpåsen kvar
    13/ Använd tjocka fryspåsar eller ännu hellre mjuka men sega plastpåsar som är avsedda för fisk (köp i affär)
    14/ När man knutit ihop innerpåsen så skall man vända på den när man knyter ihop ytterpåsen. Knutarna på inner resp. ytterpåsen skall hamna på motsatta sidor
    15/ Vissa arter kräver specialpackning. T.ex. så utsöndrar Corydoras ett gift när de blir skrämda och detta gift gör vattnet dåligt och kan mycket väl döda dom själva (och andra fiskar) under transporten. Därför håvar man först upp dom och placerar dom i en vattenbehållare, väntar någon minut och placerar dom sedan i en ny vattenbehållare. Detta upprepas sedan en gång till - därefter har de "slut" på giftet (bildas igen efter en tid) och man kan transportera dom

    Nåväl har säkert glömt en massa - men det räcker kanske
    Lycka till!
    Senast redigerad av Danne och Anzo; 28 May 2007, 18:12.
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    Arbetssätt...