Hjälp med Eheim ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tuda
    • July 2006
    • 21

    Hjälp med Eheim ytterfilter

    Hej jag är ny på ytterfilter och köpte igår ett 840-liters akvarium med tillhörande Eheim ytterfilter. Det finns 2 st rör till det ett med borrade hål i och ett annat som sticks ned i akvariumet. Det med hål i antar jag ska vara till för lufttillförsel och ska inte vara under vattenytan.
    När jag startar maskinen så står den bara och puttrar och det låter som den ska gå sönder, den pumpar inget vatten.

    Någon som vet vad jag gjort för fel?
  • Alexander72
    • April 2006
    • 244

    #2
    Röret med hål är ett såkallat strilrör det ska plaseras vågrätt i karet någon centimeter under vattenytan och hålen ska vara riktade svagt upp mot ytan och röret ska sitta på utblås delen av slangarna du ser pilar in och ut på filtret.
    Du måste först fylla filtret med vatten och evenuellt skaka och vippa på filtret för att det ska komma igång om det inte finns pump på det vill säga.
    Annars pumpar den bara luft och då kan du förstöra motorn.

    Lycka till.

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      vad är det för filter? på de nyare brukar det finnas ett handtag som man kan pumpa med för att på så sätt få filtret att suga in vattnet i själva filtret och i slangarna. i värsta fall brukar det funka att suga (!) i utblåset.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Svempus
        • February 2007
        • 30

        #4
        Du har inte läst instruktionerna som följde med pumpen!!

        Pumpen och slangarna skall fyllas med vatten INNAN man startar pumpen anars riskerar den att gå sönder.

        Kommentar

        • Tuda
          • July 2006
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av Svempus
          Du har inte läst instruktionerna som följde med pumpen!!

          Pumpen och slangarna skall fyllas med vatten INNAN man startar pumpen anars riskerar den att gå sönder.

          Fick inga instruktioner med pumpen, OCH jag har fyllt den.
          Det var en knapp på ovan sidan som funderar som en pump för att få igång motorn. Tack så mycket för alla svar! Har fått igång pumpen och alla fiskar mår toppen!

          Kommentar

          Arbetssätt...