Yngel-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffy34
    • April 2007
    • 882

    Yngel-kar

    hej!

    jag skall skaffa mig ett yngelkar i morgon tänkte jag(har ju redan fått yngel från svärdbärare, men bara 2 st överlevde ju tyvärr)

    akvariet det skall sitta i är ett 48-liters

    något speciellet att tänka på?

    finns det många olika storlekar och kvalite på yngelkaren?

    någon?

    Kristoffer
  • quarantino
    • February 2007
    • 350

    #2
    Såg ett hos Akvarieleasing idag, ett sånt där i plast att hänga på kanten, gå dit, du bor ju där!

    Tror inte det finns så mkt att välja på... Janne på Söder pratade iofs om nånting i håvnät!?

    Kommentar

    • Stoffy34
      • April 2007
      • 882

      #3
      Ursprungligen postat av quarantino
      Såg ett hos Akvarieleasing idag, ett sånt där i plast att hänga på kanten, gå dit, du bor ju där!

      Tror inte det finns så mkt att välja på... Janne på Söder pratade iofs om nånting i håvnät!?
      hej

      ok

      tack för tipset!

      Kristoffer

      Kommentar

      • Sara1111
        • April 2007
        • 202

        #4
        Borde väl gå att köpa en yngelkasse i vilken djuraffär som helst som säljer fisk. Min är i hårdplast och går att dela av så det blir två avdelningar vid behov. Kostade 54 kronor om jag inte minns fel.
        Den som simmar mot strömmen, simmar ändå i den.

        Kommentar

        • Pumba
          • January 2007
          • 345

          #5
          Ursprungligen postat av Sara1111
          Borde väl gå att köpa en yngelkasse i vilken djuraffär som helst som säljer fisk. Min är i hårdplast och går att dela av så det blir två avdelningar vid behov. Kostade 54 kronor om jag inte minns fel.
          Det är dem bästa, jag brukar fylla ena sidan med lite växter, sen lufter jag upp mittenbiten så den är ca en halv cm upp för då sticker ynglerna över på den sidan och mindre blir mat.

          sen när ynglerna är 3-4 veckor gamla brukar jag flytta dem till en sånn där "nätkasse" då de är lite större och mer "luftiga" så vattnet strömmar mer igenom, nätkassen är totalt värdelös att ha en hona att föda i då ynglerna inte har någon stans att ta vägen och honan kan simma fritt där.

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            om du har yngel från levande födare kan du köra med sån plast "bur" som man sätter ner i karet så håller den sig vid rutan.

            Om du tänkt yngel kar för malawi kan du köpa ett 50-60 liters. Lika bra att köpa ett lagom "stort" ifall du en vacker dag vill ha de till annat
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Stoffy34
              • April 2007
              • 882

              #7
              Ursprungligen postat av Sara1111
              Borde väl gå att köpa en yngelkasse i vilken djuraffär som helst som säljer fisk. Min är i hårdplast och går att dela av så det blir två avdelningar vid behov. Kostade 54 kronor om jag inte minns fel.
              ok
              tackar!

              Kristoffer

              Kommentar

              • Stoffy34
                • April 2007
                • 882

                #8
                Ursprungligen postat av Pumba
                Det är dem bästa, jag brukar fylla ena sidan med lite växter, sen lufter jag upp mittenbiten så den är ca en halv cm upp för då sticker ynglerna över på den sidan och mindre blir mat.

                sen när ynglerna är 3-4 veckor gamla brukar jag flytta dem till en sånn där "nätkasse" då de är lite större och mer "luftiga" så vattnet strömmar mer igenom, nätkassen är totalt värdelös att ha en hona att föda i då ynglerna inte har någon stans att ta vägen och honan kan simma fritt där.
                ok

                tackar!
                då vet jag
                !
                Kristoffer

                Kommentar

                • Stoffy34
                  • April 2007
                  • 882

                  #9
                  Ursprungligen postat av wicked1
                  om du har yngel från levande födare kan du köra med sån plast "bur" som man sätter ner i karet så håller den sig vid rutan.

                  Om du tänkt yngel kar för malawi kan du köpa ett 50-60 liters. Lika bra att köpa ett lagom "stort" ifall du en vacker dag vill ha de till annat
                  hej!!
                  jo det är klart

                  skall köpa ett yngelkar någon dag nu snart

                  ha re o tack för tipse!

                  Kristoffer

                  Kommentar

                  • Danne och Anzo
                    • May 2007
                    • 509

                    #10
                    Hittade vårat yngelkar på Blocket.se. Fick ett komplett 115 liters kar där för 300kr. Bara att kika in dagligen och ha lite tålamod.
                    600 Liters Malawi
                    129 Liter Saltvatten

                    Kommentar

                    Arbetssätt...