Juwel Lido 120 äter ljusramper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Avilan
    • May 2006
    • 62

    Juwel Lido 120 äter ljusramper

    Hej!
    Har sedan 2 veckor ett Lido 120 (Juwel) hemma som fungerar fantastiskt. Utom ljuset...
    När vi drog igång det så dog ljuset efter 20 min (ca). Tog tillbaka det och fick ett utbytes igår (ett bättre, med T5) men den dog också efter 20-30 minuter.
    Våra och butikens slutsats är att det är värmaren som är boven (verkar troligast) och att den på något sätt ger spikar när den går av och på som är tillräckligt starka för att lysrampen ska slå av "för säkerhets skull". Problemet med Lidos inbyggda ramp är att man inte kan byta annat än lysrören, resten är ju inbyggt...

    Fick en lånevärmare av butiken idag och ska ta in den andra imorgon. Får en ny T5-ramp och ny värmare i morgon eller i övermorgon (de har skickats från generalagenten idag).

    Dock är jag nu paranoid och kommer att köpa ett överspänningsskydd och plugga in den nya lysrampen i den så fort den kommer...!

    /Paranoida hälsningar
    Stefan
  • plorozen
    • January 2004
    • 531

    #2
    avilan: ett överspänningsskydd lär inte hjälpa, de är mer tänkta för att bryta strömmen vid blixtnedslad snarare än mindre strömspikar/dippar.
    du kan pröva sätta doppvärmaren i en kontakt som går på en annan propp. det kan också vara så att du har någon annan elektrisk pryl med jordfel som stör lysrampen.

    i min förra lägenhet hade jag en gammal frys med jordningsfel som fick min dator att starta om sig.

    Kommentar

    • Avilan
      • May 2006
      • 62

      #3
      Jo, jag vet...

      Problemet är ju att det oftast bara är en fas per rum (utom i kök och badrum naturligtvis). I vardagsrummet har vi ju TV / DVD / VCR / Digitalbox / Dator / Skärm / Skrivare / Lysramp / Doppvärmare / Pump på samma fas. Och någon annanstans får vi ju inte plats med varken akvarium eller dator...

      Hursomhelst så har jag flyttat över all TV-utrustning till ett uttag på motsatta väggen. Vår lånade lätt improviserade ljusramp stör inte längre digitalboxen när man slår av / på lyset. Hoppas det är ett gott tecken...!

      /Stefan
      Senast redigerad av Avilan; 23 May 2007, 07:42. Anledning: stavfel

      Kommentar

      • CrillePille
        • February 2007
        • 233

        #4
        köpte ett Lido till mina föräldrar för 3 veckor sen, deras ljusramp är helt flippad redan... tänder o släcker sig själv lite då och då..
        får väl ta in skitet o byta det.. har ni fått rätt på era vid byte eller det är samma strul med utbytesrampen?`

        Kommentar

        • Avilan
          • May 2006
          • 62

          #5
          Väntar på ramp #3 (ska komma idag) och utbytesvärmaren. Bilen är försenad, ska ringa och tjata...

          Kommentar

          • Avilan
            • May 2006
            • 62

            #6
            So far so good... Med den nya värmaren så funkar den nya ljusrampen. Den gick 4 timmar idag så jag tror att den funkar

            Kommentar

            Arbetssätt...