För varmt, vad gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    För varmt, vad gör man?

    Nu har vi släckt ner för ikväll och öppnat den luckan på locket lite, för nu var graderna uppe i 28 grader, är rädd för att det kommer bli drastiskt mycket mer nu under sommaren..

    Vad gör man då? Vi brukar ligga på 25-26 annars..

    Hur kyler man? (Vi har redan gjort 2st 20% vattenbyten idag pga nitriten och då hade vi i lite kallare vatten än det som var i akvariet..)

    Tack på förhand!
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    #2
    Jag brukar lägga rentvättade 0,5 liters petflaskor fyllda med vatten i frysen, sen kan man lägga i en eller två beroende på hur varmt vattnet är (och hur stort akvarie). OBS! Håll koll så att det inte kyls för mycket!

    //Katina

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Ah, smart.. tack för tipset Bra att veta iaf..
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        #4
        hur kmr det sig att det blir så varmt i huset från första början?
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Har det inte med isoleringen att göra? Bra isolerat: svalt på sommaren varmt på vintern. Dåligt isolerat: varmt på sommaren kallt på vintern. Helt ute och cyklar igen kanske.
          Senast redigerad av eriahl; 20 May 2007, 22:03.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Zirconia
            • May 2007
            • 701

            #6
            Ursprungligen postat av wicked1
            hur kmr det sig att det blir så varmt i huset från första början?
            Ja, du.. ingen aning, vi bor i en lägenhet i ett gammalt trähus, vi har 2 hundar, 5 katter som väl bidrar till lite värme, det är alltid varmt iaf och även under vintern fick vi ha fönstren öppna lite lite grann för det blir ändå varmt inomhus..

            Vet inte.. inte mycket att göra åt..
            / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

            Kommentar

            • Zirconia
              • May 2007
              • 701

              #7
              Ursprungligen postat av eriahl
              Har det inte med isoleringen att göra? Bra isolerat: svalt på sommaren varmt på vintern. Dåligt isolerat: varmt på sommaren kallt på vintern. Helt ute och cyklar igen kanske.
              Vet inte, vi flyttade hit i augusti, men ja, det var väl rätt varmt då med, men inte olidligt.. men varmt var det..

              Och under vintern har det varit varmt också..

              Får väl hoppas att dom inte kokas under sommaren, man får väl ha några flaskor i frysen att lägga i ibland, men ja, man kanske inte är hemma jämt under dagen och kan göra det..
              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                #8
                sånt där är alltid knepigt faktist.
                Hos min polare (han bor i lägenhet) så är det alltid skit varmt, då fick dom reda på att hela byggnades varmvatten eller något sådant gick i taket eller i väggarna i hans lägenhet. Och i hans grannes lägenhet så är det "vanligt", dvs. om det är varmt ute så är det varmt inne och är de kallt ute blir de kallare inne
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • Zirconia
                  • May 2007
                  • 701

                  #9
                  Ursprungligen postat av wicked1
                  sånt där är alltid knepigt faktist.
                  Hos min polare (han bor i lägenhet) så är det alltid skit varmt, då fick dom reda på att hela byggnades varmvatten eller något sådant gick i taket eller i väggarna i hans lägenhet. Och i hans grannes lägenhet så är det "vanligt", dvs. om det är varmt ute så är det varmt inne och är de kallt ute blir de kallare inne
                  Ja, jag vet ju inte direkt om det är så här, dom här bostäderna byggdes nån gång på 1800 talet..

                  Lite kallare blir det ju inomhus på vintern, men ja, vi har väl för många djur som springer runt och flåsar och har sig, dom värmer ju rejält allihopa, så det blev ju varmt även vintertid..
                  / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                  Kommentar

                  • Zirconia
                    • May 2007
                    • 701

                    #10
                    Vi har en 3:a om ni undrar så det är inte en trång 1:a eller så.. men ja, det blir varmt ändå..
                    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                    Kommentar

                    • Daniel Blom
                      • June 2003
                      • 1670

                      #11
                      En oxydator kan vara en riktigt bra investering inför sommaren - kan hindra att syrehalten sjunker för mycket när temperaturen går upp.
                      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                      och framgången är given.
                      Samuel Clemens
                      Mina bilder

                      Kommentar

                      • Sonja
                        • October 2003
                        • 7357

                        #12
                        Andra tips är att vara extra noga med vattenbytena samt mata lite sparsammare när det är hett inne, samt släcka lysrören några timmar mitt på dagen då det är som varmast.
                        Alltid nyfiken!
                        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13142

                          #13
                          Ursprungligen postat av Zirconia
                          Vet inte, vi flyttade hit i augusti, men ja, det var väl rätt varmt då med, men inte olidligt.. men varmt var det..

                          Och under vintern har det varit varmt också..

                          Får väl hoppas att dom inte kokas under sommaren, man får väl ha några flaskor i frysen att lägga i ibland, men ja, man kanske inte är hemma jämt under dagen och kan göra det..
                          du säger att ni hade så varmt inne i vintras.... då kommer det nog inte bli så mycket varmare inne i sommar! Ifall det blir varmt så dra ner persienner, vädra inte om det är typ 30gr ute, Kör du med glödlampor eller liknande så byt till lysrör...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Karon
                            • January 2002
                            • 3170

                            #14
                            Har du täckglas, ta bort dem eller en del av dem om det är fler.
                            Har du heltäckande lock så kan du lägga distanser under det så att det kommer upp en bit, så kommer avdunstningen att sänka tempen en del.
                            Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                            Kommentar

                            • Zirconia
                              • May 2007
                              • 701

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sonja
                              Andra tips är att vara extra noga med vattenbytena samt mata lite sparsammare när det är hett inne, samt släcka lysrören några timmar mitt på dagen då det är som varmast.
                              Jo, mata sparsamt gör vi nu överhuvudtaget, och ja, vattenbyten håller vi på med.. okej, man får väl släcka på dagen då också, då det är som varmast..
                              Tack.
                              / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...