obalans

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • decaux
    • April 2007
    • 97

    obalans

    har nog ruskig obalans i mitt 120 literskar...
    har nyligen blivit väldigt intresserad av akvarier och har tidigare haft ganska mycket fisk utan att göra rent så ofta (ren okunskap).

    men sen jag fick veta bättre och började byta ut delar på akvariet, tex lysrör och sugploppar till pumpen. skaffade även pmdd eftersom mina växter bara dör
    började med pmdd 23 april och bytte lysrör (har bara 1) till flora glo. det enda som har hänt är att jag har fått enorma mängder alger på alla växter vilket resulterar i kvävda växter. byter vatten 1 gång i veckan (ca 20-30%).

    pH värdet i kranvattnet är 8.0 vid 25c, hur sänker man det? vill ha ner det till ca 6.5-7.0 för fiskarnas skull.

    jag har 5 st småpirayor, ett impulsköp från sambons sida, och jag tänker verkligen göra mitt bästa för att klara av dom. ska eventuellt köpa nytt akvarium imorrn, ett på 540 liter.. har ägnat hela dagen åt att läsa alla möjliga tänkbara sidor och vet att även ett 540liters är för litet. går dom inte ihop senare så får jag sära på gruppen.

    låt säga att jag får köpa det där 540 liters, hur ska jag bäst göra för att kunna göra ett schysst biotopakvarie till mina pirayor? rabbla upp alla medel, lysrör, pumpkapacitet.. ALLT! jag ska satsa stenhårt

    detta blev väldigt rörigt känner jag, är lite trött
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    mitt tips är att gå och låna eller köpa en bok om just pirayor och i lugn och ro sätta dig in i deras levnadsförhållanden, foder, cirkulation, aggressivitet, akvarieförhållanden, vattenkvalite och biotop mm... och allt som rör dem. då kan man lätt gå tillbaka och läsa om det är nåt man glömt eller undrar...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • decaux
      • April 2007
      • 97

      #3
      smart tack!

      Kommentar

      • kanotisten
        • May 2006
        • 218

        #4
        Ställ dig först frågan: Vill jag ha pirayor?

        Jag är inte den som dömer, men de flesta som haft pirayor har gått vidare till andra fiskar. Pirayor är gråa, trista (står mest stilla i ett hörn), kräver stort akvarium.

        Läs snabbt här för att se om du är redo för det åtagande som pirayor kräver:


        Om du nu har pirayor och gillar dem och vill ha kvar dem måste du skaffa ett större akvarium (beroende såklart på hur små firrarna är nu)

        På en höft kan jag säga du behöver minst 540 liter med två stora ytterfilter.

        Som sagt, Pirayor är inte lätta att sköta, (och inte särkilt roliga).

        edit: och när du bytar vatten skall du helst byta med kallvatten. Det går bra att fylla direkt i akvariet om du bara bytar 30% av vattnet)

        Kommentar

        • quarantino
          • February 2007
          • 350

          #5
          Jag tycker att pirayor, även om de oftast står stilla, är toppen firrar! Det enda jag inte gillar är när ägare matar med levande byten.

          Vissa sorter växer långsamt så det kanske inte är någon panik med ett superstort akvarium!?

          Lite snabbfakta http://www.aquascapeonline.com/store...has+barrons%2C om olika arter, kolla också in ex piranhafury, har för mig att det fanns en hel del fakta där.

          Kommentar

          Arbetssätt...