Vibrationsdämpande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    • July 2002
    • 445

    Vibrationsdämpande

    Hej!

    Jag har köpt ett begagnat 500 liters akvarium (lyllos mej) Akvariet är med aliminiumram med alimimiumstälning.
    Mina fiskar är idag mycket skygga och en anledning till detta tror jag är att golven i huset sviktar en del när man går på dem.
    Min fråga är... Kan man lägga en 1 cm frigolitskiva mellan akvariet och ställningen för att dämpa vibrationer från golvet?
    Skulle det kanske vara mer effektivt att klistra gummilister mellan ramen och akvariet?
    Tyngden i sig ger ju stabilitet men jag vill hjärna dämpa så bra det någonsin går.

    Mvh

    olof
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    #2
    Hej!

    Stomljud (från husstommen) är jättesvåra att komma ifrån. Bor man i ett betonghus så slipper man höra mycket av grannarnas göromål. Ända till dom ska hänga upp tavlor. Då hörs det i hela huset. I trähus så hör man när grannarna promenerar i lägenheten ovanför.
    Om det märks att golvet sviktar när man går på det (du måste bo i trähus) så är det näst intill omöjligt att komma tilrätta med det genom lite frigolit eller gummiklister. Det krävs i så fall stabilt underlag till akvariet, eller stora fjäderarrangemang. Och sen gäller det att inte få svaj på det.

    Lättast är nog att försöka komma på om fiskarnas skygghet beror på nåt annat. Tex att dom ser när man går förbi, för lite gömställen, för mycket ljus, behöver vänjas in mer, eller något annat.

    Urban

    Kommentar

    • Steely
      • February 2003
      • 7

      #3
      Som nybliven akvarist känns det trevligt att få tillämpa kunskaper från ens andra hobbies :-)

      (Dessa tips komer från en kille som spelat elbas i 17 år och som varit med och ljudisolerat en del...)

      Välsorterade återförsäljare av maskiner bör ha vibrationsdämpande plattor av gummi till försäljning. Att lägga sådana mellan golvet och akvariets ställning är förmodligen en ganska enkel åtgärd.

      Annars heter lösningen "flytande golv". (används förmodligen i alla musikstudior...)

      Ett sådant under akvariet är visserligen komplicerat, men inte omöjligt. Det handlar helt enkelt om att bygga ett extra ljud- och vibrationsdämpande golv mellan akvarieställningen och bostadens golv. Man kan nog göra ungefär så här:

      Skaffa en ca 20 mm tjock spånskiva, en hyfsat tjock skiva stenull (Rockwool el. motsv. OBS! inte glasull! Säg till i byggvaruhuset att det skall vara till flytande golv) och några snygga trälister för att bygga en "öppen låda" under karet samt en MDF-skiva (22 mm bör räcka) som lock. (MDF är ett material gjort av träpulver, använt i möbelindustrin och välkänt i ljudsammanhang för sina dämpande egenskaper.)

      Såga till spånskivan i en storlek något större än karets bottenareal. Såga sedan till MDF-skivan några millimeter mindre än spånskivan(eller låt byggvaruhandlaren göra allt detta). Stenullsskivan skall ha samma mått som spånskivan.

      Spånskivan är lådans botten. Fäst sedan listerna runt om i skivans ytterkanter. Skaffa gärna en geringssåg så blir listhörnen snygga. Skruva, spika och/eller använd ett bra bygglim (t.ex. Tremcos PL-400). Vinkeljärn är iofs nog inte dumt. Nu har du en låg öppen låda. Lägg först i stenullsskivan och sedan MDF-locket. Detta får inte vila på listerna. Dels går de säkert sönder och dels är hela idén att det är stenullen som ska ta bort vibrationerna. MDF-skivan ska alltså helt och hållet vila på stenullen. Nu har du ett flytande golv! Ställ sedan bara karets ställning på MDF-skivan.

      Stenullen komprimeras något, så om man inte vill att MDF-skivan ska sjunka ned för mycket, kan man beräkna i förväg hur stor deformationen kommer att bli och kompensera för detta. Det finns förmodligen deformationskurvor att tillgå hos stenullstillverkarna (Roxull, Rockwool och Isover). Alternativt väljer man listerna när karet är fyllt och på plats, och monterar så breda lister som behövs. (Då fäster man givetvis inte heller listerna i MDF-skivan. Golvet ska som sagt vara flytande.)

      Karet kommer på detta sätt en bra bit högre upp, men det är något man får leva med om man väljer denna ambitiösa lösning :-)

      Springan mellan listerna och MDF-skivan kan när allt är färdigt, om man vill, tätas med fogmassa. Stenull är ju inte något trevligt material, även om det nog inte kommer att damma ur lådan. Använd helst en vattenbaserad övermålningsbar akrylmassa (inne-fog).

      Lådan blir naturligtvis allra snyggast om man målar den i en trevlig färg!

      Som underlag för att inte skada parkett (om man nu har det) kan man skära till en bit plastmatta och ha under konstruktionen. Heltäckningsmatta misstänker jag är mindre lyckat om det skulle hända en olycka med vattenspill ...

      Kommentar

      • olof
        • July 2002
        • 445

        #4
        Hej!

        Tack så mycket för tipsen.

        Jag förstår att det är svårt att helt motverka att golvet sviktar (Jag bor i ett hus mestadels av spånskiva). Jag tänkte att man kanske kan minska vibrationerna något. Mitt nuvarande akvariums placering är inte helt idealiskt och det nya akvariet kommer att få en ny bättre plats i rummet.

        Flytande golv lösningen är utan tvekan teoretiskt intressant (om än väl ambitiös). Frågan är ju om akvariet verkligen står i lod efter att rockvollen komprimerats. Det är ett 2 meter långt 500 liters akvarium och den totala vikten beräknar jag till ca 800 Kg.
        Även jag har ju sysslt med annat än akvarium bla har jag arrangerat techno-rave fester. Problemet där var att skivspelarna hoppade pga basvibrationerna. Lösningen var att lägga först ett tjockt lager skummgummi sedan en träplatta nertyngd med järnblock och sedan skivspelarna på träskivan.
        Jag tänker mig att tyngden har man ju redan i akvariet men däremot ingenting alls som kan ta upp vibrationer, det är ju aluminium hela vägen från golvet till glaset.

        Mvh

        olof

        Kommentar

        • Steely
          • February 2003
          • 7

          #5
          Stenullen deformeras likformigt om inte akvariet är avsevärt tyngre i någon ände. Man ska ha ull med ganska hög densitet till flytande golv - sån ull deformeras inte så mycket.

          Däremot kan det kanske bli problem om golvet lutar mycket. I sådana fall fick jag ännu en ambitiös idé: man kan lägga sand i botten i lådan, under stenullen, och jämna ut den med hjälp av vattenpass.

          Bättre flytande golv än med sand och stenull kan du nästan inte bygga. Vågar nästan lova att du kan ha rave-fest hemma utan att fiskarna blir rädda :-)

          Kommentar

          • olof
            • July 2002
            • 445

            #6
            Hej Steely!

            Ideen är onekligen intressant och jag betvivlar inte funktionen. Det blir dock inte så stora byggen runt akvariet denna gången. Jag har fullt upp med att bygga om allt annat hemma. Gummilister blir dett nog mellan ramen och akvariet.
            Några Ravefester är inte planerade den närmaste framtiden men skulle det vara så hade dansgolvet helt klart varit utomhus en varm sommar natt. Vardagsrummet med akvariet hade blivit Chillout rum. Du kan få komma om du vill!

            Mvh

            olof

            Kommentar

            Arbetssätt...