Juwel-pump Standard H

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Juwel-pump Standard H

    Vår pump ska enl. Juwel pumpa 600 L/h, och vi har ett kar på 180 L. Ganska lagom alltså.

    Men ny med akvarier som jag är så måste jag fråga - hur mycket ska vattnet cirkulera egentligen? Alltså om jag tittar i bakkant av karet, nära pumpen, så är det ju en väldans fart. Men i framkant så rör det ju sig knappt alls ser det ut som.

    Idag hade vi i ett flytande filtermedium (Easy Life) och det färgar vattnet så att det ser mjölkigt ut (ska vara så då det verkar). Då var det ju väldigt lätt att se vattenrörelserna och mycket riktigt såg det knappt ut att röra sig alls i framkant. Men som sagt en väldig fart ut från pumpen.

    Är det okej och normalt?
  • Manne_74
    • July 2003
    • 533

    #2
    det kom med små svarta rörbitar till pumpen.. troligtvis en lite längre än den andra.. har du använt dom ?? annars så ska du koppla på den lite längre på pumpen o rikta den så att vattnet går mot diagonalen i karet.. dvs om pumpen sitter i högra innre hörnet så rikta utblåstet mot vänstra främre hörn, med hjälp av rörstumparna. bara se till så att ytan också rör på sig..
    MVH Magnus

    600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
    Red Sea Max Salt med slimline

    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av Manne_74
      det kom med små svarta rörbitar till pumpen.. troligtvis en lite längre än den andra.. har du använt dom ?? annars så ska du koppla på den lite längre på pumpen o rikta den så att vattnet går mot diagonalen i karet.. dvs om pumpen sitter i högra innre hörnet så rikta utblåstet mot vänstra främre hörn, med hjälp av rörstumparna. bara se till så att ytan också rör på sig..
      Okej, tack! Vi har använt den långa, men den har varit riktad längs med bakkanten. Och lite uppåt ytan. Nu har vi riktat om den som du skrev, verkar bli bättre rotation direkt!

      Kommentar

      • Manne_74
        • July 2003
        • 533

        #4
        Blir säkert bra nu.. trevligt att kuna hjälpa till .. ha de Reb..
        MVH Magnus

        600L Rena Saltakvarie med slimline,120L Juwel Lido Med Juwel's Rock ,
        Red Sea Max Salt med slimline

        Kommentar

        Arbetssätt...