Rena natten !(belsyning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Linnéa T
    • November 2003
    • 6

    Rena natten !(belsyning)

    Mitt lysrör slocknade häromdagen. Köpte nytt lysrör, men inte heller det fungerade. Köpte ny glimtändare. Forfarande lika svart...
    Vad är fel ?
    Nu har akvariet varit "svart" i två dagar. Inte så kul, och inte så roligt för fiskarna heller...
    //Linnea
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Ursprungligen postat av Linnéa T
    Mitt lysrör slocknade häromdagen. Köpte nytt lysrör, men inte heller det fungerade. Köpte ny glimtändare. Forfarande lika svart...
    Vad är fel ?
    Nu har akvariet varit "svart" i två dagar. Inte så kul, och inte så roligt för fiskarna heller...
    //Linnea
    Fiskarna bryr sig inte om det är mörkt i ett tag...!
    Mata inte lika mycket som normalt bara.

    Kan ju vara "elen" i rampen som har gett sig...! Är det garanti kvar på den? Skulle tro att du behöver byta ut den.

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • Linnéa T
      • November 2003
      • 6

      #3
      Okej.
      Nej, ingen garanti finns kvar. Hm, Har ett sån't där 6 kantigt akvarium,med "sneda framsidor", med plast-ramp på. Juwel skulle jag tro. Skönt att höra att det inte bryr fiskarna, slipper jag känna mig fullt så stressad
      Hur tusan får man tag i ett nytt "lock" till det ? Tror inte affären har såna där kvar längre. Kan jag använda någon annan slags ramp ?
      Uscha, det blev krångligt det här.

      Kommentar

      • janne63
        • August 2006
        • 294

        #4
        Om det nu blivit fel på själva rampen (och du kan utesluta allt från säkringar till att sladden inte varit i) så skulle jag först kolla upp vad det är för fabrikat på karet/rampen och därefter se om det går att byta ut rampen/locket, dvs. kolla om det finns reservdelar.

        Finns inte det så kan du, beroende på hur rampen är konstruerad, antingen ta bort själva lysrörsdelen för att sätta dit en annan, alternativt försöka få plats med ett lysrör "vid sidan av" den befintliga. Arcadia t.ex. har lysrörshållare för just detta ändamål, kan rekommendera deras nya Ultra Seal (IP67 klassade) hållare. Dessa kan man t.ex. fästa i befintlig huv och de finns för olika lysrörslängder.

        Kommentar

        • Patrik S
          • March 2006
          • 33

          #5
          kollat att drosseln är hel?

          Kommentar

          • Flundran
            • October 2006
            • 74

            #6


            Via denna länk kommer du till juwels hemsida, dom har det mesta tillbehör till sina gamla akvarie modeller kvar.

            Dom är snabba med sina leveranser men du kan ju även gå in i vilken akvariebutik som helst som säljer juwel kar så kan dom säkert fixa en ny ramp till dig.

            PS: Även en av mina ljusramper i mitt juwelkar har gått sönder en gång (fukt skadad elektronik). Sen så tror jag att det sitter HF-don i dom nya ramperna från juwel så inga tändare behövs i så fall, tror jag har HF-don i mina ramper.
            Senast redigerad av Flundran; 25 February 2007, 12:24.

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Testa att vicka på glimtändaren och se om det funkar
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              Arbetssätt...