PH-värde

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    PH-värde

    hej jag undrar hur man kan göra för att höjja sitt ph och kh värde! /Mvh Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • Limia1
    • December 2006
    • 325

    #2
    Varför vill du höja ?.

    Är dina värden väldigt låga ?.

    De fiskarter du har, vill ju gärna ha sitt pH åt det lägre hållet.

    MVH/Anita

    Kommentar

    • Bunny
      • March 2006
      • 31

      #3
      kollanoga upp viket ph dina olika fiska trivs bäst i. Sen kan du ta atg i att höja ph:t. tips: ta bort roten, lägg i en kalksten häll i en halv tsk bikarbonat. byt ut lite av ditt grus mot kalkstans grus, ha i pytte lite havssalt. råden är många men gör inget innan du kollat upp vad dina fiskar ska ha och VAD du har för pH nu!!!!!

      Kommentar

      • CrillePille
        • February 2007
        • 233

        #4
        jag mätte ph-värdet i mina föräldrars nystartade kar idag och det landade på nästan 8.. är det farligt för fiskarna? (platy, guppy och neontetra...)

        och om det är farligt, hur ska jag sänka det?

        Kommentar

        • FredrikH
          • February 2007
          • 724

          #5
          Ursprungligen postat av CrillePille
          jag mätte ph-värdet i mina föräldrars nystartade kar idag och det landade på nästan 8.. är det farligt för fiskarna? (platy, guppy och neontetra...)

          och om det är farligt, hur ska jag sänka det?
          Det är ganska hårt.. släng i en rot eller två.
          200l SA
          Pågång: Biotopakvarium Östasien!

          - Vem är den där lol alla snackar om?

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            har runt 6,5.. inte säker! alltså har sånna hära stickor, men litar inte på dom fullt ut, där ligger ph samt kh på gul.. vilket inte verkar vara godkänt. men kanske inte ska ta för seriöst på dom testerna
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • peter_m_jonsson
              • April 2006
              • 451

              #7
              Jag hade inte höjt utan att kolla att fiskarna är med på det, men om du behöver höja så kan du köpa dolomitkalk i pelletsform i trädgårdsbutiker.
              Lägg lite i en nylonstrumpa och stoppa i filtret eller ha direkt i karet.
              Dolomit innehåller både calcium och magnesium i lagom proportioner.

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                ska du höjja så är det bikarbonat.

                Jag tillsätter 2tsk/100L vatten vid byte men då ligger ja på 8-8.3 funkara bara med malawi o tanganika

                Bikarbonat fins i din akvariehandel kostar ca 35kr/kg fins tydligen på willys men ja köper hälldre samma som odlare o importörer använder
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                Arbetssätt...