Kapa toppen på ett akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zigismund
    • February 2007
    • 72

    Kapa toppen på ett akvarium...

    Hej har ett Wromak akvarium med ramp som inte täcker (räcker ner) glas listerna som täckglaset ligger på. Och då syns ju både vatten linjen och lister..
    Går det att kapa 10mm av glaset så att rampen kommer ner lite..
    Rampen är ju en färdig list som inte går att göra ngt åt.
    Hang Loose
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    Det är inget du ska göra, gör en egen lysramp istället som räcker ändå ner så den täcker vattenytan
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13132

      #3
      du måste ta isär karet för att kunna kapa glaset och det är ett företag! måste täckglasen användas?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13132

        #4
        i mitt aquael kar så var jag tvungen att fylla karet väldigt högt för att vattenlinjen inte skulle synas men det löste jag genom att sätta svart eltejp tunt akvariekanten och det blev väldigt bra!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Zigismund
          • February 2007
          • 72

          #5
          Har ju rtt möbel akvarium i bok typ vill inte ha svart tape bland allt ljust trä..
          Det är ju lister och en tvärslå som syns de är i 10 mm glas.. Man kanske kan flytta upp dem bara? Skära bort dem och sillicona om dem högre..
          Senast redigerad av Zigismund; 19 February 2007, 10:24.
          Hang Loose

          Kommentar

          • peter_m_jonsson
            • April 2006
            • 451

            #6
            Eller så köper du nya lister i bok och limmar på upptill med silikon

            Kommentar

            • Zigismund
              • February 2007
              • 72

              #7
              Var finns det sådana lister?
              Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
              Eller så köper du nya lister i bok och limmar på upptill med silikon
              Hang Loose

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Ursprungligen postat av Zigismund
                Har ju rtt möbel akvarium i bok typ vill inte ha svart tape bland allt ljust trä..
                Det är ju lister och en tvärslå som syns de är i 10 mm glas.. Man kanske kan flytta upp dem bara? Skära bort dem och sillicona om dem högre..
                Låter helt klart som den "snyggaste" lösningen. Bör inte vara ett allt för stort företag heller.

                Men knepigt att dom sitter så långt ner, eller att lysrampen inte har tillräckligt bred list, om dom nu "hör ihop" så att säga.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Zigismund
                  • February 2007
                  • 72

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Låter helt klart som den "snyggaste" lösningen. Bör inte vara ett allt för stort företag heller.

                  Men knepigt att dom sitter så långt ner, eller att lysrampen inte har tillräckligt bred list, om dom nu "hör ihop" så att säga.
                  Jag har just köpt det nytt på Djurmagazinet i Katrineholm.
                  Upptäckte inte "felet" förrän det va hemma, Djurmagazinet skulle kolla med leverantör hur vi ska lösa detta men jag funderar på att pruta och rätta till det själv så småningom. Är bara lite sugen på att sätta igång det, inge kul med nya grejjer som står bara.
                  Hur lossar man silliconet, skär man lr anv man lösningsmedel???
                  Jo den är lite skum denna tank, har kollat på Wromaks hemsida och måtten på min tank finns inte med i deras listor, men konstruktionen med tvärslå och list stämmer men ser ut att sitta högre på deras bild...
                  Hang Loose

                  Kommentar

                  • peter_m_jonsson
                    • April 2006
                    • 451

                    #10
                    Ursprungligen postat av Zigismund
                    Var finns det sådana lister?
                    Bygghandel. Det finns även laminatremsor som används till kanterna på bänkskivor att köpa löst.

                    Kommentar

                    • Zigismund
                      • February 2007
                      • 72

                      #11
                      Ursprungligen postat av Zigismund
                      Jag har just köpt det nytt på Djurmagazinet i Katrineholm.
                      Upptäckte inte "felet" förrän det va hemma, Djurmagazinet skulle kolla med leverantör hur vi ska lösa detta men jag funderar på att pruta och rätta till det själv så småningom. Är bara lite sugen på att sätta igång det, inge kul med nya grejjer som står bara.
                      Hur lossar man silliconet, skär man lr anv man lösningsmedel???
                      Jo den är lite skum denna tank, har kollat på Wromaks hemsida och måtten på min tank finns inte med i deras listor, men konstruktionen med tvärslå och list stämmer men ser ut att sitta högre på deras bild...
                      Leverantören ska lösa det med ny ramp lr lister att "maska" med.. Hade vist skickat en serie som va lite felbyggd, så jag slipper flytta stagen lr kapa toppen!! Och det är ju toppen
                      Hang Loose

                      Kommentar

                      • Zigismund
                        • February 2007
                        • 72

                        #12
                        Har just startat det nya och fishisarna simmar nästan vilse efter flytt från 56L till 420L.
                        Hang Loose

                        Kommentar

                        Arbetssätt...